Vorig jaar heb ik via Marktplaats een Certina aangeschaft. Band en kast met behoorlijke gebruikssporen en een slecht lopend uurwerk. Ik heb toen een goede deal kunnen sluiten en eigenlijk alleen maar gedaan omdat deze Certina was voorzien van een Eta 2824-2 uurwerk.
Na een service en een nieuwe opwindveer liep het uurwerk weer als een nieuwe. Maar ik vind de wijzerplaat van deze Certina Podium gewoon niet mooi.
Ik had nog een topic gestart met de vraag of iemand ervaring had met het modsen van zo’n horloge, maar daar kwamen geen bruikbare reacties op. Het horloge verdween in een projecten laatje.
Aan het begin van de Coronacrisis, toen ik een beetje aan het ruimen was, kwam ik hem weer tegen en ben op internet op zoek gegaan naar een passende wijzerplaat, die mij wel beviel. Dat bleek lastig, want voor de standaard Certina kast had ik een 30mm wijzerplaat nodig en een wijzerplaat naar mijn smaak in die maat heb ik niet gevonden.
Na een paar avonden zoeken een 28,5mm wijzerplaat en bijpassende wijzers gevonden. Helemaal top, maar ondanks het geringe verschil in grootte, paste deze niet in de Certina kast. Vervolgens in Duitsland maar een RVS kast gekocht.
Eigenlijk is het geen mod, maar een zelfbouw horloge met een Eta 2824-2 uurwerk. Dit uurwerk wordt door veel bekende merken gebruikt en heeft zijn kwaliteit wel bewezen.
En zie hier mijn “Sinntina”. Gisteren helemaal afgemaakt en vandaag om de pols, voorlopig met een Borealis band.