Doctors watch

Ik had vanmiddag afgesproken om voor Eaton een aantal foto’s te maken voor de handel op het andere forum.
Hij had zelf z’n Rolex “Eaton” om en hij was bezig een ander doktershorloge klaar te maken voor de verkoop. Natuurlijk even gebruik gemaakt van het moment, de foto’s wil ik graag delen:

Excuus voor de wazige foto’s maar ik vind het leuk om te laten zien hoe zo’n horloge in elkaar zit:

Ik ben er nog wat jong voor (en het staat ook niet op mijn pols) maar ik vind het wel stijlvol!

Bedankt voor het kijken.

Groet, Roel

Leuk model, maar wat ik me afvraag wat maakt dit model nu een doctor’s watch dan ??

Dit model is de Rolex Prince, maar daar zullen we Krabong wel niets nieuws mee vertellen. Ik weet niet waarom hij het als Doctors watch bestempeld. Een Doctors Watch is normaal een chronograaf (of een gewoon horloge met centrale secondewijzer) met een schaalverdeling om de hartslag vast te stellen. Bij die schaal staat dan bijv. ‘base 15 pulsations’, wat betekend dat de dokter 15 hartslagen telt, en waar de secondenwijzer dan stopt, kun je het aantal hartslagen per minuut aflezen.

/PS - Ik heb even geGoogeld, en inderdaad, de Rolex Prince gaat als Doctors Watch door het leven, maar ik weet niet waarom.

/PS - Ik heb even geGoogeld, en inderdaad, de
Rolex Prince gaat als Doctors Watch door het
leven, maar ik weet niet waarom.

Misschien dat alleen dokters zich zulks kunnen veroorloven ? :smiley:

Arjen Schreef:

Dit model is de Rolex Prince, maar daar zullen we
Krabong wel niets nieuws mee vertellen. Ik weet
niet waarom hij het als Doctors watch bestempeld.
Een Doctors Watch is normaal een chronograaf (of
een gewoon horloge met centrale secondewijzer) met
een schaalverdeling om de hartslag vast te
stellen. Bij die schaal staat dan bijv. ‘base 15
pulsations’, wat betekend dat de dokter 15
hartslagen telt, en waar de secondenwijzer dan
stopt, kun je het aantal hartslagen per minuut
aflezen.

/PS - Ik heb even geGoogeld, en inderdaad, de
Rolex Prince gaat als Doctors Watch door het
leven, maar ik weet niet waarom.

In de jaren 30 was dit model populair bij artsen en andere profs omdat ze met de kleine seconde de pols konden meten. In de volksmond werd dit model daarom dan al snel doktershorloge genoemd.

Van John Savekouls begreep ik vanmiddag dat dit model nog steeds populair is bij ervaren (lees: oudere) artsen vanwege de historie.

Groet, Roel (tu)

Die Gruen/Alpina vind ik wel erg mooi. Kan “Eaton” mij niet even de specs en prijs mailen?

Henrik Schreef:

Die Gruen/Alpina vind ik wel erg mooi. Kan "Eaton"
mij niet even de specs en prijs mailen?

Oefff… dat gaat hard… Op het Rolexforum was er ook al iemand die serieuze interesse had maarrrrr… er is al een optie op het horloge t/m donderdag a.s.

Het is in ieder geval de hogere prijsklasse (goud) maar de staat is ongekend… Echt super, de originele wijzerplaat is in waanzin staat en uurwerk in nieuwstaat.

Je kent J. Savekouls a.k.a. Eaton toch ook persoonlijk? Als je z’n mailadres wilt dan pm me aub even.

Groet, Roel

Niet echt persoonlijk. Die zit in Maastricht toch, want dan weet ik gelijk al de hoogte van de prijs :smiley:

Henrik Schreef:

Niet echt persoonlijk. Die zit in Maastricht toch,
want dan weet ik gelijk al de hoogte van de prijs
:smiley:

:stuck_out_tongue: :slight_smile: :stuck_out_tongue: :slight_smile: :stuck_out_tongue: :slight_smile: :stuck_out_tongue:

We hebben weer dezelfde situatie als een aantal weken geleden… het is inderdaad J. Savekouls uit Maastricht die jij kent van de Rikketik.

Wat vraagt hij ervoor?
Weet je de bron?
Ben ook geinteresseerd!

Krabong Schreef:

Oefff… dat gaat hard… Op het Rolexforum was er
ook al iemand die serieuze interesse had
maarrrrr… er is al een optie op het horloge t/m
donderdag a.s.

Het is in ieder geval de hogere prijsklasse (goud)
maar de staat is ongekend… Echt super, de
originele wijzerplaat is in waanzin staat en
uurwerk in nieuwstaat.

