“Donorkast” horloge

Ik heb een horloge van de staatsmijnen.
Het uurwerkje loopt nog prima, maar de kast en het glas zijn echt ‘moe gestreden’.
Daarom zou ik het uurwerk graag willen laten overzetten in een volledig nieuwe kast met glas.
Is zoiets mogelijk en zo ja, waar kan ik dan terecht voor de onderdelen?

Dit is het horloge waar ik graag een nieuwe kast en glas voor zou willen.

1 like

De kast is van een legering gemaakt en niet te polijsten.
Alleen de achterdeksel is van roestvast staal.
Nieuw plexiglas ziet ook wat frisser uit.

Eens met @Jim-1.
Bovendien, de deksel met staatsmijnen inscriptie wil je behouden mag ik aannemen. Dat maakt het vinden van een vervangende kast ook iets lastiger lijkt me.

Het deksel wil ik inderdaad behouden.
Alleen blijft het probleem dat de ‘kast’ niet te polijsten is.

Hoe en waar kan je een kast laten verchromen?

Ik zou beginnen om het plexi te polijsten, dat kan vrij eenvoudig en met prima resultaat.
Nieuw plexi kan natuurlijk ook, is redelijk goed te vinden en niet duur.
Ik denk dat dat al een heel verschil maakt.
Als dat niet voldoende is kan je nog steeds verder zoeken naar een vervangende kast, de plexi zet je dan gewoon over.

Je kunt de kast ook poetsen met wat wasbenzine. En/of een houten cocktail prikker. Haal je vuil uit de randjes weg.
Breek je hem door tot een spateltje, kun je ook voorzichtig wat bredere oppervlakken schoonmaken.

Staal evt met een zilverpoetsdoekje.

1 like

Bij Haveman kost verchromen ongeveer 100 euro. Een nieuw glaasje is een tientje ongeveer…

Belangrijkste is dat de kast goed voorbewerkt, tot op de ondergrond terug schuren met schuurlatten etc., na polijsten en de vorm er niet uit te schuren. Mijn ervaring is dat, mits je de vaardigheid hebt, je dit beter zelf kan doen dan bij de verchromer, die gaan vaak toch wat ruwer te werk.

Hallo allemaal,

Even een update:
Na jullie allen tips te hebben gelezen besloten het horloge naar een horlogemaker te brengen om een onderhoudsbeurt te geven en tevens te vragen wat het verchromen zou kosten.

Het horloge bij een horlogemaker in de buurt persoonlijk afgeleverd (i.v.m. sentimentele waarde had dit bij mij de voorkeur i.p.v. opsturen met de post i.v.m. in het verleden kwijtgeraakt sentimenteel horloge aldaar).
Na een fijn praatje te hebben gemaakt met de horlogemaker besloten de volgende werkzaamheden te laten verrichten:

• Uurwerkservice.
  • Vervangen bekraste horlogeglas (kunststof of gebold mineraal als dit mogelijk is).
  • Vervangen pakkingen indien aanwezig.
  • Reiniging kast en deksel.
  • Plaatsen nieuwe band die beter past bij het horloge.
  • Eventueel opnieuw verchromen horlogekast na goedkeuring offerte (uitbesteed door horlogemaker).

Nu is het horloge bijna klaar met de bovengenoemde werkzaamheden. Uiteindelijk niet gekozen voor opnieuw verchromen gezien het bedrag van rond de €150,-. Horlogemaker gaf aan dat ik dit altijd nog kon laten doen en als ik dat bij hem zou doen hij het uit elkaar halen van het horloge niet zou berekenen in de kosten.

Verdere interessante info is dat het horloge gedurende zijn leven minstens tweemaal onderhoud heeft gekregen.
Voor zover bekend het laatst in de jaren '90. Dit kon de horlogemaker zien aan de markeringen die andere horlogemakers (na service) in de binnenkant van het deksel hebben gegraveerd. Hierbij is naar oordeel van de horlogemaker ook een nieuwe kroon geplaatst. Deze vond hij er namelijk ‘veel te nieuw’ uitzien in vergelijking met de rest van het horloge.

Als het horloge terug is van de horlogemaker zal ik een foto plaatsen om het eindresultaat van het gedane werk te laten zien.

Bedankt voor het lezen.

4 likes

Naar mijn bescheiden mening heb je een juiste keuze gemaakt door de kast niet opnieuw te laten verchromen.
Dit doet de originaliteit nl. niet veel goed. Een beetje poetsen en een ander glas (icm lichte schoonmaak van de wijzerplaat) geeft al een hele andere look.

Ik heb ooit ook eens een kast laten verchromen bij Haveman. Niets negatiefs over hen, maar het resultaat heeft te maken met de voorbereidingen van de kast…
Origineel laten dus!

Proficiat met dit mooie aandenken en een toffe horlogemaker in de buurt!

1 like