DIY Lorch 6mm spantang nr. 50

Al maanden was ik op zoek naar een nr. 50 spantangetje voor mijn 6mm Lorch draaibankje. Nergens te vinden. Uiteindelijk besloot ik dat ik mijn tijd beter kan verspillen aan het maken van een eigen spantangetje.
Dus een stuk RVS316 gepakt en aan de slag.

Als eerste mijn beitelslede afgesteld op de conus van een origineel spantangetje. Daarna de contour gedraaid:

Alles in één opspanning bewerken.

Hierna eerst het spiebaantje frezen. Ik gebruik hiervoor een zaagfreesje in mijn freesbank:

De dikke is 1mm en de dunnere gebruik ik voor de drie zaagsneden en die is 0.4mm. Net als het origineel.

Ook dat ging eigenlijk erg makkelijk. Hier het resultaat:

En, hij past ook nog eens erg goed:

Nu het meest nauwkeurige klusje. Afkorten, opspannen en nauwkeurig uitklokken, een gaatje boren en op maat draaien.

Het resultaat heeft een slingering van minder dan 0.01mm. Hierna de voorkant nog een beetje afschuinen en dan is dit het voorlopige resultaat:

De volgende stap, voor later deze week, is het aanbrengen van de drie zaagsneden. Dat doe ik in twee stappen omdat een 0.4mm zaagfreesje erg kwetsbaar is. Dat kost wel wat tijd en omstelwerk maar de zaagsneden hoeven niet heel nauwkeurig te zijn.

25 likes

Hey Coos, in 1 woord GEWEEEEELDIG

Petje af voor dit mooie werk :ok_hand: :star_struck:

1 like

Indrukwekkend, petje af :ok_hand:

1 like

Knap werk :ok_hand:

1 like

Sjoww :heartbeat:

1 like

Jezus man. Wat een topwerk. Respect. :v:

1 like

Petje af. Ga je de schroefdraad er op snijden met een snijmoer of op een draaibank snijden met een beitel ? Wel goed koelen/smeren tijdens het zagen met de zaagfrees, maar dat hoef ik je niet te vertellen denk ik zo aan het werk te zien wat je al gedaan heb.

1 like

Heerlijk dit!! Super mooi werk :+1:
Is 316 niet wat aan de zachte kant om een spantang van te maken?

1 like

Ziet er goed uit ben benieuwd naar het eindresultaat

1 like

De schroefdraad is M5.1x0.699. Dat wordt dus snijden op de draaibank. Zagen doe ik altijd op lage snijsnelheid met veel smering.

Misschien wel maar dit is fijnmechanisch gereedschap en niet bedoeld voor zware verspaning. Voor gebruik altijd goed schoonmaken. Verder heb ik slechte ervaring met gereedschapstaal. Moeilijk verspanen en altijd een ruw oppervlak. Dat is bij RVS316 een stuk makkelijker.

3 likes

Welk materiaal zou je aanbevelen voor de volgende keer?

1 like

Nou vooropgesteld dat ik geen metallurg noch verspaner ben :grimacing:

Als voor jou AISI 316 hard genoeg is, dan is dat natuurlijk prima!
Bij mijn weten heeft dit materiaal een hardheid van ongeveer 150HV ofzo en dit betekent dat als je een tandwiel oid gaat opspannen wat harder is je een afdruk in de spantang kan krijgen.
Ik dacht altijd dat het eerder andersom moet zijn

Ik zou in ieder geval denken dat het van een hardbaar staal gemaakt wordt wat redelijk gemakkelijk te verspanen is en achteraf te harden/ontlaten valt.
Misschien dat een simpele C45 al geschikt is?

1 like

De originele spantangetjes kun je ook nabewerken. Volgens mij zijn die niet gehard. Als je een materiaal kiest dat je na bewerking gaat harden, moet je het object daarna eigenlijk slijpen. Dat lukt mij helaas niet, en zeker niet in deze afmetingen.
42crmo4 lijkt me misschien een betere optie voor de volgende keer.

1 like

Dit is mijn opstelling om de drie zaagsneden in het tangetje aan te brengen:

En dit is dan het resultaat:

Alleen nog even inkorten, draad snijden en hier en daar nog een braampje wegwerken.
Het kost wel even tijd, maar dan heb je ook wat.

14 likes

Hij is klaar. Ik ben er best tevreden over.

Nu kan ik ook mijn mini spantangetjes gebruiken.

11 likes

Ehm, waar dienen die voor? Want zo’n spantangenset begint toch meestal bij wat, 0.4mm? :sweat_smile:

1 like

Heel gaaf en knap gemaakt!
Ook mooie foto’s voor de documentatie :+1:

Volgensmij zitten deze mini spantangen bij een schroefkop polijster, althans daar lijken ze op. Daar kunnen dan schroeven in worden geklemd om vervolgens de kop met een polijst plaat te polijsten.

1 like

Deze beginnen bij 0mm. Vanaf 0.4mm kun je de gewone spantangen gebruiken. Mits je die hebt natuurlijk. Voor mij is het nut beperkt. Ik wilde een 5mm tang zodat ik gewoon 5mm handelsmateriaal kan gebruiken zonder dat ik het eerst kleiner moet draaien op mijn grote draaibank.

3 likes

Super mooi geworden :ok_hand:

1 like

Ik ben onder de indruk! :clap:t3:
Knap werk!

1 like