Welk forum pls.? kijk ik daar zelf wel

Je kent J. Savekouls a.k.a. Eaton toch ook
persoonlijk? Als je z’n mailadres wilt dan pm me
aub even.

Groet, Roel

willem55 Schreef:

Welk forum pls.? kijk ik daar zelf wel

Pm verzonden om de schijn van verkapte handel te vermijden.

Hent Schreef:

Leuk model, maar wat ik me afvraag wat maakt dit
model nu een doctor’s watch dan ??

Nog even inhoudelijk over doctors watches. Ik heb een enorma collectie - FOTOS- van dit soort horloges, helaas staat de beurs me even niet toe te kopen maar ik heb voornamelijk interesse in dit type van of Gruen (al dan niet Alpina versie die nu op die fotos staat) of de nog duurdere Rolex.
achtergrond is dat beide horloges hetzelfde MERK uurwerk er in hebben, nml van Aegler en die fabriek was1/3 van Aegler, 1/3 van Gruen en je raadt het al 1/3 van Rolex. overgegaan in handen van Rolex.
Gruen was de eerste volgens mij die met een caliber 500 grotere wijzerplaten kon aansturen zodat de secondewijzer groter kon worden. in deze gruen-alpina zit een 877S uurwerk dat bijna altijd 15 rubies is. bij Rolex staat er bijna nooit een caliber nummer in maar die heten 300, 310 etc afhankelijk van hoeveel steens etc. de basis is hetzelfde.
nu doktersuurwerk:
zoals een andere slimmerd al opmerkte: alleen betaalbaar voor dokters? ook, maar de truc zat in de grotere aparte seconde wijzer die goed afleesbaar was tov de kleine secundaire wijzers die vaak gebruikt werden in die tijd.
de rolexen waren in die tijd al kostbaar en waren ongeveer een arbeiders jaar salaris.
allerlei merken hadden dit type horloge met een grote 2e cirkel voor de seconden.
daarnaast zijn er doctors watches met een schaalverdeling die direct seconden omrekend in slagen per minuut. vaak rode sec wijzer. (zoals iemand al zei: schaal waarbij je maar 15 sec moest meten)
paar merken: Hamilton, Algin, Gruen, GP moet er 1 hebben,er zijn er meer maar ik ben slecht in namen.

de grootste fun vind ik het uitzoeken van de verbanden en het zijn prachtige horloges en de eerste waar ik mijn andere op ga inruilen als ik een goede vind.

of deze gruen alpina inderdaad goud is hoor ik nog graag, ben ook benieuwd wie de kast gemaakt heeft. waarschijnlijk firma in europa terwijl gruen vaak in usa wadsworth gebruikte voor zilveren kasten voor dit horloge. waarschijnlijk ook wel in goud maar die zie je niet vaak.
de mooiste rolex kast voor dit uurwerk is een japanse kast van de geautoriseerde dealer (toen al) in Platina. gaat u nog even door met werken dokter.
groet
Willem

Thanks
top zo snel

ding staat niet op Scorpione Zijn site helaas
nog andere tips as je tijd hebt ?
thanks Willem

willem55 Schreef:

Hent Schreef:


Leuk model, maar wat ik me afvraag wat maakt
dit
model nu een doctor’s watch dan ??

Nog even inhoudelijk over doctors watches. Ik heb
een enorma collectie - FOTOS- van dit soort
horloges, helaas staat de beurs me even niet toe
te kopen maar ik heb voornamelijk interesse in dit
type van of Gruen (al dan niet Alpina versie die
nu op die fotos staat) of de nog duurdere Rolex.
achtergrond is dat beide horloges hetzelfde MERK
uurwerk er in hebben, nml van Aegler en die
fabriek was1/3 van Aegler, 1/3 van Gruen en je
raadt het al 1/3 van Rolex. overgegaan in handen
van Rolex.
Gruen was de eerste volgens mij die met een
caliber 500 grotere wijzerplaten kon aansturen
zodat de secondewijzer groter kon worden. in deze
gruen-alpina zit een 877S uurwerk dat bijna altijd
15 rubies is. bij Rolex staat er bijna nooit een
caliber nummer in maar die heten 300, 310 etc
afhankelijk van hoeveel steens etc. de basis is
hetzelfde.
nu doktersuurwerk:
zoals een andere slimmerd al opmerkte: alleen
betaalbaar voor dokters? ook, maar de truc zat in
de grotere aparte seconde wijzer die goed
afleesbaar was tov de kleine secundaire wijzers
die vaak gebruikt werden in die tijd.
de rolexen waren in die tijd al kostbaar en waren
ongeveer een arbeiders jaar salaris.
allerlei merken hadden dit type horloge met een
grote 2e cirkel voor de seconden.
daarnaast zijn er doctors watches met een
schaalverdeling die direct seconden omrekend in
slagen per minuut. vaak rode sec wijzer. (zoals
iemand al zei: schaal waarbij je maar 15 sec moest
meten)
paar merken: Hamilton, Algin, Gruen, GP moet er 1
hebben,er zijn er meer maar ik ben slecht in
namen.

