Distilleren

Besten,
Waarschijnlijk ben ik niet de enige die om raad wordt gevraagd bij het aanschaffen van een horloge (land der blinden is…) Ik heb nu een paar keer iemand geholpen maar dat gaat meestal een beetje op trial and error basis. Heeft een van jullie een idee hoe je dit proces kan bespoedigen, zijn er bijvoorbeeld modellen die je als verkoper leert? Ik projecteer al snel mijn eigen wensen op andere en dat is natuurlijk niet de bedoeling. Hoe distilleer ik uit de woorden van een leek wat hij wil, ik heb me daar al een paar keer op verkeken. Het is geen halszaak maar vroeg het me af…
Groet Ger

Ik vind het moeilijk om anderen goed te adviseren. Het grote probleem is dus smaak. Mijn smaak is de jouwe niet en al weet ik een beetje wat je smaak is, weet ik nog steeds niet wat je mooi vindt :smiley: En dan zijn er zoooo veel modellen en merken dat het eigenlijk onbegonnen werk is.

het is me inmiddels een paar keer gelukt, het begin is de prijsklasse en daarna moet je het een beetje inschatten. Ik weet inmiddels wel dat je ook de horloges die je zelf niet zou kiezen moet doorlopen…

Het gaat er meer om dat een heleboel mensen niet weten wat er te koop is, je helpt bij het uitkiezen door te laten zien wat er te koop is. Automaat, handopwinder of quartz/ dress, casual of sportief en ga zo maar door

Ja, dat laatste is jammer he? :smiley:
Als je het volgende rijtje afgaat denk ik dat je al heel wat gedistilleerd hebt:

• Prijs
  • Hoe groot (pols)
  • Materiaal kast (staal, goud, iets anders)
  • Type horloge (sportief, klassiek, mode)
  • Vorm kast (rond, vierkant, ovaal)
  • Uurwerk (mechanisch, quartz, “maakt me niet uit”)
  • Kleur plaat

precies… dat rijtje loop ik ook meestal af maar ik vroeg me af of er een vast model is dat verkopers hanteren of iets dergelijks.

(Heb vorige bericht aangepast terwijl jij een reactie gaf dus dat leest nu een beetje raar ;-))

Ik zou dan in elk geval willen weten:

• prijs
  • materiaal onderhoudsgevoelig, krasvast, kosten irt materiaal
  • type horloge mogelijkheden (datum, stopwatch, alarm, maanfunctie, etc.)
  • vorm kast grootte, gewicht, dikte horloge
  • uurwerk dagelijks (wekelijks) opwinden, batterij, nauwkeurigheid horloge
  • waardevastheid modehorloge, vintage, limited edition
  • horlogeband mogelijkheid tot wisselen