DJ en Connie

Vandaag even langs W&V geweest om de NA en mijn Connie cal.504 even te laten checken…

Beide zijn met vlag en wimpel door de kwaliteitscontrole gekomen :smile:
Amplitude DJ 267 en Connie 272, een service is nog niet nodig gelukkig, de Omega is meteen iets beter afgeregeld.

Best wel hoge normen waar je als Omega service punt aan moet voldoen tegenwoordig en daar zit meteen een prijskaartje aan waar je als liefhebber best wel van kunt schrikken. De meeste verplicht te vervangen onderdelen (o.a. kunststof glas, veer, kroon, pakkingen, etc.) zitten wel bij de prijs van een service maar zijn bij inkoop ca. 3x zo duur als voorheen, op die manier wil men op het kwaliteitsniveau van bv. Rolex komen… Van de nieuwe modellen kan ik me daar iets bij voorstellen maar van de oudjes?

6 likes

W&V altijd goed en leuk.

1 like

Idd. topservice als je je knip dicht kunt houden, waar vind je dat nog :wink:

1 like

Dat is toch ook appels met peren vergelijken. Je kan een Geneve niet vergelijken met een DJ. Dat is toch wel een heel kwaliteits verschil

2 likes

Wat een prachtige set :+1:

1 like

Mooi hoor, veel plezier ermee

1 like

Daar denkt de Swatch groep toch echt anders over blijkbaar :wink:
Service van een Omega automaat als deze Constellation kost tegenwoordig incl. onderdelen 550 euro en dat bedrag wordt opgelegd en regelmatig steekproefsgewijs gecontroleerd door Omega…

1 like

Voor een higher end model zoals een constellation kan ik het nog wel begrijpen. Maar jammer dat het voor de instap Omega’s ook zo duur is en niet meer rendabel is om ze te servicen op die manier.

Vreemde denkwijze van Omega.
Je kunt toch niet kwalitatief in een hoger segment geraken
door slechts de prijzen op te drijven?

1 like

Mijn manier van denken is het ook niet :wink:
Voorheen kon iedere knutselaar aan Omega’s sleutelen en ook aan onderdelen
geraken, daar wilde men vanaf, nu is het nog een door Omega geselecteerd
groepje dat aan onderdelen kan komen maar die moeten dan wel volgens
hun regels werken anders…en daar hangt dus een prijskaartje aan wat doorberekend
moet worden wil het interessant blijven om als kleine zelfstandige Omega’s te repareren.
Voordeel zou dan moeten zijn dat de kwaliteit van het onderhoud gegarandeerd is en
natuurlijk op een hoger niveau…

1 like

Ik denk dat het omzetniveau van Rolex ze ook wel aantrekkelijk lijkt :stuck_out_tongue:.
Het enige wat ze op deze manier bereiken is dat een heel deel van de vintage omega’s in de la verdwijnt ipv dat ze gedragen blijven worden. Zelf was ik eerst voor een gouden dresser aan het sparen (bv een oudere Omega) maar ik ga geen >500eu voor een servicebeurtje betalen van een horloge dat je voor iets meer dan die prijs kan kopen…

2 likes

Dat is nou precies het doel, Omega vind heritage hartstikke mooi, als het maar bijdraagt aan de verkoop van nieuwe horloges. Aan service verlies je in de regel geld, of het levert amper iets op, dus is de gedachtegang dan gooien we de prijzen omhoog, die enkele mafkees die het wil daar kunnen we op verdienen en de rest laat het uit zijn hoofd en koopt een nieuwe.

1 like

Ze vergeten alleen het deel waarvoor een nieuwe Omega net iets te duur is :stuck_out_tongue:.

1 like

Dan is de gedachtegang dat je langer door moet sparen… :wink:

3 likes

Ja en dat vind ik dus onbegrijpelijk ook al omdat er in de meeste gevallen geen onderdelen kunnen worden geleverd en het hoofdzakelijk vaak alleen maar om reinigen en smeren gaat en evt. donor onderdelen.

De inkoop van de onderdelen
zijn duurder dan voorheen, de onderdelen zijn niet van betere kwaliteit daardoor :smile:
Let wel de serviceprijzen zijn winkeladvies prijzen, dus de reparateur verdient een stuk minder.
Tel daarbij op dat kosten hoger zijn door de inkoop van onderdelen die verplicht vervangen moeten worden, met een beetje pech zijn er ook wat uurwerk onderdelen versleten en is het ineens niet meer rendabel om zelf te repareren als service centre en kun je het horloge beter doorsturen naar Omega.

Ik snap dat de serviceprijs bij vintage vaak teveel is tegenover de waarde van het horloge maar bekijk het ook eens van de andere kant.
Zoveel verschil zit er niet in de werkzaamheden tussen een vintage Omega automaat en een Rolex automaat en de reparateur zal toch ook een boterham moeten verdienen.

1 like

Ik ben het voor het grootste deel met je eens hoor!

Wel vind ik dat de reparateur, van Omega, meer ruimte zou moeten krijgen vwb de vintage reparatie prijzen zeker in het geval er geen originele onderdelen (meer) kunnen worden geleverd.
Overigens is het imho zo dat een vintage liefhebber niet gauw overstapt naar nieuw, die zal eerder naar andere merken met een mooi verleden en een door diezelfde reparateur zelf te bepalen service prijs overstappen…

1 like