Dolgedraaide kroon aut.door dagdatum maand

Hallo ik ben niet vaak in het forum met iets maar een tijdje lid ervan onder Seikord.
Houd van vooral Seiko automaten maar ook de swiss made kijk ik naar maar had bij de eerste maal een nieuwe Tissot al naar 3 dagen de boel onherstelbaar stuk en gaven memome geen garantie ondanks de ‘nette’ Juwelier.
Mijn eerste zelfgekochte horloge was een Seiko 5 en zonder verzamelaar te zijn heb 18 jaar dag en nacht het gedragen zonder 1 probleem. Nooit weggebracht en daarna de volgende gekocht.
Altijd was dag datum instellen iets wat super degelijk werkte.
Heb nu ik 60 ben van alles meegemaakt maar vraag nu of iemand mij.kan zeggen of mijn automaat die doordat ik bij dit niet dure vintage maar mooi Sandoz aut. met dag datum en maand zolang heb doorgedraait om datum etc goed te krijgen dat de kroon.loskwam. ik draai hem er wel op maar werkt alleen nog naar een kant.
Tijd lijkt het gewoon te doen maar kan niet bijzetten en de rotor goed op gang krijgen
Gr Seikord met dank alvast

Even langs bij een horlogemaker. Stift er uit en hij zet het vast.

1 like

Hallo Seikord.

Het niet goed vast zitten van de kroon op de opwindstift is een van de meest voorkomende defecten bij de slecht in elkaar gezette zogenaamde Mumbay Special horloges. Als je zelf wat vaardigheden hebt of je kent een -amateur- horlogemaker, die wat ervaring heeft kun je het kroontje meestal wel weer goed vast laten zetten op de opwindstift. (Edit: terwijl ik dit schreef kwam @Inca ook al met dit advies zie ik). Voor zolang het duurt en zolang er niets anders stuk gaat is je horloge dan weer bruikbaar.

Aan de foto te zien ben je namelijk hoogstwaarschijnlijk opgezadeld met een uit diverse onderdelen samengestelde zgn. ‘Frankenwatch’, ik vermoed uit India. Deze dingen zijn ook wel bekend onder de naam ‘Mumbay Special’.
Soms kun je wel eens geluk hebben met deze goedkoop op eBay aangeboden horloges, maar meestal zijn ze zeer slecht van kwaliteit, vals en eigenlijk direct rijp voor de prullenbak.

Het horloge wat ik hier zie is waarschijnlijk samengesteld. Een Seiko of Citizen kast, ook het uurwerk lijkt, gezien de dag/datum aanduiding op iets wat ooit een Seiko of Citizen horloge geweest zou kunnen zijn. De slecht opgemaakte wijzerplaat is het product van goedkope Indiase kreativiteit, er is bij mijn weten nooit een Henri Sandoz horloge met dit uiterlijk geproduceerd. Henri Sandoz was -toevallig- wel een van die oorspronkelijk Zwitserse merken, waarvan er vele duizenden in licentie in India werden geproduceerd in de jaren 60.

Die Indiase horloge knutselaars zijn buitengewoon kreatief in het bedenken van wijzerplaatjes in de meest bijzondere kleuren, versieringen en becijferingen en meestal stempelen ze daar dan een of ander als ‘Vintage’ bekend staand Zwitsers merkje op.
De gebruikte uurwerkjes zijn ook vaak samengesteld uit diverse onderdelen afkomstig van ‘schroot’ uurwerken. Verbazingwekkend genoeg lopen ze soms ook nog, -meestal gedurende een korte periode- zelfs ook nog redelijk op tijd. Totdat er iets afbreekt of vastloopt…

Er zijn uitzonderingen, zoals met name bij de twee origineel Indiase merken ‘HMT’ en -iets minder bekend- ‘Timestar’. Ook bij deze horloges zit veel kaf onder het koren, maar soms kom je wel eens een mooie en kwalitatief goede exemplaren tegen, soms zelfs van New Old Stock kwaliteit. (Ik spreek uit ervaring, ik heb er zelf een aantal). Maar je moet goed zoeken en rekening houden met missers. Garantie of terugsturen is er meestal niet bij. Elk ‘goed’ horloge staat al gauw tegenover twee of drie onbruikbare missers, dus je hebt al gauw een doos vol onbruikbare onderdelen en per saldo ben je dan voor een beetje leuke Indiase vintage toch bij elkaar zo’n 80 euro kwijt bij een gemiddelde prijs van 20 euro per gekocht horloge. Zonde van je geld. Kijk dan liever wat vaker hier op het blauwe verkoop deel, daar vind je, vaak ruim onder de 100 piek, af en toe hele leuke en bruikbare vintage horloges, geserviced en wel, die nog jaren meekunnen. Bijkomend voordeel: als er met zo’n horloge toch iets mis is, kun je meestal voor een goede oplossing nog bij de verkoper terecht.

Verder advies: Als je echt van sleutelen/opknappen/oppoetsen aan ouwe klokjes houdt kijk dan eens op eBay naar vintage Russische horloges. Wat interessante merken: Vostok, Zim, Pobeda, Raketa, Slava, Poljot. Die kun je vaak ook voor een paar tientjes in huis hebben en vaak doen ze het nog behoorlijk goed ook. Je hebt dan in ieder geval meer kans op een authentiek (merk) horloge waarvan de herkomst vaak ook nog wel interessant is. Pas wel op voor met name Oekraïense aanbieders met als nieuw uitziende vintage horloges met opvallend fraaie wijzerplaten, dit zijn ook nogal eens Frankenwatches met nieuw opgemaakte fantasie dials. Technisch zijn die horloges overigens vaak wel van redelijk tot goede kwaliteit. Verder zijn er dan ook hier op het Forum best veel deskundigen die je kunnen helpen als zo’n ouwe Rus problemen geeft.

Die Indiase dingen zijn vaak zo ver heen dat ze niet te repareren zijn, en vaak zo vals als de hond van van mijn buren… Dus laat die lekker links liggen.

Ik hoop dat jij, @Seikord, ook andere (beginnende?) verzamelaars en liefhebbers met een klein budget hier op het forum wat aan deze info hebben. De ervaren ouwe rotten kunnen dit overslaan.

Dank voor het lezen,
Lex

1 like

Zeker @Yeti!
Helemaal mee eens. Je koopt een echte nieuwe Seiko 5, met een beetje zoeken vaak al onder de 100 euro! Een goede tweedehandse soms al voor 5 tientjes. Maar ook een wat oudere Seiko 5 laten servicen komt dan toch al weer gauw op zo’n euro of 80 of meer. Hou daar rekening mee. Als 't niet per se vintage hoeft te zijn is een nieuwe Seiko 5 vaak het voordeligste en betrouwbaarste budget mechanische horloge wat je kunt kopen.

1 like