Afgelopen week kreeg ik een klokje op mijn werkbank met het verzoek "servicebeurt"
Met de beste wil maar dit heeft iets meer tijd nodig dacht ik zo toch ?
In zee gezwommen en de volgende dag vocht (druppelvormig) achter het glas geconstateerd en uurwerk wilde niet meer lopen .
Horloge even aan de kant leggen i.v.m gebrek aan tijd kan dan natuurlijk de doodsteek betekenen !
Dat ziet er idd naar uit.::o
Zal wel om een mooi klok gaan, lijkt me. Anders nauwelijks de moeite van het werk waard. Waar kijken we naar?
En uiteraard ben ik heel benieuwd wat je ervan gaat maken. Gaan we hier ook het eindresultaat zien? Zou leuk zijn. Succes!
Het doet pijn aan de ogen van de ware horlogepassionist!!
Doch,
de foto’s an sich, vind ik eigenlijk best mooi om naar te kijken.
Een soort kunst met een kleine letter ‘k’.
Ja idd zou leuk zijn
Mag duidelijk zijn dat die vlieger niet opgaat natuurlijk!
Ik ben begonnen met het uurwerk uit de kast te verwijderen .
De wijzers met wijzerplaat onrust anker verwijderen.
De genoemde delen waren namelijk geheel onbeschadigd vreemd genoeg
Vervolgens heb ik het uurwerk twee dagen in een roest oplosmiddel gedompeld.
Wat achteraf eigenlijk niet veel positiefs voor het uurwerk opleverde .
De schroefjes waren allen aangetast , dusdanig dat losschroeven van meerdere schroeven op een normale manier onmogelijk was .
E.ea mag duidelijk zijn na het zien van zo’n “moeilijk” schroefjeX(
Belangrijk vond ik dat zoveel mogelijke deeltjes heel bleven , in iedergeval
nog te gebruiken waren.
Het demonteren heeft dan ook enkele uren in beslag genomen .
Het raderwerk is bijna geheel verloren gegaan helaas.
De meest dure delen zijn gelukkig heel gebleven zoals : platines , ok enkele lagersteentjes vernieuwen daar deze door de roestvorming op de asjes beschadigd zijn .
Onrust met brug , datum stelinrichting , wijzer stelinrichting wijzerplaat met wijzers en nog enkele deeltjes zijn ook vrijwel onbeschadigd .
En de “automaat brug” is geheel onbeschadigd met z’n mooi gekleurde “reverse wielen”
Nu mag inmiddels duidelijk zijn om welk caliber het hier gaapt toch 8-):S
beetje laat, maar voordat ik las dat het inderdaad een rolex was wist ik het zeker, vooral door de paasre teflon coating op twee van de radaren van het automatische opwindmechanisme(ik meen de twee (wissel)radaren. In ieder geval de radaren die als eerste worden aangedreven door de vertanding op de ‘slinger’.
In ieder geval denk ik dat jij het wel weer voor elkaar krijgt. Wat was eigenlijk de reden dat er water in de kast is gekomen? Vergeten de kroon dicht te schroeven? Of achterstallig onderhoud en daardoor versleten pakkingen?
Ik kijk in ieder geval uit naar een voor en na, zeker een voor en n foto van het hele uurwerk voor en het hele uuwerk na.
Lopende maken is het probleem niet
Een groter probleem is het kostenplaatje wat betreft de te vervangen onderdelen .
Bovendien is mijn toelevering m.b.t RL met zomervakantie . In Zwitserland duurt dat 5 weken , balen dus !
Enerzijds is het natuurlijk wel zo dat als een horloge “gevuld” met zeewater in e.o.a rommella kan blijven liggen , mag ie ook nog twee weken bij mij netjes in delen opgeborgen onder een stolpje liggen uitwasemen van dat smerige zeeluchtje (
Ik mis nog enkele beetje speciale lagerstenen , de overige delen heb ik al bij elkaar weten te sprokkelen
Foto’s maken met een microscoop is trouwens echt niet moeilijk hoor