de grootste fun vind ik het uitzoeken van de
verbanden en het zijn prachtige horloges en de
eerste waar ik mijn andere op ga inruilen als ik
een goede vind.

of deze gruen alpina inderdaad goud is hoor ik nog
graag, ben ook benieuwd wie de kast gemaakt heeft.
waarschijnlijk firma in europa terwijl gruen vaak
in usa wadsworth gebruikte voor zilveren kasten
voor dit horloge. waarschijnlijk ook wel in goud
maar die zie je niet vaak.
de mooiste rolex kast voor dit uurwerk is een
japanse kast van de geautoriseerde dealer (toen
al) in Platina. gaat u nog even door met werken
dokter.
groet
Willem

Drie duimen omhoog voor de inhoudelijke reactie van Willem (tu) (tu) (tu)
Daarom is een horlogeforum leuk!!!

Gr. R.

Erg interessant Willem. Bedankt voor het delen van deze info. (tu)

Mooie horloges en een verhelderende uitleg over dokterhorloges.
Wat ik mij nu afvraag zijn er van het fenomeen dokterhorloges nu ik nog steeds uitvoeringen verkrijgbaar.
Is toch een leuke complicatie op een horloge.

Thanks guys
nog wat voorbeelden

zie een verkochte Epos
http://www.watchseller.com/epdocwat.html
Copie Naar dial van Rolex

Favre Leuba Was de naam was ik net niet op kwam -lijkt op brancard van Rolex
Verder (A) Lecoultre- had ze ook
search op Duo Dial en doctors watch ! niet j lecoultre!

Niet de bedoeling dat jullie allemaal kopers Worden! :slight_smile:

groet

Aad
ik weet niet wat je met complicatie bedoeld: een aparte schaal die net als een tachymeter werkt maar nu voor hartslagen per minuut of de extra grote seconden wijzer (en schaal)
elders in dit subject heb ik een link opgegeven naar een epos. die is vrij nieuw, ik vind het niks maar… smaken verschillen.
zoek eens via google op doctors watch en ik dacht dat er nog steeds moderne versies verkrijgbaar zijn, kosten ook niet altijd echt veel omdat het ook prima met een quarts lukt.

nog iets over die seconden wijzer: vroeger kwam met ultra kleine aparte cirkeltjes met alleen een secondewijzer erin. subsecond genaamd. soms is de wijzer maar 2 a 3 mm, en dat las niet lekker af, zeker niet als de punt de schaal niet eens haalt.
rolex maakt dat soort fouten niet snel. daar lees je het instrument af zoals het hoort.
blijven leuke watches. staat een imitatie rolex op de bay voor weinig maar er klopt dan ook niets van, kan een asprey geweest zijn van dik na ww2 maar ik durf er niets over te zeggen want movement is niet goed zichtbaar en er is niets gesigneerd volgens de verkoper. asprey heeft copieen gemaakt van de rolex prince endie zien er goed uit. je ziet ze nooit te koop gek genoeg en waren oorspronkelijk 500 pound in uk.6 maanden op de bay en niet gezien,nergens te koop. asprey was een dure engelse juwelier die zijn eigen naam op klokken liet zetten, soms zie je rolex met asprey en dan betaal je extra in vintage kringen.
een bijzonder mooie middag verder
groet willem

Aad A Schreef:

Mooie horloges en een verhelderende uitleg over
dokterhorloges.
Wat ik mij nu afvraag zijn er van het fenomeen
dokterhorloges nu ik nog steeds uitvoeringen
verkrijgbaar.
Is toch een leuke complicatie op een horloge.

De omschrijving ‘doctors watch’ valt dus uiteen in twee types horloges; de Rolex Prince style horloges met een aparte grote secondewijzer, en horloges met een verdeling rond de centrale secondenwijzer om de hartslag te meten. Voor mij is het laatste type het ‘echte’ dokters horloge, maar dit terzijde.

Hieronder twee voorbeelden van de laatste versie, eentje met als base 15 pulsations van Mido en een schaal die voor het gemak 4 keer voorkomt, en een Gruen als chronograaf met als base 30 pulsations.

Eterna heeft niet zolang geleden nog een keer een re-edition gemaakt van een chronograaf met hartslag verdeling - de Eterna Pulsometer Chronograaf. Voor mensen die een Wristwatch Annual 2001 hebben, op blz. 139 staat ie afgebeeld. En één bladzij verder staat een Jacques Etoile Pulsometer met Venus 175 caliber,

Mido

Gruen

Eterna - editie 1997