geen idee, heb gewoon op smallest smartphone gezocht :+
maar t kan allemaal nog kleiner. ik denk dat als ik t bandje ervan afsloop, dat mn truesmart nu de kleinste. kleiner dan menig zakhorloge. kleiner dan sommige polshorloges… :+
Bovenstaande bedoel ik als de smartphone door
de
smartwatch verdreven is door technologische
vooruitgang waardoor een smartphone tegen die
tijd
wellicht tot het verleden behoort en je het
smart
zakhorloge i.p.v. een smartphone hebt zodat de
mechanische klassiekere horloges gewoon om de
pols
kunnen blijven.
Alles wordt tenslotte kleiner en kleiner.
ooohhh… n smartphone ter grote v n zakhorloge…
we live in the future
want de vraag ging over traditionele horloges. ik zit te denken aan manier om de onderhoudsperiode te vergroten van gemidded 5 jaar naar 10/20/30 jaar of zelfs beyond…
er zijn bijvoorbeeld al mechanische horloges die smeringsvrij zijn, zoals de master compressor extreme lab. en er bestaan ook schokdempingen om schade en afwijkingen vh uurwerk/balans te minimaliseren, zoals de roi1.
wat te denken vd sistem51? welliswaar met wegwerp idee in t achterhoofd, maar toch met slimme dingen.
want de vraag ging over traditionele horloges. ik
zit te denken aan manier om de onderhoudsperiode
te vergroten van gemidded 5 jaar naar 10/20/30
jaar of zelfs beyond…
wat te denken vd sistem51? welliswaar met wegwerp
idee in t achterhoofd, maar toch met slimme
dingen.
Dat lijkt me een hele goede ontwikkeling, voor zover haalbaar.
Heb nu 2 horloges met smeringsvrije balans/ankerwerk. Goede zaak,
hoewel je wel onderdelen krijgt, die compleet en al merk gebonden zijn.
Hoop volgende maand mijn eigen ervaring met de Sistem51 te krijgen.
Tsja, t maakt mij om eerlijk te zijn niet zoveel uit, want je hebt er toch geen enkele invloed op.
Het zakhorloge was HET horloge tussen 1500 en 1900. Daarna is er een oevrgangsperiode geweest van 50 jaar voordat zakhorloge geheel in ongebruikt kwamen en polshorloges steeds verder opkwamen. Zakhorloges bleven daarentegen populair tot de jaren 60, want het was voor die tijd niet mogelijk een nauwkeurig uurwerk voor de spoorwegen te maken. Toen quartzuurwerken dit overnamen ging de laatste Amerikaanse bouwer van spoorwegzakhorloge failliet(Hamilton, welke geheel losstaat van het hedendaagse Hamilton, swatch group heeft enkel de naam opgekocht).
Nu de telefoon opkomt hebben steeds minder mensen een polshorloge, de tijd staat overal en het polshorloge is een sierraad geworden. Ik geloof zelf ook dat een horloge, ongeacht merk en prijs, meer dan wanneer dan ook een sierraad is geworden. Om te zien hoe laat het is kan je een blik op je telefoon of ergens om je heen werpen en je weet het. Eigenlijk is het horloge weer teruggeevolueerd naar de broekzak, ofwel, het zakhorloge is weer ‘terug van weggeweest’, alleen nu in de vorm van een mobiele telefoon.
De eerder genoemde ontwikkelingen zoals smeringsvrije uurwerken en dergelijk zijn uiteraard heeft innovatie ven speciaal, maar voor de gemiddelde consument onbekend en totaal zinloos. Een gemiddeld persoon die een horloge draagt zal hier gok ik ergens tussen de 10 en 200 euro aan uitgeven. Als het er na een paar jaar gebruik mee ophoud of beschadigd is, koopt men een nieuwer en moderner model, of nu er een smartwatch is, een smartwatch.
Ik denk wel dat er een overeenkomst is, tussen het eerste draagbare uurwerk en de nieuwste smartwatch, het zijn op hun beurt apparaatjes die de modernste technieken bezitten en een ‘status’ uitstralen.