Diesel DZ4128 hoe werkt die chronograaf?

Beste mensen,

Eindelijk een forum gevonden waar ik mijn vraag kan stellen. Ik ben sinds 2 dagen in het bezit van een diesel dz4128 horloge: http://www.amazon.co.uk/Diesel-DZ4128-Mens-Watch/dp/B000KB085Q.

Op deze horloge zit ook een chronograaf zoals je kunt zien op de afbeelding. Nu zit ik echter met het volgende probleem:

Het bovenste kleine wijzertje geeft de uren aan (als de chronograaf gestart is), links midden de minuten en onder de seconden. Nu is het zo dat de onderste (seconden) continu loopt als de chronograaf uitstaat. Die loop dus zeg maar gewoon met de tijd mee. Als je de chronograaf start begint de lange oranje wijzer te lopen (die staat normaal in rust op 12 uur stand, dus niet zoals op het plaatje) en telt dus de seconden van de chronograaf) is dit normaal?

Ik meende toch echt dat de lange oranje wijzer liep en alle wijzer van de chronograaf op 12 uur stonden toen ik deze horloge paste in de winkel, of wordt ik nu gek?

Het is precies zoals je het vertelt,
het bezoek in de winkel klopt wel, alle wijzers staan in de beginstand, behalve de kleine sekondewijzer in de sub dial, die draait altijd, met of zonder chrono inschakeling. de grote lange sekondewijzer is de Chronosekondewijzer.
die loopt alleen als je de chrono functie inschakelt,
de permanente kleine sekonde is zeker aan je aandacht ontsnapt in de winkel:) maar dat is normaal , valt ook zoveel te zien.:slight_smile:

Als het goed is dan is de oranje wijzer altijd op de 12, behalve als je de chrono start.
Dan loopt ie als een extra secondewijzer mee.

Dat klopt tom, die lange oranje loopt alleen als ik de chrongraaf start. Andre bedankt voor je bevestiging, denk idd dat ik in winkel gemist heb dat de kleine seconde wijzer gewoon draaide. Ben ik toch niet gek! Maar het was wel even verwarrend want bijna alle foto’s (op internet) van horloge’s met een chronograaf worden zo genomen dat alle kleine metertje’s bovenaan staan en dat de lange wijzer (de seconde wijzer van de chronograaf) op 7 staat . Zo lijkt het dus net alsof dat de echte seconde wijzer is.

Paar voorbeeldjes:

http://www.amazon.co.uk/Fossil-Mens-FS4121-Watch/dp/B000E9NJH8/sr=1-119/qid=1166473027/ref=sr_1_119/026-6450420-5942828?ie=UTF8&s=electronics

Alleen seiko neemt de moeite om ze wel goed af te beelden

Zodat je dus niet denkt dat de grota lange wijzer de sconden wijzer is.

Nogmaals bedankt

ps: een sub dial?? niet te technisch andre ik ben nog maar een beginneling qua horloges

ps volgens mij zit er ook gewoon een verkeerde handleiding bij deze horloge

Als iemand ooit tijd en zin heeft kan hij die hier vinden:

http://store.dieseltimeframes.com/text/content/diesel/DieselENGLISH.pdf

Zoals je ziet staat mijn chrongraaf hier niet bij, maar er zijn er wel 2 die er op lijken pag.5 en pag.6. Alleen die van pagina 5 is weer met datum en die heb ik niet. Ook staat op pag.5 :Pull the crown out to position 3. Chronograph second hand and 1/20 second hand will return to zero.

Kijk en daardoor kwam ik dus in de war want die kleine draait helemaal niet terug. Maar mijn crown kan ik maar 1 klik uittrekken. Dus laten we het er op houden dat er gewoon een verkeerde handleiding bij zit.

Groetjes