Dag allen,
Sinds enige tijd speel ik met het idee om een eigen horloge te assembleren. Er zijn natuurlijk leuke DIY-kits te verkrijgen bij aanbieders zoals DIY watchclub (diywatch.club). Het lijkt mij echter veel leuker om helemaal zelf een horloge samen te stellen. Graag zou ik er één voor mijzelf en één voor mijn zoon maken.
Wat mij opvalt is dat er met name kasten en wijzerplaten voor Unitas uurwerken of de ETA 2824 lijn te vinden zijn. Ik zou graag iets bouwen zoals de Mirella super automatic. Dat wil zeggen een slanker horloge van maximaal 39mm. Maar daarvoor kan ik nergens kasten/wijzerplaten vinden
Is er iemand die mij op weg zou kunnen helpen?
Alvast bedankt.
Een Unitas/eta 6437 wordt veel gebruikt voor zelfbouw horloges, maar is feitelijk een zakhorloge uurwerk. Minimale kastgrootte voor dit uurwerk is 40 a 41 mm. Die lijkt dus af te vallen.
Een kast voor een eta 2824 is zeker wel te krijgen in 38 of 39mm. Ik heb er zo een gebouwd.
Let bij de keuze van de kast goed op de minimale/maximale grootte en maximale dikte van de wijzerplaat. Niet alle wijzerplaten voor een 2824 passen in de aangeboden kasten. Is echt een puntje van aandacht.
Er staat veel 2824 kasten op AliExpress, met soms de keus tussen een mineraal of saffierglas. Zeker als dit je eerste project wordt, de moeite waard. Voor weinig geld heb je een redelijk tot goede kwaliteit kast. Ook een ruime keuze aan wijzerplaten en wijzers.
Door Europese en/of eBay aanbieders worden soms dezelfde kasten en wijzerplaten aangeboden, voor een veelvoud van de prijs.
Als het horloge van je keuze lijkt op het bovenstaande plaatje, dan is de keuze voor een (Seiko) NH35 uurwerk ook te overwegen. Daarvoor zijn veel kasten (in de gewenste maat), wijzerplaten en wijzers te krijgen en ik vind het horloge wel wat lijken op bepaalde Seiko modellen.
Dank voor jouw terugkoppeling en excuses voor mijn vertraagde reactie.
Ondertussen heb ik een mooie wijzerplaat gekocht en een kast. Beiden moeten uit China komen, dus het wachten duurt lang