Digitale microscoop

Denk je niet dat je persoonlijke voorkeur en je werkplaats situatie hier een grote rol spelen? Ga zelf eens rondkijken op bijvoorbeeld AliExpress, Temu en Banggood. Daar vind je veel aanbod.

Ik zie geen verschil. Vergeet niet dat LEDs de afgelopen jaren steeds efficiënter zijn geworden. Lichtopbrengst is flink voorruit gegaan (te oordelen naar al die auto met LED koplampen die fel in mijn ogen schitteren 's avonds).

Heb ik geen probleem mee. Komt misschien door de barlow lens?

Als je bang bent voor krassen (nog nooit over ingezeten) kun je natuurlijk een paar dopjes op de schroeven doen. Bij Blokker verkopen ze die voor op pannen standaardjes/onderzetters. (vast ook wel bij Ali te krijgen in de juiste diameter voor weinig).
image

Ja, die is - voor zover ik kan vermoeden - te breed voor die iL37. Is nochtans een standaard gevalletje voor die Eakins.

Het zou evengoed kunnen dat die 45mm uit de iL37 foto niet klopt want Chinese specificaties - die Barlow lens is een 45mm naakte lens, met behuizing bij zit je op 48mm - maar ik heb nergens duidelijkere afmetingen gevonden. Ik zou er natuurlijk altijd gewoon een kunnen kopen en terugsturen als die effectief niet past.

Heb er zelf deze week net zo eentje aangeschaft, en vond het wel wat gek dat de loepen waar je door kijkt wel erg los zitten op hun inzetstukken. Ik had gedacht dat je die vast zou moeten zetten, maar je kan ze altijd draaien en wiebelen. Is dat bij jou ook of heb ik een foutieve installatie gedaan?

De mijne heeft dat niet. Mijn ‘vage’ kennis nog even gesproken en die van hem (identiek aan de mijne) heeft dat ook niet.

Misschien toch nog even de installatie check’en en anders een cellotape-je om de oculairs misschien?

1 like

Ik snapte eerst niet wat je precies bedoelde. Nu ik de foto goed bekijk wel. Jij hebt de barlow lens onder het objectief. Ik heb die lens tussen het derde ‘gat’ voor de camera aangebracht en geen last van niet passende lamp en werkhoogte.

Ah - maar dan heb je een verschillend zicht tussen camera en oculair? Je moet toch altijd een lens onderaan hebben ook, al was het een 1x lens?

Ik heb geen lens onder aan de microscoop nodig. Misschien is jouw installatie anders dan de mijne. Ik heb de barlow lens voor de camera om het beeld tussen oculair en camera (ongeveer) hetzelfde te maken. Heeft natuurlijk alles te maken met het type camera en de sensor grootte van de camera.

Ik gebruik m’n digitale microscoop voor controle van onderdelen.
Heel handig voor! Knutselwerk zelf met vergroting op m’n bril geklemd

1 like

Als ik geen Barlow van 0.5 onder de microscoop hang dan heb ik plots maar half zoveel werkruimte meer onderin - gaat het van pakweg 20cm naar 10, niet zo handig :smile: de camera gebruik ik bijna niet meer. Die heeft een 0.3 of 1/3 C-mount lens, maar dat volstaat nog altijd niet om het beeld gelijk te trekken. Maar ik heb sowieso de verkeerde camera gekocht toen, heel veel pixels in heel weinig sensoroppervlak. Ik had beter een 1/1.7 of beter sensor gezocht, maar ja, die zijn duur.

Ik natuurlijk gelijk naar de mijne met een rolmaatje. Ruim 20cm van objectief naar grondplaat. Klaarblijkelijk zijn er verschillende versies in omloop. Zien er allemaal hetzelfde uit maar de optica verschilt. Niet handig voor mensen die er eentje willen kopen. Ik denk dat ik geluk heb gehad.

Wat camera betreft heb ik wel baat bij (af en toe). Als ik een uurwerk disassembleer zet ik altijd de camera aan. Heeft me werk & tijd bespaard (zelf als ik het service manual met exploded view van het uurwerk erbij hebt liggen). Je zou kunnen kijken naar een 2e hands camera met C mount en een grotere sensor. Misschien is een camera met composiet video uitgang een idee? Die zijn wat vaak ouder en hebben grotere sensors. Voor het digitaliseren van composiet video heb je goedkope oplossingen met video in en USB uit (de Windows camera applicatie die bij elke Windows PC zit ondersteund vrijwel alle USB digitaliserings sticks). Kosten nog geen twee tientjes.