Doe-het-zelf projectje

Na veel gebruikerservaring te hebben gelezen heb ik twee weken geleden de stoute schoenen aangetrokken en bij NamokiMODS onderdelen besteld voor een niet te gecompliceerd horloge. Voor het hart van het horloge is heb ik gekozen voor een NH70A. Omdat ik het uurwerk graag zie, ook gekozen voor een glazen kastdeksel.

Het is het eerste zelfbouwproject en uiteraard moest ik enkele hobbels overwinnen:

• Wijzerplaat
    De afstandhouder tussen loopwerk en wijzerplaat liet twee openingen over voor de wijzerplaatvoetjes, maar die paste echt niet. Uiteindelijk allemaal verwijderd en de afstandsring met tweezijdige tape aan de wijzerplaat bevestigd.

• Wijzers
    Met een setje wijzeropdrukkers zijn de wijzers goed te plaatsen en te positioneren. De secondewijzer is een echt geduldwerkje. Daar ben ik lang mee bezig geweest alvorens hij goed op het tasje zat.

• Stem
    Ben nog zoekende naar de juiste lengte. Ik kan niet veel korter om hem in het uurwerk te klikken, maar wanneer ik de kroon tegen de kast schroef stopt het uurwerk. Ik ga er dus van uit dat hij nog te lang is.

• Rotor
    De platte doorzichtige kastdeksel is mooi, maar het komt erg nauw. De rotor draait met erg weinig speling is de metalen ring.

Ik moet er nog het een en ander aan bijstellen, maar ben best al wel blij met dit resultaat. Leuke dresswatch. Conclusie is dat er nog veel te leren valt.

15 likes

Klopt. Pak de kniptang op een draadje verder en vijl hem daarna even met een diamantvijltje.
Leuk projectje zo, gewoon lekker blijven doen.

Ik heb het horlogeren tijdje gedragen en nog wat aanpassingen gedaan. Deels uit onervarenheid was ik ervan uitgegaan dat de bij het uurwerk geleverde kastklemmen voldoende waren voor een goede plaatsing van het uurwerk in de kast. Hoewel ik de klemmen keurig op maat had gemaakt en alles goed leek te passen, bleek na eer tijdje dragen dat het uurwerk stil ging staan. Ik had niet direct door wat er aan de hand was, maar merkte dat de secondewijzer op een bepaald punt het glas raakte. Dat was een signaal dat het uurwerk niet exact gecentreerd in de kast zat. Ik heb een pasring besteld. De afstandsring tussen wijzerplaat en uurwerk verwijderd en vervolgens de pasring geplaatst. Voor de zekerheid een klein stukje van de secondewijzer geknipt. Nu loopt alles perfect. Als laatste heb ik toch voor een andere band gekozen. De combinatie van de rode secondewijzer en de rode leren band vind ik erg mooi. Wellicht nog een zwarte leren band met rode stiksels voor een meer ingetogen beeld bij bepaalde gelegenheden.
Nu wachten op de onderdelen voor een volgend project. Een look-alike van de Tudor BB58.

3 likes

De onderdelen voor mijn volgende project zijn binnen. Ik heb dit keer wel gezocht naar verschillende leveranciers. Wil je besparen op de kosten, dan kom je snel uit op de bekende Chinese websites. De plaatjes lijken dan verleidelijk, maar ik heb toch twijfels over de kwaliteit. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen hiermee. Toch weer gekozen voor Namoki. Ongelofelijk Hoe snel de verwerking van een opdracht daar gaat. Tussen bestellen en ontvangst vanuit Singapore zit 3 dagen.

Dit keer iets meer de onderdelen zelf uitgezocht. Doel is een hommage aan de Tudor BB58. Met de lessen die ik heb geleerd van de eerste bouw verwacht ik nu minder problemen. De bij het NH71A geleverde ring en klemmen laat ik voor wat ze zijn. Nu direct een pasring meegeteld, waardoor ook de wijzerplaat goed is te monteren.

2 likes

Veel plezier :wink:

Het eindresultaat.

5 likes

Prachtig.

Prachtig :wink: