We zitten al een tijdje op een grens tussen klassiek analoge/digitale horloges en de futuristische smartwatch,
en velen van ons gruwen nog van het idee dergelijke Starwars horloges te gaan dragen,
Mijn vraag is wat kan er aan de “traditionele” horloges
verbetert worden zodat ze deze vermaledijde oprukkende “Smartwatch” nog een paar jaar de baas kunnen blijven.
ff de bal aftrappen … “afleesbaarheid” en zou het nog acceptabel zijn een mechanisch horloge te dragen
met daarin een elektrisch LED lampje ?
of een quartz met batterijtjes terwijl je een smartwatch eenvoudig thuis via een USB kunt opladen.
grt.
Gerard.
Niet al te dramatisch denken, hoor.
Ik denk dat de huidige horloges het nog heel lang vol gaan houden tussen de oprukkende smartwatches (en wat er nog meer komt).
Heel veel mensen hebben een ‘traditioneel’ horloge + een smartphone. Als die smartwatches gaan aanschaffen hebben ze dubbele speeltjes.
Een smartwatch is ook geen volledig alternatief voor een smartphone.
Dus waarom zouden de horlogemerken (en dat zijn er veeeel) allemaal aangepaste producten moeten maken om die ‘strijd’ aan te gaan.
Het ene merk wordt geroemd en gewaardeerd om de zijn huidige kwaliteiten en functies binnen een smalle collectie. Het andere merk heeft een breed scala met van alles en nog wat (goed bedoeld) dat uitstekend bevalt bij de klanten.
Wel zullen merken met goedkopere en/of weinig spraakmakende producten op den duur het veld moeten ruimen. Het zij zo.
Er zullen m.i. altijd liefhebbers blijven bestaan van ‘traditionele’ horloges.
Dankzij hen zullen zeker veel merken nog een lang bestaan in het verschiet hebben.
ik denk dat je t.z.t. de accu standaard om je pols gaat dragen
( i.p.v. in de jas of broekzak )
en in het geval dat je wilt bellen je een dun flexibel schermpje
uit je jaszak vist en die als telefoon tijdelijk op je pols klikt.
bij traditionele horloges zit ik alleen met de verlichting
dat moet veel beter kunnen, maar dan zit je met energie,
dus misschien dagelijks even opladen i.p.v. iedere 2 jaar
een batterijwissel.
LUME!!!
Het is best tragisch dat er zo ontzettend veel horloges, ook in het middensegment en van gerenommeerde merken, worden geleverd met dramatisch slechte lume!
Service interval minder vaak?
Voor mij is het allemaal nee… nee… nee… en nee…
Ik zal uitleggen waarom: Een smartwatch ga je op een gegeven moment dragen als je bijvoorbeeld er in de toekomst mee gaat (of moet betalen?) of emails of hoe dat tegen die tijd ook mag heten binnen gaat krijgen via je smartwatch.
(dit uiteraard als het tegen die tijd geen kwestie van kiezen meer is maar bijna een must zoals nu het geval al bijna is met de smartphone)
Nu zijn ze nog gekoppeld aan de smartphone als ik me niet vergis, en tegen de tijd dat de smartphone achterhaald is en je je met puur en alleen je smartwatch kan redden wordt het voor de gebruiker echt interresant.
Wellicht in combinatie met een Google glasses achtig iets?
De smartwatch gebruiker is echter niet gelijk een verzamelaar of een liefhebber.
Daarom blijft mechanisch op wat voor een manier dan ook de liefhebbers aantrekken, wel zonder ledjes en hybride achtige dingen zoals een mechanische smartwatch…
Stel je eens een Jaguar E Type of een Aston Martin DB 5 of DB 6 voor met digitaal dashboard?
Daar zou een liefhebber van klassieke automobielen ook nachtmerries van krijgen!
Ik zie het wat dat betreft wel rooskleurig in want het is een u vraagt wij draaien mentaliteit in welke industrie dan ook dus voor liefhebbers van puur mechanische horloges zie ik in de toekomst wel een smart zakhorloge verschijnen zodat je die keurig naast je mechanische polshorloge kunt gebruiken.
Ik zie wel mogelijkheden voor een mechanische smartwatch maar whats the piont? in mijn ogen net zo min een liefhebbers product als een hybride auto ala Prius…
Groeten.
Noel.
Edit: Om verder antwoord te geven op je vraag zie ik niet dat het mechanische horloge zou moeten opboksen tegen een smartwatch om bovenstaande reden.
Het zijn tenslotte eigenlijk verschillende horloges met verschillende functies ieder in zijn eigen groep of subgroep.
n visser Schreef:
Nu zijn ze nog gekoppeld aan de smartphone als ik
me niet vergis, en tegen de tijd dat de smartphone
achterhaald is en je je met puur en alleen je
smartwatch kan redden wordt het voor de gebruiker
echt interresant.
