Denk je klaar te zijn na je Rolex.. Nee dus.Omega vs Zenith

Hallo iedereen.

Sinds enkele maanden trotse bezitter van een Rolex explorer:

Waarvan ik nog een review moet gaan schrijven maar door nieuwe baan en andere omstandigheden nog niet de tijd gevonden om goede foto’s te maken, lees niet met de telefoon

Ik dacht wel klaar te zijn maar het kriebelt toch heel erg ook mede door de nieuwe baan ben ik me even rustig aan het orienteren

Whats next dan? Een chronograaf en heb ook al de keuze verkleind naar twee modellen

1. De Omega speedmaster. Heb zowel de originele met helaslite en de sandwich met zichtbodem omgehad en als t een speedmaster gaat worden dan graag die met zichtbodem. Ik weet not the original maar dat uurwerk moet ik gewoon zien tikken. Dit was tevens het horloge dat het heeft afgelegd tegen de Rolex paar maanden geleden

1. De Zenith el Primero. Nog niet omgehad maar omdat die ook te krijgen is in de 38 mm variant. Dat past net wat beter bij mijn polsen. 42 zou misschien net kunnen echter dat word weer een tripje naar de juwelier. Ook volgens mij een icoon in de horloge wereld.

originele kleur

Of toch blauw

En dan de uurwerken nog een keertje

Omega

El primero

Heb ik vragen jazeker

1. Zijn er mensen die beide hebben of gehad hebben die ervaringen willen delen. correct me Bijvoorbeeld welke van de twee platter is/kleiner draagt/draagcomfort in de 42 mm variant

2. Hoe zit het met de high beat van Zenith. Heeft die net zo vaak onderhoud nodig als bijvoorbeeld een Grand Seiko hi beat? Want als ik het goed hebt haalt de GS de 5 jaar niet zonder onderhoudt en wat kost het onderhoudt bij Zenith?

3. Wat is de reden van het prijsverschil? Bedoel in Nederland kun je even afgaan op de prijzen van Schaap en Citroen bijna twee Speedy hesalites kopen voor de prijs van een Zenith. Is het puur de manufacture wat het Zenith zo duur maakt? Of het feit dat de high beat uurwerken zo duur zijn om te produceren?

4. Is natuurlijk welke te kiezen.

5. Edit bijna vergeten. Hoe zit het met internationale garantie? Stel je voor ik koop m in Duitsland. kan die dan bijvoorbeeld ook bij Gassan worden ingeleverd voor service?

5 likes
  1. Op leer draagt de Speedy absoluut kleiner! De lugs van de El P. zijn langer. Op staal is het wat anders doordat de Omega band heel breed valt door de middelste schakel die (relatief) ver uitsteekt)
  2. Zenith heeft inderdaad veel onderhoud nodig. Met de Omega haal je wel 10 jaar.
  3. Omega draait aantallen, Zenith is een niche merk. Daarbij heeft de prijs niet altijd een direct verband met de productiekosten…
  4. De Omega. Dan doorsparen voor een Zenith.
  5. Internationale garantie is geen probleem.
2 likes

Dank u wel voor de reactie.

Ik was van plan beide op staal te dragen. Draagt de Zenith dan kleiner? Heeft u enig idee wat onderhoudt kost bij Zenith. Moet ik dan denken aan Rolex prijzen? En met veel onderhoud is minder dan 5 jaar?

Is een luxe probleem, :slight_smile: maar wil zonder u te beledigen natuurlijk wel effe opmerken dat je toch wat smalle polsen hebt, of zie ik dat verkeerd ?
Zou dan toch niet voor een speedmaster op staal gaan.
Mijn bescheiden me ING natuurlijk, :wink:

Ik heb inderdaad smalle polsjes.

Ter indicatie wat ik vandaag draag. Eterna Kontiki welke ook 42 mm is. Ik denk dat het net kan. Is alweer tijdje geleden dat ik de Speedy heb omgehad. Die draagt groter dan deze?

