Door al dat gezoem en gehum

Werd ik lichtjes curieus en zo eentje als volgende is incoming.
Eigen foto’s en meer specs volgen later maar ik denk niet dat ik er al eentje zag passeren ofwel?
Goeie keuze volgens jullie?
Met dank aan gary little for using this picture

Een Zenith, toch? Dat lijkt me een goede keus(tu)

Ik heb dezelfde in doublé met een zilverkleurige wijzerplaat en bruine leren band.
Erg prettig om te dragen en loopt goed op tijd.

Overigens, ben jij de koper van dat exemplaar uit België?

klopt ja maar ik vond em via ebay.fr
Is er wat mis mee maurits?

nee, nee, bij een van m’n zoektochten was ik hem tegengekomen en ik had m op “volgen” gezet (ik heb steeds zo’n 150 horloges op “volgen” om een beetje op de hoogte te blijven van het prijsniveau en soms ook om te kopen als de prijs me bevalt) daarom kwam ie me bekend voor. Maar omdat ik al een Zenith heb, en nog twee andere met ESA werk, wil ik nu liever m’n geld voor een Bulova uitgeven.
En als ik er een vind die ik kan/wil betalen een Omega met het 720 werk.

En dan zijn er nog de Bulova werken met de quartzgestuurde stemvork :wink:

Ik wens je veel plezier met de Zenith, zoals ik al zei, ik vind dit een erg mooi model.

Tja ik twijfelde ook tussen een paar bulova’s en deze zenith.
Maar ik vond deze ook zo mooi en je vindt ze veel minder frequent dan de bulova’s dat ik toch maar eerst deze kocht.
Ook lees ik hier altijd zoveel positiefs over zenith dat ik wel es voor een zenith zou gaan et voila-)
Trouwens hier staat dat het model slecht 1000 keer werd gemaakt tussen 1975 en 1976
http://vintagezenith.blogspot.com/

Dat horloge op die site is - afgezien van de kleur wijzerplaat - precies het model dat ik heb. Goed te weten, dat er niet zo veel van gemaakt zijn.
Ik noem dit en de andere stemvorken m’n tinitus horloges. Als je de jouwe hebt houd m dan maar bij je oor, dan begrijp je wat ik bedoel.

met originele kroon

Echt heel diep mooi blauwe wijzerplaat

Het door max hetl voor omega “verbeterde” accuton stemvorkuurwerk van bulova de Esa. Hier Kal 50 genoemd. Deze werd ook gebruikt door oa, Omega, Certina, IWC…

En tot slot de obligate wristshot

Hij bzzzzt, zoemt, hummt of hoe je het ook noemen wil lustig op los en houdt accuraat de tijd. Ik ben gefascineerd door de wijzer die zo vlot loopt. Ik ben weer een gelukkig man al is er nog wat nieuws op komst.

Fantastisch!

Nou, dat is een felicitatie waard(tu)
Hier word ik een beetje hebberig van:D
Veel plezier met de aanwinst!

mooi ding zeg, is een Bulova accutron ook de moeite waard, die zie nogal enes staan op marktplaats? wat mag dat kosten als die goed loopt?

weet iemand dat?

Max hetzel was de ontwerper die reeds in de jaren 60 voor bulova “de accutron” of eerste stemvork uurwerken ontwikkelde in opdracht van de Nasa omdat er geen enkel mechanisch uurwerk in die tijd voldeed. Dus de bulova accutron was de eerste met stemvorkuurwerk en die techniek werd door bulova gepatenteerd.
Eigenlijk werd een simpel mechanisch uurwerk op deze manier plots een heel nauwkeurige tijdmeter en het ontketende meteen een ware revolutie en hype.
Deze ESA " de rolls royces onder de stemvorkuurwerken wordt wel es gezegd" is eigenlijk een doorontwikkeling van de accutron, eveneens gedaan door Max hetzel. Voor omega als ik me niet vergis.
De verschillen zouden te maken hebben met de vorm van de stemvork ofzo. Allez dat is de info die ik vond via google.
Freddy van het forum heeft nog bij bulova aan de accutrons gewerkt dus die kan het mss allemaal uitleggen.
Het is bevoorbeeld fascinerend te weten dat er op de kleine spoeltjes die de stemvork doen trillen 180 meter koperdraad gewikkeld is in een dikte van 0,0015 mm en dat de stemvork trilt aan 300 hz wat het typische zoemgeluid veroorzaakt.
De meest interessante accutrons in mijn ogen zijn de spaceviews. Dit zijn een soort van skeleton accutrons waarin je het uurwerk ziet hummen en je ziet ze soms wel es voorbij komen al zouden er ook veel 'gemaakte spaceviews zijn. Dus andere kast doorschijnende achterkant en zonder wijzerplaat zodat ze spaceview lijken. Als je het goed in de gaten houdt op de bay dan vind je af en toe wel es een leuke accutron tussen de 50 en 175 euro. De "spaceviews " al dan niet echte gaan wel een behoorlijk stuk duurder van de hand.
Ik schaf me ooit nog wel es een accutron aan denk ik. Ik ben helemaal in de ban van deze “zoemer” met z’n vloeiend bewegende secondenwijzer waartegen zelfs de beste automaat een hakkelaar lijkt.
Maar je vindt makkelijker accutrons dan deze zeniths. Er zouden er nl maar 1000 van gemaakt zijn tussen 75/76. Ik heb die vraag trouwens gesteld aan zenith en wacht op een officieel antwoord.