Domme vraag

Hoewel ik al een tijdje bezig ben me te verdiepen in van alles wat met horloges te maken heeft, ben ik toch nog een leek op dit gebied. Dat bleek maar weer eens toen ik wat ging grasduinen in de specificaties van de “calibers”, de harten van de horloges.
Daar stuitte ik bijv. op een parameter genaamd “lift angle”. Omdat ik vroeger een tijd in de luchtvaartwereld actief ben geweest, was mijn eerste associatie die met de “angle of attack” van een vliegtuigvleugel, die de lift (de opwaartse kracht) van de vleugel bepaalt . Maar al snel besefte ik dat het iets anders moest zijn, want calibers hoeven meestal niet te vliegen…
Maar wat dan wel? Hopelijk kan één van de vele deskundigen die op dit forum actief zijn, me dat in lekentermen uitleggen.

3 likes

Eerste hit via Google.

Geen domme vraag hoor, wist 't ook niet.
Denk meerderen onder ons.

1 like

Dat denk ik ook.
Ik zag laatst een filmpje van een horlogehobbyist die zijn horloge met behulp van
een timegrapher wilde afstellen … met de lift angle verkeerd ingesteld voor het
betreffende uurwerk.
Welke consequenties dit heeft weet ik niet precies :grin:

Toevallig had ik dat een keer uitgezocht toen ik ook met een timegrapher aan het spelen was.
De draai van de balans wordt begrensd door 2 palletjes. Dat zijn ook de tikjes die je hoort als het horloge loopt. De hoek tussen deze palletjes gedeeld door 2 is de lift angle.
Nu is ook begrijpelijk waarom dit invloed heeft op de getallen van de grapher.

Mocht ik het mis hebben laat ik me graag corrigeren.

3 likes

Heren, allemaal bedankt voor jullie reacties. Ik ben weer een stuk wijzer geworden en besef eens te meer dat ik nog veel moet leren :slightly_smiling_face:. Zo had ik ook nog nooit van een timegrapher gehoord, hoewel ik wel denk te begrijpen waar die voor dient.
Het antwoord van Galf spreekt mij het meeste aan; in feite in heel simpele bewoordingen hetzelfde als wat er in het door Dave75 aangehaalde stuk van google staat.

Je amplitude wordt incorrect weergegeven als je de lift angle verkeerd instelt. Veel Seiko’s doen 53, terwijl veel ETA’s 50 graden doen. Da’s een behoorlijk verschil.

Maar voor de beat error en de accuratesse maakt het geen reet uit.

Een timegrapher is niks anders dan een klem met microfoon die aan een console wordt gekoppeld. Hij luistert dus naar het horloge wat er op ligt, en omdat het vastgeklemd zit kun je het horloge dus ook met kroon omhoog en omlaag meten, of met glas omhoog of omlaag, etc etc.

Wanneer iemand “regulated to five positions” roept, bedoelen ze dus die posities.

Maar de waarden die een timegrapher geeft zijn de amplitude in graden waarbij een amplitude van boven de 220 in negen van de tien keer gezond mag heten (Seiko zit meestal wat lager dan ETA). Rond 280-300 is ook prima. Ik heb begrepen dat amplitude ook iets kan zeggen over de torque die er nog uit je veerton komt.

Beat error is exact wat het zegt. Fouten in slagen. Gezonde waarden zijn 0 - 0.3 voor een nieuw horloge, maar tot 0,6 is alleszins acceptabel voor vintage. Boven de 1 is per definitie een signaal dat je service nodig hebt.

Tot slot de accuratesse. Je zult zien dat horloges vrij vaak een aanzienlijke positionele variatie tonen, maar hoe voorspelbaarder hoe beter, uiteraard.

5 likes

uitstekend zo’n uitgebreid antwoord!! Dank. Nu kan ik iets meer duiding geven aan de metingen van mijn Swiss Connect Analytics… :+1: :+1: