Deze week struinde ik weer eens rond op onze meest bekende marktsite.
Is dat… zie ik het goed?.. Jawel, het is er toch echt een! Tussen een lotje horloges zie ik Koning Seiko liggen!
Na een zeer korte kennismaking met de grootmeester van het koninklijk huis waar Koning Seiko al enige tijd bedlegerig was kwamen we tot de conclusie dat Koning Seiko een betere verzorging zou hebben in mijn koninkrijk.
Voor een zeer redelijke prijs hebben we de overdracht rond gemaakt.
Koning Seiko viel gisteren bij mij door de deur in huis. En omdat ik vandaag alle tijd had voor koninklijk bezoek, besloten we samen tot een koninklijk bad (de Koning had zich al enige decennia niet gewassen en ook zijn bril vertoonde wat krassen…)
Geboren in Japan in april 1973 (net zo oud als zijn nieuwe grootmeester, leuke bijkomstigheid…) in de Daini Seikosha fabriek van Seiko en voorzien van het zeer hoog geprezen 5246 hart.
De 5246 is het beste uurwerk voortgekomen uit de Daini Seikosha fabriek.
Dit is het wat ‘dommere’ tweelingbroertje van de zeer bekende en geroemde Seiko 5246 chronometer (de 5246 King Seiko ‘Special’ Chronometer)
Het hart van Koning Seiko slaat zijn 28000 bph erg regelmatig. Omdat het een uurwerk heeft met een ‘hack’ functie heb ik het precies op tijd kunnen stellen en ik kan na 24 uur zeggen dat het ongeveer (iets minder) een seconde afwijkt. En dat na 41 jaren.
Dag en datum verspringen samen precies op 12 uur.
Maar toch wel het leukste is dat Koning Seiko al enige woorden Nederlands spreekt, namelijk alle dagen van onze week! En dat is redelijk uniek.
Al enige tijd onthoudt ik me van het posten van nieuwe aanwinsten op dit forum. Mede omdat mijn interesse primair uitgaat naar vintage digitale horloges. Dit neemt niet weg dat mijn verzameling bestaat uit zowel digitaal als analoog. En dan met name analoog van hoge kwaliteit, bij voorkeur van Seiko of Citizen. Ik wil jullie Koning Seiko daarom niet onthouden;
Koning Seiko is goed schoongemaakt en kijkt weer scherp door zijn bril:
Een geloten kast, ‘openen via het glas’:
Koning Seiko laat zich afregelen via een verborgen schroefje tussen de lugs:
Een band van hoge kwaliteit met een prachtige afwerking. Opnieuw opgemaakt en de zijden van de schakels opnieuw gepolijst, zoals het hoort