Dendra horloge met AS 1220 uurwerk

Vandaag een hopelijk leuk projectje. Deze Dendra heeft een AS 1220 uurwerk en was redelijk vies. Geen idee of ik er een mooie tik uit krijg, maar dacht jullie mee te nemen in de stappen die ik doe als beginnend horlogemaker. Feedback is welkom tot het niveau “jij barbaar”.

Eerst alles maar uit elkaar gehaald (eerder al gedaan)

En even de wijzerplaat en deksel beter in beeld.

Nu even boterham en dan mijn schoonmaak proces.
Wordt vervolgd…

8 likes

De balans lagers ( Inca blok)moet je nog loshalen, anders krijg je nooit een goed resultaat.
Ook zou ik een nieuwe veer monteren deze ziet er niet best uit.
Succes met de reparatie

3 likes


de kleine onderdelen in de mandjes en de grotere in en om de houder.


Dit gaat dan in de ultrasoon.

Eerst in een badje van gedestilleerd water met een flinke dosis vet reiniger.


En daarna in een badje zippo aansteker vloeistof.

Foto’s en tekst kloppen niet helemaal qua volgorde. Excuus daarvoor.

Moest hierom lachen haha!

1 like

Deze maak ik later nog schoon. Zie via YouTube inderdaad verschillende aanpakken.

1 like

En ja de veer is ver heen, maar ik kijk eerst hoever ik met het uurwerk kom en als ik haar aan de tik krijg of ze meer dan 24 correct tikt, dan vind ik het prima. Met een 29 mm kast is het niet echt een herenhorloge en minder verkoopbaar. Het horloge komt uit een redelijk voordelig lotje, dus als die netjes tikt en een fatsoenlijk glaasje heeft dan kan die ook voor een klein prijsje weg.

1 like


Zo dat is een stukje frisser om naar te kijken!
Nu maar eens in elkaar zetten. Beginnend met de veer… zoals elk advies op internet… doe dit niet met de hand, maar met een speciale opwinder. Heeft u deze opwinder niet… doe het dan met de hand… dus ik doe het met de hand…

6 likes


Nu is het weer eens wat anders… 3 tandwielen voor de prijs van 1. Nu hopen dat ik de lichte en donkere messing kleurige op de juiste plek heb…

2 likes

Altijd fijn een verstekeling…

1 like


Alle tandwielen in de juiste volgorde en oriëntatie. En een hole in one! Met het opleggen van de brug zaten alle pinnen in 1 keer goed! Jammer genoeg ben ik niet bijgelovig, want anders moet en zal dit wel een succesvol projectje moeten worden …

2 likes


Voor wie is dit nog meer een quilty pleasure?

1 like


En de balans is ook braaf gaan draaien dat ik haar neerlegde. Nu de balans stenen nog schoonmaken en oliën en kijken wat de computer er van vindt.

3 likes

Blijkbaar had ik de balans iets te strak gedraaid. Want hij liep nauwelijks en met iets terugdraaien en wat afstellen heb ik dit dialdown:

Crown down:

En dial up:

Het is maar een fractie wat ik de schroef heb teruggedraaid. Te weinig voor een extra opvulplaatje zoals Russen en Oost-Duitsers hebben.

Iemand ervaring hiermee?

1 like

Nu alleen nog de wijzerplaat.

2 likes

aan de kleine kant voor mijn pols en er mag een nieuw glaasje op. Maar als die morgen nog mooi op tijd loopt en mijn vrouw hem een aantal dagen heeft gedragen en dan ook nog netjes loopt. Dan kan ik het wel een succes noemen.

12 likes

Mooi werk! :+1:t2:

1 like

Mooi om te volgen. En re zien.

1 like

Mooi dat het gelukt is om het horloge een complete beurt te geven, of er een tik uit krijgen zoals jij het noemt.
Ik ben altijd jaloers op mensen die dit kunnen. Helaas heb ik te onhandige handen om dit soort kleine onderdelen te hanteren.

1 like

Top… inderdaad een gedeelde guilty pleasure om de trein te horen spinnen…

Mooi werk geleverd!

1 like