Doorkijkkwartsjes?

Er zijn diverse skeleton automaten, maar vroeg me af of er ook uitvoeringen zijn op basis van een quartz uurwerk. Geen idee of dat spannend is om naar te kijken maar allicht beweegt er wat of kon de fabrikant er wat leuks van maken. Dus gewoon die vraag. Kom dit tegen na wat goochelen:

Maar daar zit het feitelijke werkzame deel nog steeds achter de dial.

1 like

Je krijgt hooguit wat plastic tandwieltjes te zien die door een stappenmotortje in gang worden gezet. En dat plastic krijgt heus een upgrade als de marketing (terecht) een hogere positionering ambieert.

Wel benieuwd naar voorbeelden die een hebfactor hebben. Iemand?

Om het bal te openen…

11 likes

Swatch heeft een aantal see trough modellen;

6 likes

Een duidelijk geval van. Maar bezorgt me geen warm gevoel. Dat “plastic-imago” hangt er een beetje aan.

Kom online de nodige varianten hierop tegen. Maar volgens mij gewoon een hoop neptandwielen op de voorkant van een generiek kwartsuurwerkje geplakt :laughing:

1 like

Bulova iets voor jou?

25 likes

zijn er wel erg veel inderdaad. Zouden ze allemaal een beetje ronddraaien?

Als ik het zo bekijk niet; lijken mij een paar laagjes geëtst blik die geen enkele connectie hebben met het uurwerk zelf. Misschien die grote op 6 uur; die zal wellicht op de subseconde van het uurwerk zitten.

1 like

je hebt gelijk, die vergeet ik eigenlijk, hoewel het een accutron is. Maar dit heeft inderdaad wel wat. Zijn nooit erg populair geworden meen ik ooit gelezen te hebben?

1 like

ik denk het ook

1 like

Casio doet dat tegenwoordig ook, zonder bewegende delen:

4 likes

Ging mij inderdaad om de analoge versies: met draaiende en tikkende wijzers.

Wellicht, maar “The Bulova Accutron was the most important watch of the 1960s” volgens

“More than just a timepiece”:
https://www.thewatchcompany.com/blog/watches-buying-guide/bulova-accutron-more-than-just-a-timepiece/

Eating “populair” for breakfast

Volgens mij best een groep dat er enthousiast van wordt.

Ik kwam dit ook tegen op het internet:

Ken t verder niet… zie hier voor meer info

Oh, jawel. Heel courant, en de Spaceview (doorkijk) zijn hebbedingen die voor stevige prijzen gaan. Ik vind ze prachtig. De enige niet mechanische die ik op de wishlist staan heb.

6 likes

Was een van de eerste exemplaren niet eerst bedoelt als een soort exhibition model? Om te laten zien was ze onder de kap konden maken? Toen bleek dat er best vraag naar was hebben ze m zo gelaten?

2 likes

Dat verhaal ken ik niet. Maar dit stukje historie schept wellicht opheldering:

https://www.watchonista.com/articles/bulova-accutron-tuning-fork-revolution

Ik heb zelf een Spaceview gehad (zoals velen op HF) en heb momenteel nog steeds 2 stemvorkhorloges die uiterst nauwkeurig doorzoemen.

2 likes

Had even tijd nodig om dat hele artikel door te lezen, hoewel ik er ooit al eerder iets van had gezien. Ik begrijp dat de Spaceview eigenlijk nog steeds gangbaar is? Het Bulova principe is weliswaar geen quartz maar inderdaad weer eens iets heel anders om naar te kijken vergeleken met een skeleton automaat. Zijn ze als uurwerk ook betrouwbaar, veel service nodig?

dit beantwoordt mijn vraag al