Na veel rondkijken voor een moonphase horloge is de keuze gemaakt.
Althans, beperkt tot 2 kanshebbers met een flinke voorkeur voor een van deze twee.
De keuze zal gemaakt worden tussen een Christiaan van der Klaauw Ariadne of een
Longines Master collection L2.773.4.78.3
Je zult begrijpen dat de voorkeur uit gaat naar de CvdK, maar…
Hierbij wil ik graag de oude versie met de echte “Klaauw” op de wijzerplaat, bolle uienkroon en omrande subdails. Deze blijkt bijna onmogelijk te vinden, en de enige plaats waar deze beschikbaar staat (en nog steeds) is Het Juwelenhuis waar deze bij navraag afgelopen week al verkocht blijkt te zijn.
Er staan modellen op Chrono24 welke een tweede keuze zouden kunnen zijn, maar de voorkeur gaat uit naar de rustige uitstraling van de bovenstaande versie.
Een paar details blijven echter knagen, de afgesneden cijfers tegen de subdails het meest.
Dat ze een brijen band om deze versie doen, terwijl Longines een veel mooier bijpassende blauwe band heeft zoals ze leveren aan de versie met de blauwe wijzerplaat is oplosbaar, dus dat is geen issue.
Hoewel met het opgeven van de zoektocht naar een Ariadne de drang naar de Longines groter wordt, blijft in mijn achterhoofd de gedachte dat ik met een Ariadne niet meer naar een Longines zal kijken, maar andersom zal ik vermoedelijk blijven denken “had ik maar”.
Advies?
Blijven zoeken, of zondag een tripje Amsterdam maken voor de Longines?
(Geduld is niet mijn sterkste karaktereigenschap, maar dat zullen vele herkennen denk ik )
Blijf zoeken tot je je cvdk vind. Het is toch hobby. Het is de “thrill of the hunt” waar ‘t om gaat. Pinpas door gleuf kan iedereen. En het is vast niet je enige horloge, dus je hebt ‘m niet nodig. Niet gaan voor “net niet”, geeft nooit dat lekkere gevoel bij het omdoen.
Je moet altijd iets houden om naar uit te kijken . Dus heb je de Longines, welke erg fraai is, dan geniet je daarvan, zonder dat je je zoektocht hoeft op te geven. Hoe mooi is dat?
Welke je moet kopen kan ik je niet vertellen maar als die afgesneden cijfers je nu al irriteren dan zou ik de Longines zeker niet kiezen. Gegarandeerd dat dit gevoel alleen maar toe zal nemen.
Mijn advies zou zijn om toch (opnieuw) de markt te verkennen, wellicht dat je tegen een ander model aanloopt?
Als ik iets in mijn hoofd heb wil ik het liefst gisteren al hebben. De ongeduldigheid is dus herkenbaar. Echter in dit geval zou ik toch wat meer moeite doen voor de Van der Klaauw.
Neem eens contact op met Joure of met bijvoorbeeld een goeie dealer zoals in Oudewater.
Nog mooier, maak een tochtje naar Joure en kijk wat ze daar voor je kunnen betekenen of dat je misschien toch op andere ideeën komt. Het leven is toch een klein feestje en zeker bij deze keuze.
De Longines kun je altijd nog uit het schap trekken
Maar de Ariadne is in alle gevallen mooier dan de Longines. Evengoed hebben beide horloges mij iets te veel tierelantijntjes om er iets echt, echt zinnigs over te zeggen. Ik trek de afgekapte cijfers van de Longines slecht, dat doet CvdK mooier.
Ik zou het doen. Want wat ik er verder ook van vind: Jij wilt eigenlijk een Ariadne, en de Longines zou een snack zijn die je honger niet verhelpt.
Ik zou blijven zoeken tot ik de CvdK heb gevonden, en mocht je een dusdanige jeuk hebben dan zou ik de Longines nemen voor de periode van de zoektocht en weer doorverkopen op het moment dat de Ariadne binnenvaart.
Succes met de afweging.
Heb je de CvdK wel eens in het echt gezien? Anders zou ik dat zeker eens proberen te doen. De wijzerplaat is prachtig, maar de kast stond me op den duur erg tegen. Ik vond het vrij oubollig, met name door de lugs.
Bij de Longines vind ik de afgehakte cijfers niks maar bij de CvdK vind ik het logo te opvallend. Alsof het onderdeel van de chronograaf is door die vierde cirkel.
De Zenith van Alex @AB64 vind ik het mooist, oogt het rustigst voor dit type complex horloge.
Ook prachtig die Zenith, en had ook bijna een kanshebber geweest.
Voor mij is de plaats van de datum daarin een dealbreaker, maar verder echt een topper ook!