Haha.hoppa oud topic weer actief ![]()
Deze heb ik echt al heel lang.
Destijds veel gedragen, had toen geen oog voor horloges. Gekregen van mijn vrouw.
Ik vind de strakke lijnen wel nog steeds mooi.

Haha.hoppa oud topic weer actief ![]()
Deze heb ik echt al heel lang.
Destijds veel gedragen, had toen geen oog voor horloges. Gekregen van mijn vrouw.
Ik vind de strakke lijnen wel nog steeds mooi.

Mijn mooie diezel is destijds gestolen bij een woning inbraak, met nog wat andere horloges ![]()
Ik had alleen nog de Fossil die ik hier laat zien.
Slechte foto van de diezel en duidelijke van de Fossil
Maar inderdaad, de strap was van karton ![]()
Leuk topic. Welke beginnende horlogeliefhebber is er niet groot geworden met Diesel?!
Ik ga mijn exemplaren ook eens opzoeken.
Iemand er bezwaar tegen als ik deze topic-titel verander naar Diesel only? Net ff wat aantrekkelijker ![]()
![]()
Als het over motoren ging, was het omstreden.
In dit geval heb je mijn zegen. ![]()
Misschien om mijzelf wat op te vrolijken na een zware week (ongeval, moeilijk lang verhaal, off topic bovenal).
Mijn eerste Diesel, maar belangrijker: mijn eerste Emmanuel Gueit!
Wie?
Gueit’s vader was een bekend ontwerper in de horlogewereld. Bij de Gueit’s thuis kwamen de hoogste bazen van Rolex en AP over de vloer. De jonge Gueit vond zijn weg ook als designer, o.a. bij Audemars Piguet, Fossil (wut?) en als één van de mensen achter de revival van Dennison, je weet wel met die Tiger Eye dials enzo.
Maar serieus, deze kerel kan ontwerpen en heeft lef! Gérald Genta verweet hem ooit: “You killed my Royal Oak”, na de lancering van The Beast van Audemars Piguet. je kunt geen artikel of interview over Emmanuel lezen zonder deze anekdote, althans: ik heb die nog niet gevonden!
Dit begon voor mij natuurlijk als een grap, dat lees je hopelijk ook in mijn gekozen tone-of-voice. En anders is het handig om je ironie-sensoren wat te tweaken voor wat komen gaat. Toen ik in een interview las dat Emmanuel Guiet een Diesel had ontworpen, was mijn interesse gewekt. Diesel? Dat valt binnen mijn budget. Sterker nog: dat valt binnen ieders budget! Kortom, dit moest de rest van de wereld óók weten!
Gueit vertelde iets interessants over zijn tijd als ontwerper, met name toen hij Chief Design bij Diesel werd. Hij leerde daar om goed design toe te passen op een horloge dat 100 mocht kosten en waarvan er 100.000 geproduceerd gingen worden. Een compleet andere aanpak dan Haute Horlogerie, alwaar je eerst het horloge ontwerpt, deze bouwt/produceert en er daarna pas een prijskaartje aan hangt. Ik vond zijn benadering van deze materie interessant. En zijn rol als hoofdonderwerper ook, want hij heeft in feite één horloge helemaal zelf ontworpen om aan zijn team van ontwerpers te laten zien en daarna gingen zij onder zijn supervisie aan de slag met de Diesel horloges in een tijd dat het merk booming was, volle bak aan reclame en marketing deed.
Mij wordt hier op Hf weleens verweten dat ik aannames doe, om de kritiek maar netjes te formuleren. Ik vind het echter veels te leuk om dingen uit te zoeken, dus toen ik deze ‘ontdekking’ deed ben ik kaarsrecht op de bron afgegaan. Ik had mezelf al bijna vermomd als Daan van Fratello, de knapste daar op de redactie, een vliegticket geboekt naar een Zwitserse horlogebeurs én mijn vragenlijst klaar om de altijd zo stille (o, die ironie!) Gueit zelf het hemd van het lijf te vragen om erachter te komen wélke Diesel dat dan was, die hij ooit ontworpen had?
Want díe moest ik hebben!
Dat stond nergens. Geen hint, geen foto, geen referentienummer. Ik kon er niet van slapen. Half werk van al die échte journalisten.
Dagen en nachten heb ik gegoogled, brochures uitgeplozen en de hele marketingcampagne van Diesel teruggekeken op DVD.
Terwijl ik het werkadres van de beste man zocht, zag ik op zijn Insta dat hij vooral in Italië vertoeft. Ik typte een mail naar zijn kantoor om als fake horlogejournalist (Daan, Dennis, dat verschil horen die Italianen toch nooit) met hem in contact te komen, maar opeens voegde hij míj toe als vriend op Insta. Ha! Ik kon hem nu dus gewoon rechtstreeks gaan stalken via Pb’s, maar opeens viel mijn oog op deze post:
Verrek, al die moeite van mij voor niks!
Dus ik naar Vinted. De eerste de beste Diesel van 15 euro gevonden die erop leek, wél met dat coole logo achterop. Af weten te dingen naar 10 hele Euro’s en bij aankomst van het pakket meteen een nieuwe batterij geplaatst, een 5-sterren review achtergelaten bij de verkoper, en toen zielsgelukkig 353 wristshots gemaakt om er pas vandaag achter te komen dat dat allemaal nog tijdens de Zomertijd moet zijn geweest.
Dan maar nieuwe foto’s nadat ik de tijd goed had gezet en een lulverhaal kon typen waar niemand op zit te wachten, waarvan de helft is verzonnen en de andere helft precies zo is gegaan zoals het is gebeurd.
Waarvan akte
Kijk, dit vind ik dus leuk. Heerlijke post!
Leuk om te lezen. Veel Diesels gehad in het begin van de ‘horlogecarriere‘
Wist niet dat er een bekende ontwerper bij het merk betrokken was,
Ja, dit is een oud bericht zeg @Veekeren … begin van mijn horloge carrière lol
Inmiddels geen Diesel meer te vinden. Mijn zoon heeft inmiddels diverse prachtige Seiko’s van mij gekregen. Ik ben ook 12 jaar ouder geworden … jemig
Toch vond ik ze echt leuk hoor. Vooral deze ![]()

Ik weet nog dat ik er honderd gulden voor betaald heb, ik dacht bij de Bijenkorf. Of was dat al in de euro-tijd…? Weet ook nog dat ik het heel veel geld vond.![]()
Dat klopt denk ik wel, dat het net in Euro’s moet zijn geweest. Een Oozoo was 3 tientjes. En het uurwerk is gelijk. ![]()
![]()
Weet je welk jaar deze uitkwam?
In de Insta-post hierboven zegt Emmanuel Gueit dat het in 2000 was.
Er bestonden al Diesel horloges, maar doordat Fossil erbij betrokken raakte, werd het huge… Emmanuel Gueit werkt in dienst van Fossil om Diesel’s designafdeling te runnen, hij noemt de launch datum in 2000.
Ff checken nog. Voor mijn gevoel was het eind jaren 90.
Key historical milestones for Diesel watches:
In Europa Star staat dit:
The Diesel agreement strengthens an existing partnership between Fossil and Diesel, which started in 1999 when watch brand began producing the fashion house’s watches.
Dus ik denk dat Emmanuel Gueit het zelf wel bij het rechte eind heeft.