Diameter verschil binnen jouw collectie

Nu ik sinds een aantal jaar aardig besmet ben met het horlogevirus zijn er al veel modellen en merken om de pols gegaan. Van lichtblauwe en oranje wijzerplaten naar simpel zwart, van chrono’s naar éénwijzer modellen, alles is voorbij gekomen. Veel gekocht, veel verkocht.

Begonnen met een Meistersinger van 43mm, mijn droomhorloge. Jaren gedragen, tot het moment dat je naar je pols en denkt, dit is mij veel te groot. Vanuit daar zijn mijn horloges steeds kleiner geworden, tot aan mijn Audemars Piguet aan toe. Met een whooping 32mm is nu nog steeds mijn favoriet en ik draag hem met trots en plezier.

Mijn andere horloges zitten rond de 35-38mm (Squale, Serica, Tissot) met een uitschieter naar mijn Breitling Pluton, die in een Duits stadje is verkocht op mijn geboortedag. Met de papieren erbij, vooral gaaf om te hebben.

Tot mijn laatste aanwinst, een Panerai Radiomir met een diameter van 45mm. Waar komt dit verlangen ineens vandaan? Volgens mijn eigen regeltjes zou dit veel te groot moeten zijn. Maar zo gaaf en al een aantal weken non-stop om de pols. Het verschil met mijn AP kan bijna niet groter.

Mijn vraag aan jullie, hebben jullie ook zulke grote diameter verschillen in jullie horlogecollectie?

Groet, Mies

30 likes

Bij mij alles binnen 38 en 41 mm. Nee dus.

Bij mij ongeveer hetzelfde verhaal, van 33mm tot 45mm. Ik merk toch vaak dat ik naar modellen < 40mm ga. Draagt toch comfortabeler. Momenteel mijn favoriet:
36mm Glycine Airman:

5 likes

Hangt er vanaf hoe opgewonden ik van een horloge word :nerd_face:

12 likes

Van 35 mm t/m 41 mm, echt horloge afhankelijk.
Meeste zit wel tussen de 36 en 38 mm.
Groter dan 41 mm eigenlijk niet echt mijn ding heb ik gemerkt. :+1:

1 like

34-35mm

1 like

Duikers van 30 tot 60 mm en van alles ertussen.

4 likes

Bij mij varieert het tussen de 37mm en 42mm met een lug-to-lug van 41-48mm. Het ontwerp van het horloge bepaalt eigenlijk nog meer hoe groot een horloge om de pols oogt.
Voor een all-dial horloge is 36-38mm perfect. Een duiker met bezel mag 38-42mm zijn afhankelijk van de kastvorm en wijzerplaatdiameter. 38mm is de sweet spot voor een horloge als een Halios Fairwind. Een Doxa(hommage) mag 42mm zijn doordat deze veel kleiner oogt om de pols.

Mijn Aevig is de enige uitzondering. 40mm en all-dial. Voor een fieldwatch/pilot kan dat prima.

4 likes

Momenteel alles 35mm a 37mm :point_down: geen idee hoe je die tank omzet naar een diameter :man_shrugging:t2:

16 likes

Diameter tussen de 38 en 45mm. Mooiste vind ik voor mij 40mm.

Lug to lug tot maximaal 50mm, liefst iets kleiner.
M’n polsdoorsnede is 54mm, staat de band aan weerszijde tenminste nog 2mm bol.

1 like

54-37=17

En ja die van 54mm past niet best.

1 like

Bij mij weinig variatie vrees ik. Kleinste de BB58 met 39mm


Verder allemaal 40 of 41mm, met uitzondering van mijn Citizen, die het grootste meet met 42mm

De dressers ogen wellicht het grootste, immers geen bezel

Om de pols oogt mijn Tudor chrono het grootst vanwege de dikte en hoogte van de kast

5 likes

De kleinste is 38mm (Seagull 1963) en de grootste is 45mm (Bulova Lunar Pilot). Als we de grootste Lig to Lug ook meerekenen kom ik wel boven de 60mm effectief uit :grin: Kan ook gewoon met bijna 20cm pols diameter.

1 like

Het gaat dus over horloges. Ik was in de war met mijn andere collectie… :eggplant:

2 likes

Deze voelde ik al aankomen :wink:

1 like

Een echte verzamelaar, draag je dit ook allemaal?

Ik heb nogal smalle polsen en draag het liefst horloges van 36mm. Mijn droomhorloge is een Rolex Submariner no-date maar ik heb hem geprobeerd en vind het geen gezicht, veel te groot. Helaas maakt Rolex geen Submariners in 36mm (waarom eigenlijk niet?) dus mijn droomhorloge blijft voor altijd een droom. Het enige alternatief is een Tudor Sub. Maar die heeft een datevenster en is geen Rolex…

1 like

38 mm t/m 44 mm

Ik draag alles wat ik heb in mijn bescheiden verzameling van 10 horloges. Mijn pols is 17,5cm .
Kleinste is een Tissot erfstuk van 34mm en de grootste een Casio Duro van 44mm die toch nog kan vanwege de korte lugs.
Diameter zegt niet alles, lug to lug en de kastvorm zijn ook belangrijk.

De Tissot is aan de kleine kant, liefst draag ik minimaal 37mm bij vintage.

De Casio Duro is zeker wel “aanwezig” ook omdat het een duiker is. Draagt lekker op staal.

5 likes

@Pedde @Phodebimos Inderdaad, de lug to lug is misschien nog wel belangrijker. Al is het verschil dan nog groter. AP is 33mm en Panerai rond de 50mm.

Ik had als stelregel een max van 47mm lug to lug, maar dat heeft geen stand gehouden :laughing:

2 likes