Die inscripties aan de binnenkant

Ik zie op veel van mijn vooral oudere horloges als ik ze openmaak aan de binnenkant van de deksel van die hele kleine inscripties staan. Meestal een datum met wat onleesbaars.
Volgens mij zijn dat inscripites van horlogemakers maar wat is het nut daarvan?

Kunnen ze zien wanneer die gerepareerd is en wat er gemaakt is als ik me niet vergis. Soort van administratie,

Klopt Tom.
Klanten vragen soms alleen een nieuwe kroon en later als het horloge niet goed meer gaat zegt men soms dat ze onlangs is nagezien, dan kunnen wij de klant erop wijzen dat alleen de kroon vervangen is of bv. de batterij. De klanten zijn soms heel inventief in het uitvinden van smoesjes.

Freddy, verwijst dat nummer dan naar een werkopdracht nummer om zo een en ander na te kunnen zoeken ?

Ik heb onlangs eens ergens gelezen dat iedere horlogemaker een eigen nummer of code had en dit ook in de deksel werd gekrast.

Er word gewerkt met code’s en of datum of een vast nummer, moet maar éénmaal gegraveerd worden en de rest zit in de computer.
Iedere horlogemaker heeft zijn systeem, als men maar weet wat er aan het horloge gedaan is.

Kun jij je collega’s herkennen Freddy? Of is het teken of nummer echt privé en weet jij alleen wat jouw teken is?
Zou namelijk wel leuk zijn, een soort van horlogemakers-teken-archief.
Dan kun je horloges gaan sparen op reperateur en krijg je veilingen op eBay met als titel: Omega Seamaster met reparatie door Freddy V.! En dat mensen daar dan 100 euro extra voor betalen…

Zoals de schilderijen van Van Gohg zeker.
Ik ken van vrienden collega’s de initialen, zijn niet altijd de initialen van de naam en dan zien wij dat het hersteld geweest is maar daarom nog niet welke herstelling.
Die tekens gaan al eeuwen terug. Heb bij mijn persoonlijke klokken al inscripties gevonden van 1615. Zelfs op de veer van een klok, de gravure van de horlogemaker die de veer hersteld heeft.

Een archief opmaken zal niet gaan, daar de meesten dat als een beroepsgeheim houden.

Jammer dat dat beroepsgeheim is, want het zou best wel leuk zijn als je een klok of horloge hebt waarvan je weet dat die gerepareerd is door een beroemde klokken-/horlogemaker.

Iedere horlogemaker heeft z’n eigen tekens hiervoor zijn bij mijn weten geen vaste regels voor soms zijn het z’n initialen met datum of gewoon een volgnummer wat in een archief opgezocht kan worden zodat je kunt zien wat en wanneer er iets aan is rerepareerd.
door de jaren heen herken je wel je eigen tekenreeks als je een reparatie aangeboden krijgt.
groeten Piet.

Is geen echt beroepsgeheim, maar collega’s zullen hun inscripties niet gemakkelijk doorgeven aan elkaar, buiten enige uitzonderingen en vrienden. Er word gewoon niet naar gevraagd en horlogemakers zijn ook gekend als een gesloten milieu, ieder voor zich. Men zal er hier ook niet veel tegenkomen op het prikbord.