Digitale microscoop

Ik wil graag een digitale microscoop aanschaffen. Ik sta helemaal aan het begin kwa sleutelen aan horloges. Tot nu toe vind ik het allemaal erg interessant, maar de werkhouding vind ik lastig. Mijn budget is niet oneindig. Welke kunnen jullie aanraden?

Werkhouding ga je helaas niet oplossen met een digitale microscoop, ik heb er nu 3 gehad maar werk meestal met een loepbril.
Voor positionering van een anker of een brug en inspectie van onderdelen zijn ze wel handig :+1:

3 likes

Klopt helemaal, ik gebruik zelf een juweliers microscoop voor mijn werk, kost wel wat maar nooit 1 minuut spijt van gehad.

6 likes

De meeste mensen, inclusief ik, zijn snel uitgekeken op digitale microscopen en gaan over op een analoge microscoop. Die zijn tegenwoordig niet zo duur meer. Kijk maar eens op AliExpress of een van die andere China websites.

Ik heb er later nog een camera en monitor bijgekocht om leuke filmpjes te maken en om bij het weer in elkaar zetten terug te kunnen kijken wat ook al weer waar hoort te zitten.

Wat betreft de werkhoogte heb ik heel veel plezier van een bureau ‘verhoger’. Ik heb er eentje die traploos in hoogte verstelbaar is.

image

Voor elke (deel) klus de juiste hoogte zonder nekpijn!

2 likes

Ik ben zelf al een jaartje met deze bezig en het enige die je nog extra nodig hebt is een LED-ringlicht en een 0.5 lens.

Een keer dat je dit hebt keer je niet meer terug.

4 likes

Waarom snel uitgekeken op een digitale microscoop?

Helemaal waar!

Een 0.5 lens kan ik je niet aan helpen, Heb ik zelf in gebruik. Maar een ringlicht heb ik nog wel liggen (Hollandse prijs: gratis!).

Ik heb zelf geïnvesteerd in een ringlicht met polarisatiefilter. Scheelt een stuk; geen schitteringen meer. Een glas uit een oude polaroid zonnebril doet het ook prima trouwens.

1 like

Het beste wat ik kan vertellen is: probeer beide uit. Zoals @xfactory zegt "als je 2 minuten met een analoge hebt gewerkt gooi je de digitale weg (op marktplaats). Het is echt een wereld van verschil!

Ga anders eens op de koffie bij iemand die een digitale en iemand met een analoge en ervaar het zelf. Je denkt misschien dat dit overdreven is … maar … die digitale dingen zijn weggegooid geld.

Maar waarom dan haha

de digitale microscoopen zijn leuk om iets te bekijken, postzegels/munten/uurwerk etc.
Maar niet om te werken zoals reparaties van wat dan ook wat hoge precisie vergt met oog hand coördinatie

1 like

Gewoon zo iets werkt veel beter als je wil knutselen.

1 like

Omdat:

1. Afstand tussen cameraobjectief en werkstuk te klein is. Je krijgt geen schroevendraaier op het uurwerk EN tegelijk kijken op het uurwerk waar dat kleine pestschroefje in de platine moet
  2. Het is een 2D view, geen stereo view zoals met analoge microscoop
  3. Het oplossend vermogen van de sensor is (voor zover ik weet) altijd een interpolatie EN het oplossend vermogen van de monitor is veel te laag om precies te kunnen werken.

Dit is wat ik zo uit de mouw haal. Als ik nadenk zijn er nog wel meer factoren!

5 likes

Daar sluit ik me helemaal bij aan! Ik gebruik 'm vaak en vind 'm inmiddels onmisbaar. Voor de “wat oudere ogen” zoals die van mij is 't een super hulpmiddel. Als voorbeeld: olie geven aan de uitgaande palet van 't anker - volgens de methode die we op de opleiding leren - is voor mij onder de microscoop supergoed te doen. Met een loupe lukt me dat echt niet (meer). Als je er serieus over denkt om aan calibers te gaan sleutelen kan ik 't beslist aanraden om er een aan te schaffen.

1 like

Letterlijk wat ik er mee gedaan heb! Digitaal is leuk om onderdelen te inspecteren, maar om er onder te werken is het ondoenbaar wegens te weinig ruimte.

3 likes

Kan je onder een normale microscoop wel werken door meer ruimte?

Door het gebruik van een 0.5 Barlow lens creëer je meer ruimte waardoor werken met je tools vlekkeloos verloopt.

2 likes

Welke heb je? Zit eraan te denken om dat ook te doen - denk zelfs dat ik letterlijk dezelfde 144-led zitten heb nu. Werkt wel prima maar voor de camera erop is het nét te donker, en inderdaad schitteringen met de ogen.

Zeker!

Eigenlijk komt het neer op één woord: dieptezicht :slightly_smiling_face:

2 likes

Ik heb een jaar of wat geleden in Duitsland eentje gekocht. Weet even niet meer waar. Is ook niet meer interessant want in plaats van een kleine 200 euro kun je die nu ook bij AliExpress kopen - ja ja precies dezelfde - voor 24.79. Een kennis van me heeft deze en vond het natuurlijk nodig om mij te vertellen dat ik een sukkel ben die te veel geld heeft uitgegeven. (nu een vage kennis :slight_smile: )

Zoek op Ali naar “iFixes iL37 Microscope Polarized”

2 likes

Kent deze vage kennis ook een goede microscoop via Ali die hierbij past :joy:

Ha, die had ik al in mijn Ali lijstje staan. Hoe zit het met de verlichting zelf, is dit helderder dan de no-label 144 led ring?

Ik twijfel wel over de extra werkruimte die ik erdoor zou verliezen - de huidige LED ring zit vast op de aanhechtingsrand van de Barlow lens bovenaan, waardoor de lens door de ring heen steekt. Met deze kan dat niet want 45mm uitsparing en 48mm lens dus weer een paar centimeter kwijt. Zou ik ook rubber voetjes moeten zoeken voor op die schroeven als ik het metaal van de lens niet wil krassen. :thinking:

Ik heb eentje zoals deze met iets ander oculair/camera:

Als je wat rondkijkt en wacht op kortingen kan je nog wel wat van de prijs afpitsen. De camera is soms nuttig maar niet echt broodnodig.