Disclaimer en waarschuwing!
Let op! Dit is een Long Read , oftewel véél tekst. Er komen ook plaatjes, maar pas aan het eind, dus wie niet lezen kan of lezen wil moet eerst even flink door scrollen. Als je het echt niet leuk vind kan je het ook gewoon helemaal overslaan.
Meukstruinen in Coronatijd blijft voorlopig vooral beperkt tot een digitale bezigheid op het Interweb.
Alweer een hele tijd geleden, toen er nog niemand in paniek raakte als je in het openbaar moest niezen, was het Forumlid @Lena76 die mij bekend maakte met de term ‘Meukstruinen’. Dat wil dus zeggen: Lekker struinen en slenteren over marktjes en beurzen. Graven in en loeren naar de meuk in de bananen dozen en op de kleedjes en in de kraampjes en standjes en proberen daar iets van je gading tussen te vinden.
Echter, we leven inmiddels in een tijdsgewricht die de ‘Coronatijd’ genoemd wordt en die met name door de generatie na ons (na mij… ik ben een ouwe knar) als ‘Na Corona’ en ‘Vóór Corona’ aangeduid zal gaan worden.
Vóór Corona hadden we met zijn allen de neiging de moderne geschiedenis te splitsen in ‘Vóór de Oorlog’ en ‘Na de Oorlog’, waarmee dan de verschrikkelijke 2e Wereldoorlog wordt bedoeld.
Dat lijkt inmiddels bij de jongere generaties in de vergetelheid te raken en ik hoop eerlijk gezegd dat er nooit meer een tijd zal zijn waarin we dat onderscheid nog weer eens zullen moeten maken.
Na Corona moet nog komen, voorlopig zitten we er nog midden in.
‘Vóór Corona’ is nu duidelijk het recente verleden van Vroegâh, toen alles nog Betâh was. Voor ons, HF Horloge gekkies, is dat dus een lastige tijd. Met name voor de categorie horlogeliefhebbers en -verzamelaars die graag op stap gaan om hun Vintage horloge collectie op te bouwen en daartoe fanatiek elke rommelmarkt en verzamelbeurs die zich in hun omgeving en bereikbaarheid voordoet te bezoeken. Maar meukstruinen op de grote verzamelbeurs in Utrecht en vooral op de in HF kringen gevierde èn verguisde Rikketik beurs is voorlopig nog niet aan de orde omdat die beurzen tot nu toe steeds afgelast en/of uitgesteld zijn. De marktjes komen langzaam wel weer op gang, maar voor je het weet is het eind september en is dat ook weer afgelopen voor dit jaar. Of de (voor mij de leukste beurs) Rikketik er dit jaar nog een keer gaat komen is voorlopig slechts een vraag.
We zullen ons dus moeten beperken tot het afschuimen van het Grote Wereldwijde Inter Web om onze horloge verzamel woede nog enigszins te bevredigen. Gelukkig wordt het Internet steeds sneller en is het aanbod nog steeds groot. Maar ook de prijzen stijgen als een malle. Gelukkig is er, als je kritisch bent en goed zoekt nog steeds wel wat te vinden, ook voor een smalle beurs als de mijne. Marktplaats, Ebay, Chrono24, Etsy, en natuurlijk ‘ons eigen’ Horlogemarkt op HF zijn de bekendste zoek- en vindplaatsen, maar met enige creativiteit in het digitaal meukstruinen zijn er ook vele, met name buitenlandse aanbieders, veilingen en veilinkjes te vinden waar je nog aardig wat leuke vondsten kunt ‘scoren’, zoals dat dan heet. Enige gezonde voorzichtigheid, prijsbewustzijn en een beetje terughoudende opstelling met betrekking tot de gulzigheid om iets willen te kopen is dan wel geboden.
Zo ook in huize Lexaf ( hèhè, hij komt eindelijk ter zake…)
Toen ik het afgelopen weekeinde eens probeerde te overzien wat zo’n beetje de aanwinsten van het laatste half jaar waren en ik die oogst op mijn werktafel bij elkaar legde, zag ik toch een verrassend groot aantal klokjes voor me liggen. Eigenlijk niet zoveel minder dan na een precoronaal seizoen met Rikketik bezoek, een dagje Utrechtse Verzamelbeurs en een aantal curiosa- en rommelmarktjes. (ik ben gepensioneerd dus ik heb de tijd om daar allemaal naar toe te gaan).
