Ik ben al een tijdje gecharmeerd van flieger horloges en keek al langer met een schuin oog naar Stowa’s, Laco en andere aanbieders van met name B-uhr pilotenhorloges met een ETA 6498 uurwerk. Maar aangezien ik niet van die dikke polsen heb, ziet zo’n 44 a 45mm kast er bij mij niet uit. Logisch dat die horloges behoorlijk aan de maat zijn, want zo’n ETA 6498 (zakhorloge) uurwerk is best groot.
Lang geleden heb ik eens een zakhorloge gekocht met zo’n uurwerk, met de bedoeling om daar eens een projectje van te maken. Het uurwerk liep al heel netjes, maar ik heb hem toch maar een service gegeven. Ik was toch bezig en zo’n uurwerk heb je in een avond in- en uit elkaar.
Vooraf had ik een geschikte kast gevonden van 41mm. Prima maatje, maar daardoor wel gelimiteerd mbt wijzerplaten, omdat de maximale maat voor deze kast 37mmis. De meeste wijzerplaten, met name flieger wijzerplaten, zijn een stuk groter. Maar na avonden zoeken en afwegen, toch een geschikte gevonden, met wijzers in de goede maat.
(helaas een zwarte secondewijzer geleverd gekregen ipv een met lumen, is nu onderweg)
Daarna met veel enthousiasme het uurwerk in de kast laten zakken, maar bij het vastzetten van het uurwerk liep ik tegen een tegenvallertje aan. De raderkloof heeft een rare uitstulping thv de plaats waarmee het uurwerk in de (zakhorloge) kast wordt bevestigd. Hierdoor kunnen de schroeven niet helemaal ingeschroefd worden, waardoor de kastdeksel de kop van de schroeven raakt. Met wat gedremel dit opgelost en was het uurwerk prima in de kast te monteren.
Maar het projectje is klaar (op de goede secondewijzer na…) en heb ik eindelijk mijn gewenste flieger. Al met al was het heel goed te doen. De gewenste kast was vlot gevonden, maar om dan een passende wijzerplaat te vinden was een lastiger klus.