DIY project, display case voor Jantar schaakklok

Laatst een Jantar schaakklok aangeschaft via marktplaats. Nu ben ik geen fanatiek schaak speler maar als horloge liefhebber kon ik deze mechanische klok zeker waarderen. Het is een schaakklok, gemaakt in de USSR, met 2x een 12 uur klok met een kleine seconde wijzer boven de 6. Door op het het knopje boven de klok te drukken stopt je klok met lopen en gaat die van de ander tikken. De rode vlaggetjes naast de 12 worden door de minuten wijzer opgetild en zodra de vlag gevallen is eindigt het spel. Na een paar dagen begon ik mij al af te vragen hoe het binnen werk er uit zou zien. Met een schroevendraaier heb ik de achterkant open gemaakt en kon ik het mechanisme bewonderen. Een paar dagen later kwam ik op het idee om een display case back te maken van een stuk plexiglas. Ik heb eerst het glas op maat gesneden en vervolgens de gaten geboord.


De display case back geeft een mooi inzicht in de werking van een mechanisch horloge. Je kunt duidelijk de hoofd veer zien zitten die het hele mechanisme aandrijft. En omdat alles wat groter is dan bij een horloge kun je ook duidelijk de werking van het balanswiel zien. Al met al een leuk project voor ongeveer 15 euro aan materialen.

31 likes

Prachtig in al zijn eenvoud. Mooi gedaan hoor!

1 like

Dit soort hacks zijn de kers op de taart :hugs:

1 like

Gaaf !!! :+1:

1 like

Voor de schaakklok (en Queen’s Gambit) liefhebbers…

2 likes