1 like

Hier zijn nog enkele 38mm Zeniths die uitkomen later op het jaar:

6 likes

Bovenste is de blauwe heritage 146. Komt ook een bruine van. De onderste foto heb ik gevonden op de Facebook pagina van Zenith.

Wat een probleem zeg :smiley:

Beide staan bij mij ook hoog op de lijst met de Zenith met stip op nummer 1

Na de zomer eerst maar eens naar de Omega kijken. Die is iets haalbaarder wil ik nog thuis kunnen komen :wink:

38mm vindt ik persoonlijk weer te klein ondanks dat ik relatief kleine polsen heb.

Ik heb 16,5cm polsen. Draag mijn Speedy afwisselend op leer en staal. Kan prima, wat mij betreft.

*Edit met plaatje

1 like

Jaaaaaaaaa, Siedo, maar bandjes draag je ook wel, niet ? :wink:

1 like

Heb zelf de Omega gehad en al veel spijt gehad dat ik ze weggedaan heb, wat de Zenith betreft die staat ook op mijn verlanglijstje , is een moeilijke keuze lijkt me.

Vorige week in Zwitserland de nieuwe chrono’s van Zenith gezien en die zijn toch wel erg mooi!!!
Kon ook moeilijk kiezen tussen de kleuren en dat is maar goed ook.

Precies. :wink:

1 like

Zowel de Zenith als de Omega zijn absolute toppers IMO - kiezen is dus verliezen :wink:

Moest het de Zenith worden zou ik persoonlijk echter gaan voor de ‘36000 vph’ versie …met het datumvenster onderaan op ‘6’

3 likes

Dit zijn toch twee aparte vragen?

Internationale garantie zou, mits voorzien van een garantiekaart van een AD geen probleem mogen zijn, maar Service-beurten zijn toch gewoon betaalde beurten die je bij ieder geautoriseerd service centrum kunt laten doen?

De tri-color El Primero is toch wel een kunstwerk hoor. Het horloge wat @Slider_7 aandraagt is prachtig.

Iedereen tot zoverre bedankt voor de reacties :slight_smile:

Omega kan ik me dit jaar als het zo blijft gaan als het gaat wel permitteren. Aangezien de Zenith een paar duizend duurder is word dat een 2018 ding. Maar ik hou niet van overhaastige beslissingen.

Iemand een idee van service interval en kosten van de hi beat ?

Als (arme en zielige :sweat_smile:) student heb ik geen van deze horloges gehad. Ik vind de Zenith een uniekere verschijning en deze heeft daardoor mijn voorkeur.
Wel kan ik je helpen met vraag 5).
Als je bij een AD koopt en de ingevulde garantiekaart hebt kun je hem gewoon bij een andere AD inleveren voor garantiekwesties.
Hier zijn ze niet altijd blij mee waardoor je vaak wel de transportkosten voor rekening moet nemen.

Wellicht dat ze terug te vinden zijn op de website. Enkele merken doen dit zoals Patek, Audemats, etc.
Anders even een mail sturen naar ze.

edit
auto spelling en een nieuw merk is geboren.

2 likes

Whahaha.

Prijzen zijn intussen gevonden

Voor de geïnteresseerden

PRIMERO Teilservice Kompletter Service
2A Einfach 300 650
2B mit Komplikation 300 750
2C Haute Horlogerie nach vereinbahrung idem

De hi beat valt onder 2A. Nu nog even kijken of ik ergens kan traceren wat de service interval is voor een full service. Want om dit nu elke 2-3 jaar op te hoesten staat me beetje tegen. Dit zijn inderdaad bijna Rolex prijzen die 10 jaar service interval tegenwoordig geeft op t uurwerk… En ja ik snap t. Rolex net als Omega is meer massa.

Ik heb ze beiden. De Zenith pas net. Toppers zijn het!
De Omega draagt iets kleiner en is vanwege de wijde verspreiding natuurlijk minder speciaal dan de Zenith, maar zeker ook een topper!

Qua service neem ik aan dat ik voor de Zenith ook gewoon 5-6 jaar doorkan aangezien ik het horloge in roulatie draag met de rest.

6 likes