Dilemma: Sinn 358 Sa

De Sinn 358 Sa is al een lange tijd een favoriet van me. Ik overweeg om voor een nieuwe te gaan maar heb ook diverse zoekopdrachten uitstaan voor het geval er een potentiële kandidaat langskomt.

Ennnnnnnn……. Dat is nu dus het geval. Echter…… er rijzen bij mij ineens ook een hoop vragen op.

Het gaat om een Sinn 358 Sa uit 2013 die volgens de verkoper is geserviced in 2018. Voor zover ik heb kunnen achterhalen werd dit horloge in 2013 uitgerust met een Sellita SW500 chrono uurwerk. De prijs die gevraagd wordt is 1990 euro. Dit scheelt ongeveer 800 euro met een nieuwe.

Een nieuwe Sinn 358 Sa wordt (tot mijn verbazing — ik had dit nog niet meegekregen) tegenwoordig uitgerust met een voor mij totaal onbekend uurwerk: de Concepto C99001. Ik heb al het een internet zoektocht over dit uurwerk achter de rug en mijn conclusie is dat de meeste Sinn liefhebbers met vraagtekens zitten. Het uurwerk schijnt nieuw te zijn en heeft dus nog niet een lange staat van dienst zoals de (ETA kloon) Sellita dat wel heeft.

De vragen die ik nu heb:

• is het verstandig om een horloge uit 2013 te kopen? Wat is eigenlijk de te verwachten levensduur van een sellita SW500? Hoelang gaat zo’n uurwerk redelijkerwijs mee? En is een 2013 model dan al oud of nog redelijk nieuw te noemen?
  • Is het verstandiger om de 800 euro meer af te tikken en voor een nieuwe te gaan? Je krijgt dan wel een concepto uurwerk waar ik nog nooit van heb gehoord en die zich nog moet bewijzen.

Wat is wijsheid? Ik hoor graag die van jullie over dit dilemma.

2 likes

Ik heb er geen wijsheid van, maar geserviced in 2018 is prima en 8 barkie is best veel geld. Fijn dat de kop eraf is toch? :slightly_smiling_face:

3 likes

Nou, horloges gaan hopelijk wel langer mee. Zeker geserviced :wink:

1 like

En zo’n ETA uurwerkje is overal voor een bout te servicen. Als je dit elke X aantal jaar doet gaat het horloge mee tot aan het einde der tijden.

2 likes

Ik vind het verschil erg klein voor een 8 jaar oude horloge met dito slijt / draagsporen. Tevens denk ik dat je de list prijs gebruikt terwijl er ook nieuw met kortingen te vinden zullen zijn waardoor het verschil nog kleiner zal worden. Ik zou voor nieuw gaan, dat nieuwe uurwerk zal zeker goed zijn en wie weet wordt het ooit legendarisch :smile:

Dan ga je meer betalen dan particulier.

Ik heb een nieuwe op staal zien staan op Chrono24.

2390 + ruim 80 euro verzendkosten.

Lichtenstein is geen EU lidstaat. Maar wel lid van de Europeesche vrije handelsruimte. Dan zou er geen btw betaald hoeven worden is mijn schatting. Alleen inklaringskosten.

Als je interesse hebt in deze. Kijk het zelf even na voor de zekerheid.

Je raad het al. Ik zou een nieuwe kopen voor 470 euro meer dan de 2e hands van 1990 euro.:+1:

Edit: Bleek na een typfout van mijn kant om een 356 te gaan. :smile:

Goed om niet over één nacht ijs te gaan :+1:

Ik vind 800,- op een horloge uit 2013 niet echt een enorme korting op een gloednieuwe van 2021

Ik zou dan toch voor een nieuwe gaan met alles erop en eraan

2 likes

Ik heb die volgens mijn voorbij zien komen. Maar zie hem nu niet meer. Tenzij jij andere zoekresultaten krijgt dan ik. :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 like

Ik zag hem letterlijk een paar minuten geleden nog op Chrono24 staan. Dit topic was de reden dat ik even ging kijken daar of hij er nog op stond.

Er staat in de beschrijving dat deze nog de Sellita SW500 heeft btw.

1 like

Bleek om een 356 te gaan :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 like

Ja idd! :joy:

Zit weinig verschil ik kwaliteit tussen een SW500 en een 7750
Beide goede uurwerken dieet hoed onderhoud vele jaren mee kunnen
Zou €800 lekker in mijn zak houden en gebruiken voor een volgende NA, Just my €0,02

1 like

Bedankt voor je mening! Ook ik zit erg te twijfelen over die 800 euro verschil. Zou voor een 2013 horloge meer moeten zijn. Ik denk dat ik toch even verder ga zoeken.

1 like

Wordt die van jou, althans die je graag wilt kopen, ook op C24 aangeboden? Je zou hem nog een lagere prijs kunnen aanbieden… soms gaan ze er mee akkoord!

En mocht je twijfels hebben over dat nieuwe werk… ogen en oren open houden, misschien vind je ergens een NOS met een ETA/Sellita werk!

1 like

Bedankt allemaal!

Mijn conclusies zijn:

• de uurwerken gaan mits goed onderhouden zeer lang mee
  • 800 euro korting voor een horloge uit 2013 is (gevoelsmatig) te weinig. Er zou nog wat vanaf moeten.
  • ik ga denk ik toch maar verder zoeken naar een nieuw(er) exemplaar met een betere korting/leeftijd verhouding.

Zeer bedankt voor het meedenken.

1 like

En zo zie je maar weer. Dit blijft het beste advies. Heb zojuist voor dezelfde prijs als die uit 2013 een Sinn 358 Sa gekocht uit 2020. Die is nu onderweg naar Nederland :+1:t2:

6 likes