Dilemma: Tag Heuer Carrera telemeter Calibre 18

Veel oude Heuer ontwerpen zijn super tof en in 2015 kwam Tag Heuer uit met de Tag Heuer Carrera telemeter Calibre 18 in 39mm. Een ontwerp met een vintage Heuer vibe.

Dat is dus deze (foto:Fratello Watches):

In veel opzichten vertegenwoordigd het ontwerp in mijn ogen al het goede van Tag Heuer (of beter gezegd Heuer). Probleem was echter dat meneer Tag Heuer rond de 5000 euro vroeg voor een horloge dat als het goed is een modulair uurwerk heeft bestaande uit een Sellita SW300 en een “piggyback” Dubois Depraz module. Nu ben ik geen uurwerk snob en ben ik zelfs een groter fan van de vertrouwde, geteste en historisch interessante uurwerken dan van veel “in-house” opties. Echter, voor dit soort bedragen verwacht je toch iets extra’s. Er zijn immers horloges met een dergelijk uurwerk voor een kwart van de prijs met een vergelijkbare afwerking en materialen. Er zijn zelfs chronografen waar de complicatie is geïntegreerd in het uurwerk voor een kwart van de prijs (dit heeft om verschillende redenen mijn persoonlijke voorkeur).

En toch zit ik er al jaren naar te loeren. Ik had het naast mij neergelegd maar ik ben de laatste tijd weer met chronografen bezig en opnieuw stuit ik telkens weer op dit model.

Vandaar mijn dilemma. Enerzijds is het onzin om zo veel (2e hands prijzen zijn ook niet mis) te betalen voor een horloge waarvan je weet dat je iets zeer vergelijkbaars voor een fractie van de prijs kunt kopen. Anderzijds focus ik misschien te veel op het uurwerk en gaat het er om welke waarde een horloge voor mij vertegenwoordigd.

Ik denk niet dat het een horloge is dat ik zal kopen maar ik vraag mij gewoon af hoe anderen hier tegenover staan. Zou het voor jou een reden zijn om het horloge niet te kopen? Heb je een soortgelijke afweging moeten maken voor een ander horloge? Zou je toch ‘bewust te veel betalen’ wanneer je echt iets hebt met een ontwerp en geschiedenis van een model?

5 likes

Nog steeds 1 van de mooiste Tag’s!
Dat er geen bracelet aan kan is voor mij de deal breker.

Staat er niet 1 hier te koop op HF voor een redelijk bedrag?

1 like

Ik zou kijken wat allemaal een beetje in dezelfde price range zou vallen. Volgens mij heb je voor dit bedrag ook wel een echte vintage heuer, meen dat de autavia te krijgen is voor dat bedrag. Zou die dan eerder nemen.

Voorbeeld, en kost nog minder ook https://omegaforums.net/threads/stunning-heuer-autavia-11630-kenyan-airforce-all-original.88649/

1 like

Als je helemaal wild enthousiast wordt van dit model, en hem kan betalen, zie ik niet waarom je hem niet zou aanschaffen. Bij de horlogeliefhebberij brengt je ratio volgen meestal geen geluk, dus ik denk dat je het moest los laten dat er voordeligere horloges zijn te vinden voor eenzelfde kwaliteit en gaan voor dit model wanneer je hart daar sneller van gaat kloppen.

4 likes

Ik vind hem gaaf, maar komt deze niet erg dicht in de buurt van je hamilton?

1 like

Ha! Klopt. Uiteindelijk voor de Hamilton gekozen omdat ik ook dat model heel tof vind, ik een voorkeur heb voor het uurwerk dat er in zit en meer op zoek was naar specifiek een beige/cream wijzerplaat. Maar in de zoektocht naar vintage geĂŻnspireerde panda dial chronografen was dit een van de andere overwegingen. Vandaar dat dit nu weer in mijn hoofd zit en ik vroeg mij gewoon af hoe anderen dit soort afwegingen maken.

1 like

Ik koop alles vrij impulsief :sweat_smile:. Tot nu toe heb ik daar nooit echt spijt van gehad of veel moeten verkopen, dus het werkt aardig. Ik had gepland om deze maand een horloge voor m’n slagen/eerste echte baan te kopen, maar nu kan ik juist niet kiezen omdat ik erover nadenk en omdat die explorer in de etalage onverwachts mooi was.
In jouw situatie lijkt het me lastig om zowel de heuer als de hamilton te dragen. Als je blij bent met de hamilton (wat ik me goed kan voorstellen), dan zal ik het hier bij laten. Als je het gevoel blijft hebben dat je iets mist, dan wachten op een goed aanbod van een 2e hands tag heuer.