Die zijn er al, zoals m’n Omate Truesmart “Smartwatch 2.0” zoals ze het ook wel noemen. Toegegeven, ze zitten imho nog in beta en er moet nog wel wat verbeterd worden, maar het concept zoals je beschrijft bestaat al.
Wellicht in combinatie met een Google glasses
achtig iets?
Interface is nog wel een issue. Zo een klein schermpje is niet zo handig om van af te lezen of dingen te bewerken. Dus slimme systemen (al dan niet ingebouwd) die het gebruik vergemakkelijken en verfijnen zullen bijdragen aan het succesvol worden van een dergelijk product. Google glass zou inderdaad kunnen helpen om het aflezen van een klein scherm te verminderen.
En een holo-interface, zoals de Seiko Wrist Halo vergemakkelijkt de bediening. ‘Klein’ mobiel apparaat om de pols, en toch genoeg ruimte voor de interface.

Daarom blijft mechanisch op wat voor een manier
dan ook de liefhebbers aantrekken, wel zonder
ledjes en hybride achtige dingen zoals een
mechanische smartwatch…
Stel je eens een Jaguar E Type of een Aston Martin
DB 5 of DB 6 voor met digitaal dashboard?
Daar zou een liefhebber van klassieke automobielen
ook nachtmerries van krijgen!
Is waar, maar aan de andere kant zou ik als mechanische liefhebber toch ook de gemakken van een smartwatch willen. En voor mij zou zo een hybride horloge wel wat kunnen zijn.
zie ik in de toekomst
wel een smart zakhorloge verschijnen zodat je die
keurig naast je mechanische polshorloge kunt
gebruiken.
Uhm… hoe verschilt dit van een mechanisch horloge om de pols en een smartphone in je zal?
Ik zie wel mogelijkheden voor een mechanische
smartwatch maar whats the piont? in mijn ogen net
zo min een liefhebbers product als een hybride
auto ala Prius…
Net als wat de hybride fijn maakt imho. Het gemak om snel benzine erin te tanken, tov het voordelige/milieuvriendelijke/etc als je em ook 's avonds aan de stekker kunt pluggen.
Ben het wel met je eens dat de luxe horloges wat anders zijn dan de gebruikelijke gebruiksartikelen. Zo koop je een Rolls Royce, maar ook een lelijk eendje ofzo, niet omdat je ALLEEN van A naar B wilt.
marnix.moed Schreef:
n visser Schreef:
Daarom zie ik in de toekomst
wel een smart zakhorloge verschijnen zodat je
die
keurig naast je mechanische polshorloge kunt
gebruiken.
Uhm… hoe verschilt dit van een mechanisch
horloge om de pols en een smartphone in je zak?
Bovenstaande bedoel ik als de smartphone door de smartwatch verdreven is door technologische vooruitgang waardoor een smartphone tegen die tijd wellicht tot het verleden behoort en je het smart zakhorloge i.p.v. een smartphone hebt zodat de mechanische klassiekere horloges gewoon om de pols kunnen blijven.
Alles wordt tenslotte kleiner en kleiner.
Groeten.
Noel.
Voor mij gaat er niets boven een mechanisch horloge.
Smartphone is voor mijn werk erg handig, privé trek ik de wijde wereld in met een Binatone Brick mobiele telefoon (retro jaren 90 model, alleen bellen en sms berichten, en Snake!) en een fijn klokje om mijn pols.
Ik denk niet dat een smartwatch het traditionele horloge zal verdrijven. De meeste mensen die zo’n ding zouden waarderen hebben nu volgens mij toch al geen horloge om, want de tijd staat immers in de smartphone waarmee ze versmolten zijn 
de reden om een mechanisch horloge te dragen is niet de reden om een Smartwatch te willen… als je alleen de tijd bij je wilt hebben… dan voldoet het meest eenvoudige horloge… bijvoorbeeld een Timex… maar die hebben dan ook hun charme door hun eenvoud…
een Smartwatch draag je als je altijd alles wilt kunnen volgen… mail, twitter, SMS, Whatsapp… maar een smartwatch is te klein… om echt practisch te zijn… de tablet zit voor mij op de grens van het practische… maar als ik echt veel moet typen… dan pak ik mijn bluetooth keyboard erbij… typt vele malen beter dan een touchscreen… omdat je op een touchscreen niet blind kan typen… daarom haat ik die dingen…Ik heb nooit een typecursus gehad… maar ik heb mezelf geleerd blind te typen… gaat me redelijk af… en dat vind ik wel prettig…
Bij mechanische horloges… met een chronograaf heb je ook fysieke knopjes die je blind kan voelen… beter dan een mepschermpje…
Kortom… ik denk dat smartwatches en (mechanische) horloges 2 takken van sport zullen blijven…
wat de conventionele “functionele polssierraden” betreft… Lume… ja… goede lume is wel zo mooi… dat je niet snachts je smartphone hoeft te zoeken om te zien hoe laat het is… ( als je geen digitale wekker hebt dan… )
Over lume gesproken, er zijn natuurlijk horloge met H3 buisjes.
