Digitaal Meukstruinen in Coronatijd

Mooi geschreven reactie. Met plezier gelezen. Ik hou van diversiteit en nuancering. Mijn dank voor je bijdrage.

4 likes

Foutje. Moet 1976 zijn. Ik schreef in een andere post al eens eerder: getallen schrijven is niet mijn sterkste punt. Sorry!

Lees de vermakelijke verhalen over vieze oude mannetjes, spruitjes, lauwe kroketten en sacherijnige oost-europese handelaren uit eerdere tijden hier op HF, toen er nog wel 4 x per jaar een Rikketik was…
Ik heb me er overigens altijd prima vermaakt hoor, maar sommige mensen ergeren zich kennelijk aan meuk in bananendozen. Vandaar ‘verguisd’.

Dat doe ik ook niet. Ook niet ‘onfrequent’; soms een enkel oud horloge incidenteel. Ik heb een betrekkelijk klein aantal horloges (16 stuks, vintage en modern) in twee etuis die ik regelmatig wissel en draag. De rest bevind zich voor een deel in een vitrine vak in een boekenkast. Daar geniet ik van de schoonheid van die dingen. De rest woont in aangepaste theedozen. Ongeveer zoals je postzegels in een album bewaart. Die theedozen komen bij sommige gelegenheden wel eens tevoorschijn, bijvoorbeeld in gesprek met een medeliefhebber of belangstellende. Postzegelverzamelaars gaan die dingen ook niet elke dag zitten aaien. Ik vind het leuk om aan die klokjes te prutsen. En ik schrijf er graag over op HF, als ik me daartoe geïnspireerd voel.

Verzamelen is een eigenaardige bezigheid, geef ik toe. Maar er zijn meer mensen dan je misschien denkt die dingen ‘sparen’ zoals dat heette in mijn jeugd toen we dat deden met suikerzakjes, sigarenbandjes, lucifermerkjes, enzovoorts. De kids van nu doen aan gaming op hun smartphones. Ze sparen High Score punten.
Hoewel, en desalnitteminniettegenstaandetot: als ik al die jongetjes en meisjes van gemiddeld 7 jaar bij de uitgang van de supermarkt zie staan, waar ze vragen om de voetbalplaatjes, pluchen beestjes, minituinplantjes, en wat je al niet krijgt bij de boodschappen promatie acties van Heijn, Jumbo, Plus etc. , dan wordt er ook bij de jongste generatie nog flink verzameld in het land.
Het is een ziekte. Het is een virus. Het is Cultuur! Ik hou er wel van.

5 likes

Hehe, akkoord. :raised_hands:

1 like

Panini speelt daar al decennialang handig op in. Maar helemaal eens: horloges zijn voor altijd en na verloop van jaren een mooie duiding van de tijd (in de brede zin des woords)

1 like

Leuk stukje :+1:

Ik beoefen deze hobby in de tweede orde oftewel ik geniet van de meuk die anderen bij elkaar scharrelen :wink:

2 likes

Leuk topic @Lexaf! Mijn aandacht werd getrokken door de titel, waarin ‘meukstruinen’ me bekend voorkwam. Ik heb dus meteen even een appje gestuurd naar mijn dochter, @Lena76, die de laatste tijd wegens drukke werkzaamheden weinig op het forum zit. Bijzonder attent dat je haar de credits geeft voor de term!

2 likes

Over meukstruinen gesproken: onderstaande Ebel vond ik twee weken terug op een Noordfranse brocante waar ik samen met @Lena76 was. Ik heb hem ongeveer een week omgehad en hij loopt als een zonnetje. Na een week enkele seconden (!) afwijking t.o.v. de Citizen ecodrive die ik als vakantiehorloge bij me had. Dit was overigens wel de eerste keer in jaren (en na werkelijk honderden brocantes) dat ik zo’n goed horloge vond.

2 likes

De foto bij mijn vorige bericht (dom dom dom, vergeten mee te sturen). Het is, gezien de inscriptie aan de achterkant, een cadeau aan iemand na 30 jaar trouwe dienst. Die liep af in 1975, dus ik neem aan dat het horloge uit begin jaren '70

stamt.

1 like

Leuk verhaal hoor! Leuk om te lezen en om de foto’s te kijken.

1 like

Geweldig stuk Lex… in het aantal woorden en op inhoud.
Indrukwekkende vangst voor 6 maanden. Ik ben zojuist wat afgekickt en dan helpt dit draadje niet…wat is dat struinen toch lekker. :grinning_face_with_smiling_eyes:

1 like

Dank voor het alsnog delen van de foto @Lerobert51. Een mooie klassieke dresser. En een Ebel is bepaald geen kermisklokje! Goeie vondst. Geniet er van.

1 like