experimentje, maar het werkt
Een puntenslijper (voor potloden) werkt ook prima
Vroeger had men voor kohlpotlood voor dames kleinere puntenslijpers. Die zijn perfect.
Hoe ik het weet? Mijn moeder had een schoonheidssalon. Ik kan dingen vertellen over maskertjes, bindweefselmassage en epileren…
Mijn vader pikte die dingen trouwens ook weleens in voor zijn houtskoolstiften (technisch tekenen/schetsen).
Met een gewone puntenslijper krijg ik nooit het fijne puntje om bv een incabloc uit te peggen (kan aan de slijper liggen uiteraard)
dit werkt een beetje zoals een schaaf
heb het daar eerst mee geprobeerd, maar de hoek tov de schaafbeitel was te bot
houtblokje moet een haartje minder hoog komen dan de beitel om heel fijne stukjes af te schaven
net zoals een schaaf moet de afstand van de beitel tot het houtje zo kort mogelijk zijn (korter dan op de foto)
magneten aan de onderkant houden het houtje op de beitel geklemd
Ik hoor graag hoe jullie het doen
Een penhoutje moet facetten hebben en niet zuiver conische. Dus een punten slijper is ongeschikt
Daar heb je zo’n professional die mijn lekenoplossing helemaal onderuithaalt
Oké, ik deed het met knutselen dus fout met rond penhout
Gebruik zelf altijd een mesje. Leuk gemaakt maar lijkt me veel gedoe? Haha.
Wel een consistent resultaat en natuurlijk lekker zuinig. Ik slijp vaak verkeerd en dan gaat het snel met die penhoutjes
@Horloge24 waarom facetten als ik vragen mag? Kan het woensdag aan de docent vragen maar ga ik vast vergeten. heb dit nooit geweten.
Door mijn messlijp maniertje zitten er altijd wel facetten aan, dat dan wel weer handig is om dingen mooi op de plek te houden door de vlakke kantjes. Maar zijn er nog andere redenen?
Met vlakjes krijg je grip op de oude olie resten en druk je het niet vaster in het lager. Door de facetten schraap je het vuil weg
A ja logisch. Dank!