domme vraag...

over een uurwerk laten luchten.

hoe kom ik hierbij?

ik was op de terugreis vanuit Oosterhout en dan ga je nadenken over de meest domme dingen zoals 't laten luchten van een horloge.

als ik naar m’n werk kijk: een lijst/inlijsting heeft altijd wel (in meer of mindere mate) last van een microklimaat.
een lijst is vaak voorzien van glas, wat (dubbeldik) karton, afwerkplaat en dat zorgt ervoor dat het binnenin een lijst toch een ander klimaat heerst dan erbuiten.

om dit weer om te zetten naar horloges:
de kroon van al m’n duikers kan je dichtdraaien, oftewel: waterdicht maken.
je zou zeggen dat er zich dan ook een microklimaat in de kast bevindt.
vocht wat er in zit e.d. kan dan geen kant op.

de hamvraag: moet je je duikers zo nu en dan laten luchten?!

Wat er niet in komt, hoeft er ook niet uit.

SiO2 Schreef:

Hoe komt het er niet in dan?

SiO2 Schreef:

een variant van Slankie??

maar een microklimaat vormt zich, daar kan je niet omheen.
lucht bevat ook vocht enz., neem daarbij temperatuurverschillen enz.

even een voorbeeldje wat slecht luchten kan doen met een kunstwerk achter glas
(werk was wél voorzien van passepartout)
http://popmaprima.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=74&Itemid=137
en dan even zien op de onderste foto.

wat hier is gebeurd weet ik niet exact, maar denk dat de inkt nog niet 100% droog was (kan écht wel vrij lang duren) en dat de contouren van het werk zich hebben afgezet op 't glas…je kon 't er overigens zo afvegen.

zou zoiets ook kunnen met een horloge en is 't dus handig om zo nu en dan even te luchten?!

Hoezo duikers? Geldt toch voor alle typen horloges ?

Ik heb ooit ergens op het forum gelezen dat de schroefkroon
er niet is om waterdicht te maken, maar om het ongewild verzetten van de wijzers te voorkomen.
Dus er valt eigenlijk niets te luchten.

Grt,

Lone Ryder

Schilderijen en tekeningen bevatten materiaal die vocht aantrekken en vocht uitwasemen. Mevrouw SiO2 is beeldend kunstenaar en tekenjuf, dus ik hoor zo nu en dan eens wat.

Horloges bestaan vooral uit metaal en glas en trekken geen vocht aan.
Lucht kan een bepaalde hoeveelheid vocht bevatten. Dit is afhankelijk van de temperatuur. Daarom werken hygrometers ook met relatieve luchtvochtigheid. Daalt die temperatuur dan slaat het vocht neer als condens.

Als je de schroefkroon aandraait, dan sluit je inderdaad een bepaalde hoeveelheid vocht op in het horloge. Zou je dit doen als het warm is, en je blijft in de warmte, dan is er niets aan de hand. Ga je ‘luchten’ dan gebeurt er niets, want er diffundeert geen vocht naar buiten.

Ga je nu met dit horloge met dichtgeschroefde kast in de kou zitten, of je duikt het koude water in, dan koelt de lucht incl. opogeloste waterdamp in het horloge af en zal op een gegeven moment het vocht condenseren en schade aanrichten aan het binnenwerk.

Eigenlijk zou het het beste zijn om een moment uit te zoeken met een zeer lage luchtvochtigheid en dan het horloge te laten luchten. Schroefkroon dichtdraaien en dan kan er geen vocht meer naar binnen. Dat was de strekking van mijn eerste post.

Sowieso zijn temperatuursschommelingen slecht voor horloges, niet alleen mbt condens maar ook slijtage.

Ik ben geen natuurkundige, dus corrigeer me als ik het fout heb.

Jurgen

Afgezien van de vorming van condens denk ik dat temperatuurwisselingen an sich weinig schade aan een horloge aanrichten.
Pas wanneer in een uurwerk onderdelen met een sterk uiteenlopende uitzettingscoëfficiënt gebruikt worden zou dit kunnen voorkomen.
Echter zijn dergelijke problemen blijkbaar verwaarloosbaar, getuige het gebruik van bijvoorbeeld nylon raderen in uurwerken.
In het geval van het meest kritische deel, de balansveer, wordt (wel) rekening gehouden met temperatuursinvloeden…

gr.
Han

En? Sluit de schroefkroon het horloge nu wel of niet waterdicht af?
Ik blijf er bij dat het horloge ook met open geschroefde waterdicht
behoort te zijn. Helaas kan ik het topic waarin ik dit heb gelezen niet meer
vinden. Dus…, corrigeer me als ik het verkeerd begrijp.

Grt,

Lone Ryder

Volgens mij bestaan er geen domme vragen aleen domme andwoorden.

Je zet me wel aan het denken.

Het lijkt me onnodig omdat de gbruikte materialen zoals eerder genoemd geen vocht opnemen. Ook zal de hoeveelheid vocht zo weining zijn dat het niet nodig is. in theorie zou je in een extreem vochtige en warme ruimte je horloge verstellen en zo “veel” vocht opsluiten in het horloge wat bij een hele koude omgeving neerslaat op bijvoorbeeld het glas. Dan zie je vanzelf of het nodig is je dikke duiker aan de waslijn te hangen om te luchten.

lone ryder Schreef:

En? Sluit de schroefkroon het horloge nu wel of
niet waterdicht af?
Ik blijf er bij dat het horloge ook met open
geschroefde waterdicht
behoort te zijn. Helaas kan ik het topic waarin ik
dit heb gelezen niet meer
vinden. Dus…, corrigeer me als ik het verkeerd
begrijp.

Grt,

Lone Ryder

Ja en nee, er was een mooi topic over op TZ-UK, heel compleet met veel illustraties:

Mocht je nog geen lid zijn van TZ-UK (wat enorm de moeite waard is), dan is dit een mooi moment.

Hey Popma,

Er kan inderdaad wat vocht naar binnen gaan via de lucht als je de kroon verzet. Natuurlijk is het niet veel. Maar het is altijd handig om de kroon te bedienen in een klimaat met een laag vocht gehalte in de lucht. Tevens kan luchten geen kwaad, vooral niet in een droge ruimte, dus GEEN kelders etc. Maar als je de kroon te vaak opendraait, 2 keer per dag ofzo, heb je meer kans op slijtage van de kroon waardoor er water gewoon naar binnen kan kruipen als het ware. Terwijl de kroon dicht zit. Ik denk dat het luchten niet noodzakelijk is.

Mvg Jelle

Dat van dat microklimaat kan wel kloppen hoor, de laatste keer zag ik gewoon garnalen skien in me klokkie, echt vaag :slight_smile:

lone ryder Schreef:

En? Sluit de schroefkroon het horloge nu wel of
niet waterdicht af?
Ik blijf er bij dat het horloge ook met open
geschroefde waterdicht
behoort te zijn. Helaas kan ik het topic waarin ik
dit heb gelezen niet meer
vinden. Dus…, corrigeer me als ik het verkeerd
begrijp.

Grt,

Lone Ryder

Volgens mij is een schroefkroon waterdichter dan een “gewone” kroon , doordat een schroefkroon veel meer kan verduren , wat stoten e.d. betreft , en dit is dus veiliger voor de stem en afdichting ringen.