Prima lume, maar een half-tijd van ca. 12 jaar. Dus na 25 jaar, heb je nog maar 25% van waar je mee begon.
Ik heb de meest simpele, de Traser P5900, maar die geeft al 8 jaar 's-nachts licht.
Die half-tijd lijkt dramatisch, maar niks vergeleken met een smartwatch die binnen 2 jaar volstrekt achterhaald is.
Kwalitijd Schreef:
------------------------------------------------------, privé
trek ik de wijde wereld in met een Binatone Brick
mobiele telefoon (retro jaren 90 model, alleen
bellen en sms berichten, en Snake!)
jeetje, lijkt me.persoonlijk niet zo comfortabel zo n koelkast. ik weet dat mobieltje nu weer groter worden, maar dit slaat alles :+
ik realiseer me dat vintage en retro bij horloges in is, maar bij telefoons…
“and tuck it into your neck for those long phone conversations – who needs a Bluetooth headset?”

ik zou m misschie juist als zakelijk toestel gebruiken, want jee, wat n power heeft dat ding.
n visser Schreef:
Bovenstaande bedoel ik als de smartphone door de
smartwatch verdreven is door technologische
vooruitgang waardoor een smartphone tegen die tijd
wellicht tot het verleden behoort en je het smart
zakhorloge i.p.v. een smartphone hebt zodat de
mechanische klassiekere horloges gewoon om de pols
kunnen blijven.
Alles wordt tenslotte kleiner en kleiner.
ooohhh… n smartphone ter grote v n zakhorloge… we live in the future 

Arie Kabaalstra Schreef:
wat de conventionele "functionele polssierraden"
betreft… Lume… ja… goede lume is wel zo mooi…
dat je niet snachts je smartphone hoeft te zoeken
om te zien hoe laat het is… ( als je geen
digitale wekker hebt dan… )
waarom n horloge of wekker als je n smartphone hebt? :+
marnix.moed Schreef:
ooohhh… n smartphone ter grote v n zakhorloge…
we live in the future 
http://2.bp.blogspot.com/-aBHuyj5lie4/UVb6NA8UIsI/
AAAAAAAAAeo/jICJJ_0QUKw/s1600/173759107_1361794766
.jpg
Mag ik vragen wat dat er voor een is?
lencoth Schreef:
Die half-tijd lijkt dramatisch, maar niks
vergeleken met een smartwatch die binnen 2 jaar
volstrekt achterhaald is.
doe mij maar liever luminova achtige lume, die je net als je smartphone telkens weer kunt opladen :+
marnix.moed Schreef:
waarom n horloge of wekker als je n smartphone
hebt? :+
-4 en je hebt geen zijn om een smartphone op te pakken. God bless big number alarm clocks 
“and tuck it into your neck for those long phone
conversations – who needs a Bluetooth headset?”

ik zou m misschie juist als zakelijk toestel
gebruiken, want jee, wat n power heeft dat ding.
Haha, precies, hij past tussen hoofd en schouder! Ik noem het ook wel eens mijn ‘socialphone’, altijd als ik dat ding bij me heb, heb ik veel aanspraak. Mensen hebben er een uitgesproken mening over en vaak komt er een leuk gesprek over het fenomeen ‘retro’ uit voort. Vele, vele malen leuker dan Facebook op je smartphone! En die power, ja echt een maand op een accu! 
Wat ik van een “smart” verwacht is waterdichtheid
uiteraard de ( wereld ) tijd,
eventueel verschillende instellingen/looks qua homescreen
handige energievoorziening, de tijd ( ook in het donker ) en wat alarmpjes, verder zou het mooi zijn om het als eenvoudige GPS te kunnen gebruiken en met weersverwachting.
verder natuurlijk geschikt voor hoge en lage temperaturen.
verdere opties lijkt me overbodige zooi.
eventueel een deel van die opties verbergen d.m.v. een medallion systeem.
En niet te vergeten (zoals Kwalitijd al vermeldt): een energievoorziening die “vanzelf” werkt. Kinetic, licht of inductie, maakt niet uit. Eén keer opladen zou voldoende moeten zijn voor minimaal een paar weken gebruik.