In 2016 TAG Heuer introduced the Carrera Heuer 02T â a tourbillon chronograph priced at $15,950, about which Patek Philippeâs Thierry Stern said, very bluntly, "(itâs) nearly a joke to meâŠif theyâre willing to try to kill the quality of the Swiss product, I think [theyâre on a very good track]
Precies. Hij probeert de tourbillon van TAG Heuer af te doen als âvan lage kwaliteitâ in een desperate attempt om de exorbitante prijzen van zijn eigen tourbillonâs te verantwoorden.
Dat zou kunnen betekenen dat Thierry Stern een eikel is. Ik begrijp als geen ander dat ome Stern de âkwaliteit van Zwitserse productenâ zo exclusief mogelijk wil positioneren, maar om dan andermans product per definitie af te kraken omdat het naar betaalbaarheid neigt is⊠Tja, wat is dat?
Los daarvan: Ik houd niet van Tourbillons. Ik vind het een nodeloze, bijna barokke frivoliteit. Die dingen hadden ooit een functie die tegenwoordig gewoon een anachronisme is. Voortschrijdende materialen en technieken hebben de balans inmiddels zo stabiel gemaakt dat we zonder tourbillon horloges kunnen produceren die accurater zijn dan Abraham Breguet in zân tijd met een tourbillon kon maken.
Vind ik meevallen. De afwerking is overwegend mooi, gegeven het feit dat het een redelijk betaalbare in-house tourbillon is. Ze hebben gekozen voor een korrelige structuur op het metaal, afgewisseld met polijst-vlakken, en dat vind ik passen bij de uitstraling, ook al laten ze hier en daar een korrelig steekje vallen onder extreme vergroting.
Aan de andere kant meen ik stofjes op subdials te zien, en dat kan nooit goed zijn. Ik weet niet wat de service geschiedenis van het getoonde stuk is, dus of dat af fabriek is of bij service is ontstaan is de vraag.
Dus ja, het is geen Grand Seiko, maar aan de andere kant: In-house sportieve tourbillon voor 15K list: Prima, zeker als je bedenkt dat je het horloge nooit zelf zo gaat zien. Mijn macro-lens komt niet zo dichtbij als wat ze hier in de video tonen.
Nog even dit: Zelfs bij een A Lange & Söhne 1815 Tourbillon Handwerkskunst zie je dat soort dingen.
Ik zie even geen prijzen voor die dingen, maar de âgewoneâ 1815 gaat al voor 33.000 ballen over de toonbank. Tweedehands, als ik dat goed zie. Dus ik wil niet weten hoe duur dit exemplaar is:
Maar ook hier zie je onder extreme vergroting oneffenheden en zelfs, meen ik, ergens een stofje.