DIY Seiko SARB033/35 jubilee mod

Goedenavond horlogeliefhebbers,

Heb sinds een aantal dagen een Sarb035, een van de mooiste tot nu toe. Daar gaat het alleen nu even niet over. De Bracelet is voor mij net iets te smal en aangezien ik een groot fan ben van de jubilee ben ik maar eens gaan Googlen. Ik kan met trots vertellen dat er twee manieren zijn om een mooie nieuwe band op de SARB te krijgen. Hieronder de manieren, een uitleg en een heleboel fotos. Exuses hiervoor maar foto’s spreken boekdelen.

Techniek 1.

Benodigdheden:

• Originele SARB endlinks
  • SKX013/007/009 jubilee

Dit is de simpelste manier, gewoon de jubilee bracelet zetten op de originele endlinks en klaar is Kees. Hieraan zijn wel een aantal probleempjes mee. Er mist een linkje bij de endlink. Ook is de band van de 007-007 22mm net iets te groot, zie foto hieronder. Een voordeel van deze manier is dat er naar mijn idee meer mogelijkheden zijn zoals een mooie presidential zolang het uiteinde van de band (stukje dat omhoog staat) maar 8mm is. Ben benieuwd of dit ook werkt.

Laatste foto niet van mij. Dit is het voorbeeld van de SKX007/009 22mm bracelet.

Techniek 2

Benodigdheden:
-SKX013 bracelet
-Rietje
-Stukje stevig stof

• Stukje leer
  • Aantal tangetjes
  • Vaste hand en geduld

Het probleem met de endlinks van de SKX013 is dat ze niet mooi aansluiten op de kast, zie foto hieronder:

Er is gelukkig een manier op dit op te lossen. Zie stappen hieronder:

Stap 1. Originele bracelet verwijderen.
Stap 2. Rietje knippen zoals aangegeven op de foto.
Stap 3. Knip rietje door het midden en knip hem ietsjes korter in de breedte zodat hij dunner kan oprollen.
Stap 4. Rol het rietje op en stop hem in de bracelet en endlink, zie foto.
Stap 5. Maak één kant van de bracelet vast aan de kast.
Stap 6. Met behulp van de tangen en de stukjes leer, stevige stof ga je langzaam de endlink in elkaar buigen zodat hij beter aansluit op de kast.
Stap 7. Herhaal aan de andere kant.
Stap 8. Bevestig de bracelet helemaal en werk, waar nog niet helemaal perfect de endlinks nog iets meer naar beneden/ de kast in.

Hierbij nog even en waarschuwing. Mocht je kiezen voor techniek 2 wees dan alsjeblieft voorzichtig!!! Wees er zeker van dat je geen krassen creëert en het leer/stof goed onder de tang zit, Ik ben niet aansprakelijk als je mooie SARB sloopt.

Hierbij het Prachtige eindresultaat:

Na een half uurtje dit topic in elkaar gezet te hebben kan ik het eindelijk zeggen. Mocht er iemand nog vragen of opmerkingen hebben dan hoor ik het graag. Ook als iemand het gelukt is zie ik het graag :slight_smile:. Hierbij de link waarvan ik het idee heb gejat http://forums.watchuseek.com/f21/marbles-lost-sarb033-jubilee-bracelet-2294298.html#post19542818.

20 likes

Ik vind…dat je het geweldig hebt gedaan. En dit is oprecht de beste die ik heb gezien.
Jubilee boven alles! :smile:

1 like

Smaken verschillen, ik vind het verkrachting.
De standaard banden zijn voor mij nou net schitterend gekozen en passend bij het model kast.

3 likes

Yup. Doodzonde.

Ik wilde echt heel erg op like drukken voor de moeite die @Zwaan heeft genomen, maar ik kan het niet… Het verhaal is wel leuk om te lezen, maar zodra de woorden SARB en SKX Jubilee naast elkaar staan golft er een gevoel van ongeloof en misere over me heen.

Los van het feit dat de jubilee een holle, rammelende goedkope rotband is, passen de beads of rice niet bij de SARB en die laatste foto van die end-link, ja, daar moest ik een beetje van huilen.

Wat ben ik toch blij een leernicht te zijn, zeg! :slight_smile:

3 likes

heb nog nooit begrepen wat men in een “jubilee” band ziet…

:thumbsdown:

Helaas toch niet helemaal geslaagd, twijfelde zelf ook al een beetje over de endlinks. Toch bedankt voor het lezen en de moeite om een comment achter te laten!

1 like

Inderdaad, snap dit ook niet. Soms denk ik toch maar ff de jubilee erop, maar dan besef ik me weer dat hij ratelt en niet lekker zit.

Wel hulde voor het aanpassen, dat is wel weer cool dat je dat zelf doet.

Ik ben voor de simpele manier gegaan, maar zo’n jubilee is wel een rammelband. Al zal dat ook met de prijs van de band te maken hebben. Ik neem aan dat een Rolex Jubilee (zeker de laatste versies) knapper in elkaar zitten.

1 like

Het idee is prima, maar inderdaad de Seiko Jubelee is niet de kwaliteitsband die je wil. De Miltat Solid Jubelee van Strapcode wel, als je die te pakken krijgt wellicht een optie?

1 like

Aanrader :ok_hand: :v:

1 like

Hier de link naar de band

https://www.strapcode.com/store/22mm-super-jubilee-316l-stainless-steel-watch-band-seiko-skx007-p-1123.html#.WSlHt6dNeEc

Hij draagt erg fijn:

Het zal dan een 20mm variant moeten worden, maar misschien dat ik straks weer terug ga naar de stock Sarb band.

Dat kan trouwens helemaal niet. De end links zitten aan de band vast, dus dat hoef je niet op een SARB te proberen :joy:

Oeps je hebt gelijk, je kan deze band zo niet gebruiken! Mijn fout

1 like

Kan je voor techniek 2 alleen de jubilee van de skx013 gebruiken of kan je de jubilee van andere modellen ook op die manier aan je sarb vast maken?

Durf ik geen definitief antwoord op te geven, ga er vanuit dat dit in principe best mogelijk is zolang de endlinks 20mm zijn.

Zijn alle jubilee van seiko van 20mm voor derest hetzelfde of zijn er nog verschillen zoals bv dat sommige een glans hebben en andere weer mat zijn.