Deutsche Präzisions Uhren Glashütte DPUG van A. Lange

Deze keer een horloge die een vriend van van mij gekocht heeft, in de veronderstelling dat het een originele A.Lange & Söhne was.
Ik heb 'm helaas uit zijn droom moeten helpen.
Hoewel het een basis caliber van Lange is , is het gemaakt door een ander bedrijf nl. de Deutsche Präzisions Uhren Glashütte. Dit bedrijf werd met hulp van Lange en geleid door ex mederwerkers van Lange in 1918 opgericht. Men ging daar Glashütte vestzak calibers maken met behulp van de modernste machines in een nieuw opgezette fabriek.

helaas was de vraag naar hoge kwaliteits vestzak horloges in de twintiger jaren zo’n beetje nihil, in 1924 ging dit pas opgestarte bedrijf dan ook failliet , na een totaalproduktie van 4000 horloges, andere zoals Assmann en Union gingen in 1925 failliet.
A. Lange & Sohne was één van weinige Glashütter bedrijven die de crisis overleefden.

Ik heb dit horloge nu van 'm overgenomen, en mijn vriend is nu weer op zoek naar een vintage origineel Lange horloge

Marriage DPUG met originele verdiepte emaille wijzerplaat , geblauwde wijzers en een Glashütter caliber voorzien van een doublé laag , Sonnenschliff versiering, zwanenhals fijnregeling, saffier lagers in chatons, Breguet spiraal
bouwjaar plm 1922

nieuwe Stalen kast - Diameter 47mm

Zeer mooie klok en verhaal!

Ik vind het echt prachtig! Wat een klasse straalt dit uit. Ik heb wel een een IWC-aha-erlebnis, maar DPUG was eerder neem ik aan.

Ik had hetzelfde toen ik horloge voor het eerst zag, mijn IWC heeft ook zo’n caliber met 3/4 platine die is uit 1909 dus ouder dan deze DPUG uit 1922
het ontwerp caliber van de DPUG is echter origineel van A. Lange (1845) en die is weer ouder dan IWC (1875)

Andre,
Wat is het Mooi…, een vroeger Oost Duits A-klasse caliber met goude zettingen voor de jewels,
een emaille wijzerplaat die perfect condtie heeft. Prachtige collectie.
gr.

Yuen Tai

Prachtig horloge Andre! IS er nooit aan gesleuteld ofzo? Die wijzerplaat ziet er zo perfect uit.

Bedankt ook voor dit verhaal. Was hier niet van op de hoogte.

Yuen, met oostduitsland heeft dit horloge niets te maken, glashütte krijgt pas met Oost-Duitsland te maken na WW 2 toen de GUB werd opgericht in 1951,
alle Glashütter bedrijven werden toen verplicht ondergebracht in één nieuw staatsbedrijf de VEB Glashütter Uhren Betrieb = GUB
deze combinatie was gericht op massaproductie voor de export naar het Oostblok en het Westen voor de nodige deviezen.de kwaliteit was lang niet slecht , maar topprodukten waren het zeker niet. na de val van de Berlijnse muur werd dit oostduitse staatsbedrijf ontmanteld en gingen de vroegere zelfstandige horlogefabrikanten ieder weer hun eigen weg in het dorpje Glashütte.

Een typisch horloge uit de GUB stal een zogenaamde Spezimatic (automaat) met datum uit de zestiger jaren,
wel van chronometer kwaliteit (tu) en nog steeds in nieuwstaat , maar vergeleken met wat er voor de oorlog werd gemaakt in Glashütte, en weer na 1990 dus niet echt top.

                                                                                                                                                                                                              [img]http://i21.photobucket.com/albums/b284/gekkehond/spezi.jpg[/img]

Misha,
er is behalve de nieuwe stalen kast verder niets aan versleuteld, emaille wijzerplaten blijven in principe eeuwig goed en in nieuwstaat :slight_smile:
alleen zgn. Savonette calibers ook wel huntercalibers of sidewinders lenen zich voor dit type horloge, anders worden het meestal hele lelijke horloges met fantasie wijzerplaten.