DIY flieger (ETA 6498)

Ik ben al een tijdje gecharmeerd van flieger horloges en keek al langer met een schuin oog naar Stowa’s, Laco en andere aanbieders van met name B-uhr pilotenhorloges met een ETA 6498 uurwerk. Maar aangezien ik niet van die dikke polsen heb, ziet zo’n 44 a 45mm kast er bij mij niet uit. Logisch dat die horloges behoorlijk aan de maat zijn, want zo’n ETA 6498 (zakhorloge) uurwerk is best groot.

Lang geleden heb ik eens een zakhorloge gekocht met zo’n uurwerk, met de bedoeling om daar eens een projectje van te maken. Het uurwerk liep al heel netjes, maar ik heb hem toch maar een service gegeven. Ik was toch bezig en zo’n uurwerk heb je in een avond in- en uit elkaar.

Vooraf had ik een geschikte kast gevonden van 41mm. Prima maatje, maar daardoor wel gelimiteerd mbt wijzerplaten, omdat de maximale maat voor deze kast 37mmis. De meeste wijzerplaten, met name flieger wijzerplaten, zijn een stuk groter. Maar na avonden zoeken en afwegen, toch een geschikte gevonden, met wijzers in de goede maat.


(helaas een zwarte secondewijzer geleverd gekregen ipv een met lumen, is nu onderweg)

Daarna met veel enthousiasme het uurwerk in de kast laten zakken, maar bij het vastzetten van het uurwerk liep ik tegen een tegenvallertje aan. De raderkloof heeft een rare uitstulping thv de plaats waarmee het uurwerk in de (zakhorloge) kast wordt bevestigd. Hierdoor kunnen de schroeven niet helemaal ingeschroefd worden, waardoor de kastdeksel de kop van de schroeven raakt. Met wat gedremel dit opgelost en was het uurwerk prima in de kast te monteren.

Maar het projectje is klaar (op de goede secondewijzer na…) en heb ik eindelijk mijn gewenste flieger. Al met al was het heel goed te doen. De gewenste kast was vlot gevonden, maar om dan een passende wijzerplaat te vinden was een lastiger klus.

27 likes

Ziet er goed uit!

1 like

Gaaf! Mooi gedaan Harry.
Past goed in de verzameling.

1 like

Zag nog een mooie reissue van een Japanse piloten horloge op internet. Ook wel de Seiko Kamikaze genoemd geloof ik. Werd gedragen door Mitsubishi piloten.
38354f68249336fb0e08b0aff869dad1

1 like

Mooi man :ok_hand:

1 like

Zehr mooi!

1 like

Wat geweldig dit! Een echte Flieger.
Super hoe een zakhorloge (uurwerk) op deze manier een 2e leven krijgt.
Hoe heb je de kroon passend gekregen? Heb je de as verkort en nieuw schroefdraad gedraaid?

1 like

Ik heb een nieuwe opwindstift en kroon besteld en deze op maat gemaakt. De kroon van het zakhorloge heeft een knopje in het midden met een busje, waarmee de voorste deksel van de kast van het zakhorloge geopend kan worden. Dat paste niet op de nieuwe kast.

1 like

Ah ja, ik zie het.
Nogmaals, zeer geslaagd…

1 like

Gaaf project. Ik heb eventueel nog een toffe propeller wijzer ter overname mocht je interesse hebben.

1 like

De goede is al besteld, maar bedankt voor het aanbod.

1 like

Mooi verhaal en een prachtig resultaat. Complimenten.
Veel plezier met het dragen.

1 like

Heel mooi gedaan!
Geniet van je DIY flieger :ok_hand::+1:

1 like

Ik ben onder de indruk :hushed: :ok_hand:
Ga zo door!

1 like