Omdat de HF community zo van plaatjes houdt heb ik niet alles, maar wèl de meeste en leukste exemplaren die ik in het laatste half jaar online heb verworven eens bij elkaar gelegd om foto’s van te maken om ze hier op HF te laten zien. Het aantal gaat toch, tot mijn eigen verrassing het gemiddelde van 1 per week te boven. Zeker als je er rekening mee houdt dat de slechte en/of kapotte exemplaren al naar de projecten bak zijn verdwenen en de niet interessante horloges al weer verkocht. Hoezo niet gulzig?..
Dit keer geen uitgebreide research met verhalen over herkomst, makers en calibers. Ik zal mij beperken tot de (digitale) vindplaats, een merk en een (geschatte) leeftijd.
Een individuele bespreking van de achtergronden en eventuele opknap avonturen van de meest interessante van die horloges komt dan nog wel weer eens in een of meer latere bijdragen.
Na deze toch wel flinke lap tekst dus voornamelijk nog een heleboel plaatjes. Hier komen ze.
Eerst maar eens een overzichtje van wat er in het afgelopen half jaar zo ongeveer is binnen gekomen.
Als je ze zo allemaal bij elkaar legt is het toch al een leuke collectie…
Hierna de horloges in detail. Soms apart, soms in groepjes omdat ze van de zelfde verkoper afkomstig zijn of daadwerkelijk in lotjes zijn aangeschaft. De volgorde is willekeurig, de datum van aanschaf in dit voorbije (ongeveer) half jaar is voor dit overzicht niet relevant.
De eerste in de rij is tevens het enige niet Vintage horloge. Een modern Chinees Eyki horloge met een leuke open heart wijzerplaat. Overgenomen via de HF horlogemarkt van een forum lid.
Drie ouwe Russen uit de jaren '50 / '60 van twee verkopers uit de Oekraïne via de ETSY site.
De Zwitserse Titanic en de voor de Zweedse markt gemaakte eveneens Zwitserse Miljonär kwamen ook via ETSY van een verkoper uit Finland. Beiden komen denk ik uit de jaren '60.
De Zwitserse Ostara kwam uit Bulgarije en de de Duitse Kienzle uit Duitsland, beiden via Ebay.
Leeftijd: Jaren '50
Twee mooie kleine (30mm) Zwitserse klokjes van een verkoper uit Letland, via Ebay.
De Louis is van de jaren '50, het eveneens onbekende merk Ankkuri is wat jonger, ik schat jaren '60.
Twee Omikrons van een vriendelijke verkoopster uit Tsjechië, via Ebay.
De leeftijd van beide horloges schat ik op zo jaar of 65 dus rond 1955.
Een zeer divers lotje van een Duitse verkoper die werkt via een kleine Duitse veilingsite.
Van links naar rechts: een Zwitserse COMOS ca. 1950; een Duitse Bifora ca. 1955; een Duitse Pallas Ormo uit dezelfde periode en een Zwitserse Lucerne met een bizarre wijzerplaat uit ca.1960.
Van een Nederlandse handelaar via Ebay kwamen deze drie beauties. Een Zwitserse Tusal uit begin jaren '50; een Nederlandse Prisma uit ca.1960 en een eveneens Nederlandse Union Ancre uit de 50er jaren.
De drie Japanse Citizens uit de jaren '70 zijn afkomstig van een gewaardeerd Forum lid via de Horlogemarkt, alias ‘het Blauwe Deel’ De eerste is een automaat de twee anderen hebben een Quartz motortje.
Eveneens van een Forumlid komen deze twee zeer verschillende horloges. De dresser is een Zwitserse Icarus uit naar schatting begin jaren '60 en de Pulsar Quartz Ana/digi is van ca 1967.
Tenslotte nog een aantal foto’s van wat echte oudjes in artdeco stijl, in leeftijd varierend van medio jaren '30 tot begin jaren '50. Allemaal afkomstig van een Duitse verkoper die werkt via een Duitse veilingsite. Het zijn vrij kleine horloges, die tegenwoordig zouden doorgaan voor een damesmaatje, maar destijd wel degelijk als herenhorloges op de markt zijn gebracht.
V.l.n.r. een Zwitserse Lance (submerk van Lanco); een Franse Judex en een Duitse Laco
Een Seneca en een Phenix, beiden uit Zwitserland.
Tenslotte een Duitse GEDU en een Faith uit de USA.
Er is over al deze horloges nog wel wat meer te vertellen maar dat wordt wat veel in het kader van dit toch al uitgebreide overzicht. Detail informatie zal ik van sommige van deze horloges nog wel in aparte bijdragen posten.
Ik hoop dat jullie plezier hebben gehad in deze demonstratie van mijn mede door Corona geïnspireede digitale on line verzamelwoede.
Tot ziens maar weer en tot later…
Lex