Wat is nu precies het verschil tussen een Kinetisch aangedreven horloge en een automaat en is dat er niet?
Kinetisch is met een rotortje dat een accuutje (batterijtje) oplaadt doormiddel van beweging en is quartz.
Automatisch is met een rotortje dat een veer opwind om het horloge lopend te houden en is mechanisch.
allebei aangedreven doormiddel van de pols (beweging.)
Dacht ik. Ben ook geen expert
BTW; Domme vragen bestaan bijna niet
Fucking domme vraag! Maar even serieus, een kinetisch horloge kan een kwartsuurwerk of een mechanisch uurwerk zijn. Kinetisch geeft enkel aan dat het energie bevat doordat het beweegt. Het geldt dus zowel voor mechanisch als voor kwarts, echter wordt het woord vaak gebruikt in combinatie met kwarts
En kinetisch is eigenlijk een luxe reclame woord voor automaat, want dat is eigenlijk ook een kinetisch horloge. In de bekende betekenis is een “kinetic” inderdaad een quartz horloge met een accu die door een rotor aangedreven dynamo opgeladen wordt.
Heb dank, gij allen,die de moeite namen mijn "domme vraag"te beantwoorden!
Ht is me nu redelijk duidelijk, nogmaals dank!
Groet, Peter.
Exactly.
Bij een domme vraag hoort een dom filmpje.
Nee gekheid.
Hier wordt exact uitgelegd wat de verschillen zijn tussen een Seiko Kinetic en een Seiko automaat.
In de praktijk:
- kinetische horloges hebben gangreseves tot enkele maanden. Dat is comfortabel als je het horloge regelmatig enkele dagen niet draagt, hoef je hem niet telkens op juiste tijd en datum te zetten;
- kinetisch werkt met quartz, dus door de bank genomen minder afwijking dan mechanisch;
- accu / capacitor van een goede kinetic gaat erg lang mee, dus je klok hoeft nooit open.
Goeie vraag. Het stellen van een vraag is slim. Niet dom.
Domme vragen bestaan niet alleen domme antwoorden
De enige domme vraag is de vraag die NIET gesteld wordt…
Grt. Marco
Domme vragen bestaan inderdaad niet, alleen domme mensen
Domme vragen bestaan wel degelijk. Dat ‘domme vragen bestaan niet’ vind ik een beetje een raar-hollandse tegeltjes wijsheid…
Maar de initiële vraag hoort niet bij die categorie…