Dogma Prima, origineel?

Hallo allemaal,

Ik heb pas geleden een oude Dogma Prima op de kop weten te tikken, echter heb ik mijn twijfels over de echtheid aangezien ik het model nergens anders op internet terug kan vinden, net als het mechanisme. Hij zou uit de jaren 40 komen. Ik hoop dat er hier wat kenners zijn die dit voor mij zouden kunnen ophelderen.

Alvast bedankt!!

2 likes

Leuk ding, ik zie geen verdachte zaken, weet wel dat het een laagje goud is dat om met metaal erkende zit, 10 micron, het is niet massief goud dus.

1 like

Bedankt voor de snelle reactie! Dat laagje goud had ik inderdaad al opgemerkt. Op de achterkant is dat ook goed te zien.

1 like

Mooi horloge, mooie lugs. En de wijzerplaat ziet er ook nog goed uit.

Hier komt ie vandaan.
En het merk is imho niet zo bekend dat iemand de moeite zou doen het te gebruiken voor een vervalsing.

Het werk zou een FHF kunnen zijn.
de kast is gemaakt door TH.Maeder in Biel (Ik weet ook niet waarom hij MB als symbool genomen heeft)

Edit: even nadenken voor je iets schrijft: Maeder Biel, natuurlijk

2 likes

MB =Maeder Biel :wink:

Bedankt voor alle info! Leuk om wat meer over de achtergrond van het horloge te weten.

Ik heb verschillende Dogma’s gehad. Goede horloges uit de oude tijd, die voor niet teveel geld nog te vinden zijn. Mooi merk. Deze is echt, zonder twijfel; ze worden volgens mij überhaupt niet nagemaakt. Jaren '40 denk ik ook, met mooie ‘fancy lugs’. Denkelijk een AS (Arnold Schild) handwinder uurwerkje onder de kap, maar dat weet ik niet 100 % zeker. Waarde voor zover ik kan inschatten, afhankelijk van functioneren en conditie, tussen de 100 en 200 euro. :slightly_smiling_face:

1 like

Dankjewel! Dat stelt me toch wel weer gerust haha. Goed ook om te weten dat ik niet te veel betaald heb