Diverse zoldervondsten

Beste forumleden,
een collega kwam vandaag langs met een 3tal horloges van een oudtante, ooit in bezit van zijn vrouw gekomen. Ondanks dat het mooie merken zijn, verwacht ik dat de waarde nihil is, vanwege de grootte van de kastjes. Wie kan mij en hem wat vertellen over type uurwerk en (vermoedelijk) produciejaar? Zit er misschien toch nog wat van verzamelwaarde bij?

fotos:

Omega (automaat)


Pontiac


Rolex


Groeten Floris

Omega en Rolex wel lijkt me.

Het jaartal van die van jou weet ik niet, maar mijn moeder heeft een vergelijkbare Pontiac (wel ander nummersysteem achterop). Die van haar heeft ze gekocht in 1963 (denkt ze) voor 60 gulden.
Ze draagt hem nog elke dag, niet stuk te krijgen.

Het zijn allemaal dameshorloges, dus de waarde is volgens mij inderdaad laag.
Als de rolex van massief goud is heeft het in elk geval nog de goudwaarde.

De omega lijkt mij in elk geval authentiek, over de rolex heb ik zo mijn twijfels.
Een blik op de binnenkant van de deksels en op de uurwerken zou meer duidelijkheid kunnen scheppen.

2 likes

Omega is midden tot eind 60, pontiac is ook jaren 60 en de Rolex is wat ouder. De Omega en Pontiac zijn vrijwel niets waard, de Rolex is goud dus sws goudwaarde. Ik stuur je nog even een PB.

Het hang van je definitie van nihil af. Een stalen Omega dameshorloge doet zo rond de 50-60 euro, de Pontiac is eigenlijk niet te verkopen (lees 10 euro als je geluk hebt). De gouden Rolex zou zomaar nog een paar honderd euro kunnen opbrengen op Catawiki.

https://www.catawiki.nl/s/?category=339&q=rolex

Ik vind de Rolex met zn doorgestoken (nog prima, gebruikte) band en het ruitjespatroon op de dial best een bijzonder klokje, die waarschijnlijk aanzienlijk meer zal gaan opbrengen als 'de goudwaarde’
Het horloge ziet er ook nog uitstekend (en ik denk origineel) uit.
Het zou me niet verbazen als de wijzerplaat ook geheel goud zou zijn. Het rolex logo en de urenmarkers zien er zo op het eerste oog niet opgelegd uit.
Misschien iets voor @Donna

3 likes

allemaal bedankt voor jullie input,

ik zal aan de collega eens vragen of ik de achterdeksels van de omega en de rolex mag openmaken voor foto’s . de omega is zo te zien schroefdeksel, die rolex lijkt mij een klikdekseltje.

Ik heb zelf al online gezocht naar het exacte type van de rolex precision, maar daarvan lijken mij er zoveel verschillende types gemaakt in de jaren 50-60 dat ik deze nog niet gevonden heb.

Horloges lijken mij ook origineel, alleen aan de ponitiac zit een hirch bandje, weet niet of dat orgineel zo meekwam.

Hij zal zeker wat meer dan goudwaarde opbrengen maar ze brengen niet hele veel op hoor. Het is ook een minuscuul ding zo te zien en je weet niet of hij loopt of service of zelfs onderdelen nodig heeft.