DIY watch

Graag wil ik jullie meenemen in mijn eerste MOD/DIY horloge.

Waarom, ik hou er van om ‘zelf’ dingen te maken. Veelal van hout, maar nu ik een half jaar op dit mooie forum aan het rondkijken ben gaat een horloge ook wel kriebelen. Waarbij de verhalen van bijvoorbeeld @Dao, @GiveMeYourDough e.v.a.alleen maar aanstekelijk werken.

Het doel, een zomers duikhorloge met een beetje oranje. Ik heb gekeken naar Vostock’s om te modden, maar de kasten spreken mij nog net niet genoeg aan. Toen kwam ik op mijn tweede favoriete website (Aliexpress) wat onderdelen tegen. Na veel rondkijken, lezen, youtube kijken, de gok genomen en een kast, dial, uurwerk en wijzerset besteld. Op basis van enkele plaatjes van Ali heb ik onderstaande voorbeeld geshopt:

De kast is een 40mm Parnis gebaseerd op een submariner met een lelijke cyrops. Dus gelijk het verzoek ingevuld of ze deze voor mij kunnen verwijderen. De dial is een witte welke erg veel wegheeft van een Deep See dial. De bezel is een grey/orange omega en voor de wijzers heb ik na lang twijfelen toch gekozen voor open hands met een oranje secondewijzer. Het uurwerk is een Miyota 8215 geworden. Volgens mij een redelijk uurwerk je waar dials / hands voor verkrijgbaar waren.

Totaal was ik voor de onderdelen € 96 kwijt, € 1 meer dan de famous invicta 1953. Daarnaast ook nog wat tools besteld.

Na het bestellen op 15 juni begon het wachten en dagen voor de brievenbus hangen. Vanaf begin juli druppelde de bestellingen binnen. De case kwam inderdaad zonder pukkel. Alleen kwam hij met een duidelijke beschadiging op de lugs.

Contact opgenomen met de verkoper, wilde wel een nieuwe sturen zonder glas. Aan gegeven dat ik geen glaspers heb, dus hier niet aan heb. Als reactie kreeg ik “Can tak a hammer?” Na wat heen en weer mailen komt er toch een nieuwe kast me glas deze kant op. Toch maar met de beschadigde aan de slag gegaan, kan het later zo weer omzetten. Als laatste kwamen het uurwerk en de bezelinsert gisteren aan. Gelijk aan de slag. Van de dial moesten twee pootjes af. Vervolgens alles in elkaar zetten. Dit viel eigenlijk best mee en ging mij eigenlijk bijna te snel. Alleen de wijzers goed uitlijnen was even een puzzel. Stukje van de stem afhalen, bezelinsert vastplakken en klaar!

Kwaliteit is best redelijk, zeker voor de prijs. Case is behoorlijk zwaar met safier glas. Bezel zit wel iets speling op. Insert, wijzers en dial zijn prima. Movement zou ik de volgende keer voor een wat betere gaan. Hij maakt nogal veel geluid. Daarnaast zijn de data op de datumschijf niet echt super (zie het verschil in de 2 tussen 20 en 21).

Persoonlijk erg blij met het resultaat en is het vooral leuk om je eigen horloge samen te stellen precies hoe je hem wil hebben! Overweeg nu nog wel om een bijpassende stalenband te bestellen.

En nu de foto’s:

Dank voor het lezen! En twijfel je om zoiets te maken, gewoon doen!

26 likes

Leuk zo een project, erg leerzam en met weinig tools in elkaar te zetten.

Mooi eindresultaat :wink:

1 like

Dat is toch erg netjes voor een eerste poging? Bedenk je dan eens wat je kan doen met betere onderdelen :+1:
Ik zou hem in ieder geval om de pols durven hebben!

1 like

Geweldig toch, om naar je eigen idee een horloge in elkaar te knutselen?

Ik begrijp dat jij wel over de vereiste handigheid beschikt. En daar houdt het bij mij al op. Ik ben meer van demonteren.

Oh ja: waarom niet een leuk logo of naam op de dial?

2 likes

Heel leuk resultaat :star_struck:

1 like

Dank!

Kon geen witte vinden met een mooi logo. Was wel een versie met ‘automatic’ erop, maar na lang twijfelen toch voor helemaal clean gegaan.

Geniaal dit :joy:

Leuk verhaal, heel tof dat je er gewoon voor bent gegaan en leuk resultaat, zeker voor dat geld en zeker wetende dat jij hem zelf hebt gemaakt! Nice.

En als o.a. mijn verhalen daar iets aan hebben bijgedragen vind ik dat ook erg leuk :pray:t2:

Veel plezier ervan

2 likes

Nice! Ik vind hem gaaf. Heb sowieso een zwak voor duikers :hugs:
Tof om te lezen dat je o.a. enthousiast bent geworden van mijn verhalen :blush:
Die cleane dial vind ik wel mooi, beter als inderdaad “automatic” of één of ander inspiratieloos logo.
Leuk ook die blauwe en grume lume.
Er zit een Miyota in denk ik? Die maken inderdaad iets meer rotorgeluid.

Gaaf toch dat je voor minder als een meijer zoiets in elkaar kunt klooien.
Zou leuk zijn als jij ook weer iemand inspireert en er meer mods het forum opkomen. Dat hebben we nodig, meer mods :sweat_smile:

willen-jullie-meer-of-minder-marokkanen--01

1 like

Dank! Ben ook weer benieuwd naar jouw volgende project(en)!

1 like

Dank je!
Ja klopt Miyota 8215. Volgende keer maar iets anders, bv een Seiko uurwerk, gebruiken.
Helemaal mee eens, kunnen niet genoeg mods zijn op dit forum. Wat mij betreft altijd de leukste verhalen om te lezen.

1 like

Zo is het. Ben zelf ook weer bezig met 3 nieuwe projectjes maar vanwege tijdgebrek loopt het niet zoals gepland.

2 likes

Ook mooi die tweekleurige lume!
Leuk eindresultaat.

1 like

Supermooie klok geworden. Uurwerk en kast is zo gevonden inderdaad, maar welke mm plaat kan er op? Dat vind in nog wel het mees spannende…

Met groet,
Serge

1 like

In dit geval een 28.5mm. Als de afmeting niet bij de specificaties staat vraag ik het meestal, vaak snel een reactie van de verkoper. Moet eerlijk zijn dat de lume niet te vergelijken is met bijvoorbeeld de lume van een turtle.