Gewoon kopen.

1 like

Voor mensen geĂŻnteresseerd zijn in chronografen en het verschil tussen geĂŻntegreerd vs modulair zijn de volgende artikelen wellicht interessant:

https://wornandwound.com/watchmakers-bench-are-all-chronographs-created-equal-integrated-versus-modular-chronographs/

1 like

Feit is dat er maar weinig mensen er om geven wat voor uurwerk er precies in hun horloge zit zolang die maar doet wat ie moet doen 
 en da’s de tijd aangeven.

Hoe het horloge ontworpen is wat de meeste waarde meegeeft

Er is in principe niks mis met een Sellita met een chonograaf module.
De kosten van een uurwerk maakt sowieso maar een klein gedeelte uit van de totaalkosten.

Maar ik ben met je eens dat de Seiko cloon Tag’s 1884 uurwerk het prijskaartje meer recht aan zou doen 

2 likes

Chrono’s met een piggyback chronograafmodule zijn naar verluid lastig te servicen, het opnieuw opbouwen en alles perfect zetten is lastig.
Oh ja en de pushers en kroon liggen niet in 1 lijn, vind ik minder fraai.

1 like

Ja, zo vind ik de IWC 3239 al jaren mooi. Met een listprijs van 6k en als basis een nauwelijks bewerkte ETA
Hij wordt vaak rond de €3500-3700 aangeboden
dan toch liever een Omega SM/PO/AT
 Die Heuer vind ik wel mooi maar ook niet voor dat geld

1 like

Mijn idem geval: Monaco.

1 like

Ieder heeft zijn eigen traject(en) naar een nieuwe aanwinst.

Wat voor mij in elk geval geldt: als ik vaak en/of lang twijfel over een aankoop, dan is het nooit een gelukkige aankoop gebleken. En van de aankopen waarbij ik direct had van “Wow!” heb ik het meeste of lansgste plezier (gehad).

Ik weet niet wat deze in goed gebruikte staat doen, maar als dat behoorlijk is kun je toch vrij risicoloos zo’n Telemeter kopen. En bevalt hij niet, kost het je de kop niet.

1 like

Heuer ligt toch regelmatig in de outlet in Roozendaal met scherpe aanbiedingen? Ik moet even zoeken, maar volgens mij heeft er afgelopen maanden een exemplaar in de blauwe kolom te koop gestaan met zo’n (aankoop-) geschiedenis, voor een aanzienlijk prettiger bedrag.

2 likes

Ik ben sinds kort ook een beetje verliefd aan het worden op dit model. Het grote probleem is dat ik hem letterlijk nergens kan vinden om even om de pols te doen. Ik heb al vaker gehad dat ik van de foto’s dacht “dit wordt mijn volgende aanwinst” en dan in de winkel teleurgesteld te raken op het moment dat ik hem om deed. En om even naar Duitsland te rijden

Als dit het horloge is waar je telkens weer bij uitkomt, is dit volgens mij gewoon het horloge dat je moet hebben. Kopen dus! Succes met beslissen en veel plezier ermee, alvast!:wink:

Hahaha, was het maar zo makkelijk. Ik twijfel tussen de Heuer Calibre 18, de Zenith Heritage 146, de GlashĂŒtte Original Senator Hand Date en
 een Jaeger-LeCoultre Grande Reverso :smile: Ik heb alleen maar de Zenith en JLC om de pols gehad. Ik zag dat @JBo1 deze in de verkoop had gedaan, maar voor de rest geen andere opties gezien om in NL te kopen of uit te proberen.

Ik vind de Calibre 18 het mooist qua dial en case, de Heritage 146 qua movement verreweg het mooist, de Reverso het uniekst en tijdloos en de Senator overal tussenin. Dus de reden dat ik twijfel over de Calibre 18 is de afwerking van de movement.

Twijfel al jaren,

Tudor submariner en mijn Heuer Carrera alle 2 verkopen om 1 x een Rolex submariner te kopen. Dat zou dan een horloge zijn(2e hands) die geen geschiedenis heeft als mijn Heuer, die ik toen van mijn eerste echte salaris heb gekocht. Toen ik eindelijk deed wat ik altijd heb willen doen.

En ook mijn Tudor submariner verkopen voor “hetzelfde” model alleen 3 mm groter

Lekker zo laten. Die Tudor is eigenlijk meer bijzonder dan een Sub. Niks mis met een Sub, maar erg origineel is die niet.

2 likes