Dikte horlogeband - hebben jullie vuistregels?

Met excuus als de vraag hier al eens eerder voorbijkwam, maar ik vind ze niet terug.

Goeiemorgen.
Er zijn natuurlijk persoonlijke voorkeuren, maar hanteren jullie bij de aankoop van lederen horlogebandjes vuistregels wat betreft dikte van de band? Houden jullie daarbij bv rekening met de dikte van de lugs, met een eventuele marge in min of plus?
Ik kocht al een aantal banden die er op zich heel goed uitzien, maar waarvan de niet zo goed passende dikte mij stoort. Een 2 mm dikke Molequin op een Sinn104 bv vind ik niet echt goed staan.
Of is het gewoon een beetje trial-and-error, ofte ervaring?

1 like

Dit.
Maar dikke horloges dikke(re) banden en dunne horloges dunne(re) banden is wel een regel voor me.

Eigenlijk belangrijker vind ik draagcomfort dat wil zeggen de soepelheid van een band.
Dikker is meestal stugger en daardoor minder prettig.
Met crocobanden heb je vaak grote schubben waardoor de band niet zo mooi om de pols valt in vergelijking met bijvoorbeeld kleine schub Alligator.

En zo kom je bij soepele leersoorten uit die dunner nog soepeler zijn.
Kalf, Hert, Kameel zijn het soepelste.

4 likes

en geit en peccary

3 likes

ik heb niet echt een vuistregel: op sporthorloges/toolwatches een dikerre band en op een meer dressy horloge een dunnere band. Anderzijds heb ik meerdere banden in verschillende diktes en lugbreedtes om mee te variëren.
Hybrid banden met aan de onderkant rubber en boven textiel of leer zijn ook een optie voor meer toolish horloges omdat deze dikker zijn en vaak ook soepel

3 likes

Ik heb niet echt een vuistregel maar vind over het algemeen rond de 4mm dikte het mooist.

Heel lichte padding of een ongevulde stevige leren band.

Het ligt ten eerste aan het horloge. Mijn rechthoekige Tissot met kast die doorloopt over de lugs vraagt om het platste bandje, en dan vind ik periode correcte afwerking zoals pigskin of kalfsleer erg goed passen.

Als je eenmaal curved bandjes hebt gezien op een ronde kast, dan is het moeilijk om daarvoor ooit nog in de plaats een recht bandje te zien, maar dan kan een dikgevuld bandje wel de oplossing zijn. Want lang niet ieder bandje is er met een curved aansluiting.

Niet alleen de dikte, maar ook de constructie van het bandje vind ik belangrijk, vooral bij leer. Opgevuld, omgeslagen en gestikt, of gewoon lomp afgesneden. Het maakt allemaal nogal een verschil, naast materiaalsoort en kleur.

Meestal vind ik dikke leren bandjes die enkel afgesneden zijn er heel goedkoop uitzien, bijna amateuristisch, maar soms maakt de kleur alles goed. Of de taper vorm.

Hieronder wat voorbeelden van bandjes op dezelfde Explorer.

6._Featured_Photo_16-10_675cc7d4-9997-4d42-bd70-0cf83ed3ebc6_345x300_crop_center

Bandjes op ronde kast

Het is nog niet makkelijk om qua dikte 1 lijn te kiezen en gelukkig hoeft dat ook niet. Wat anderen vaak doen is flink wat bandjes op Aliexpress bestellen, ontdekken wat je mooi vindt en jezelf daarna trakteren op een meer hoogwaardig bandje. Het is alleen typisch dat er qua dikte van de band vrijwel nooit informatie beschikbaar is. Dus of het leer 1,5 of 2mm dik is kun je nooit met zekerheid vaststellen. Dat blijft gokken.

3 likes

Wel, ik zit al een tijdje te kijken naar LIC horlogebanden uit Oostende, niet zo heel ver uit de buurt voor mij. Zo te zien maken ze mooie dingen daar.
Eén van de banden die me in het oog springen is 6,5 mm dik, maar ik vrees dat dit er wat overdreven zal uitzien.
Je kan blijkbaar wel in hun atelier zelf gaan bestellen. Misschien moet ik dat maar eens doen ipv het zoveelste “net niet” bandje online te bestellen.

4 likes

als passen een optie is, doen!

Welke band is dat??

Ik heb twee banden van LIC en dit is echt buitencategorie kwaliteit

1 like

Dikte vd band in verhouding dikte horloge.

2 likes

Oja dat is wel een aardig dikke… Ik zou eens gaan kijken.

For reference dit is een 6mm band op een field watch van 10mm dik

En diezelfde bruine band op een seiko van 12.5mm dik.

Vind het bij de field watch wel mooi, past wat minder bij de Seiko

2 likes

Ik denk dat dit het antwoord is.
Ben zelf niet bekend met “vuistregels” en als ze er al zouden zijn koop ik toch gewoon wat ik zelf mooi vind. :wink:

Nee dat ligt geheel aan de materialen die gebruikt worden en de wijze waarop ze gemaakt worden.

Absoluut, en de meeste horween leersoorten.

1 like

Horween is soepel vanwege de blend aan, meestal natuurlijke, ingrediënten die ze gebruiken bij het looien, niet zozeer vanwege het soort leer.

Yup, dat is bij goede whisky niet anders

Gewoon alles op staal dragen dan is de dikte minder relevant.

1 like

Als je niet uitkijkt een vrij kostbare zelfs :grin:

Ik let er altijd op dat de band niet veel hoger is dan de lug.

Van af en toe een effen kleur nato strap ben ik ook niet vies, maar daar zijn altijd lovers of haters.

1 like

Dan moet het wel perfect zitten, anders vind ik het een martelwerktuig.

2 likes