Ik heb nu ondertussen al een mooie collectie van Parnis horloges en ik ben er zéér tevreden over.
Echter…
Het is me opgevallen dat de douane steevast mijn pakjes, afkomstig uit Hong-Kong, open snijdt
Ik spreek nu van misschien 5 of 6 horloges…ben dus echt geen groothandelaar hé …
Zijn er hier leden die dat ook ervaren ?
Zou men je in een soort “database” plaatsen als je bv. een bepaald quantum overschrijdt ???
Sommige Parnis horloges zitten in een ( zéér eenvoudig) doosje, maar ik heb het al meegemaakt dat de douane het doosje met hun breekmes beschadigen
Zoals gezegd, zijn dit eenvoudige, merkloze, “standaard” doosjes, maar wat als je een Omega of Breitling laat afkomen en er zit zo’n “jaap” van een breekmes in je doosje ???
Je kan een klacht indienen bij het postbedrijf dat de pakjes aanbiedt aan de douane. Zij zijn verantwoordelijk voor de aangifte, het openmaken, tonen en weer dichtmaken. De douane staat als het ware “met zijn handen op zijn rug” mee te kijken. Juist om claims te voorkomen…
Pakketjes uit US en China worden steevast door de douane eruit gepikt.
Heb verschillende keren een horloge uit de US gehad wat in een envelope zat en die kreeg ik zonder controle binnen.
Winkeliers uit deze landen staan denk ik in de database , particuliere aankopen mag in principe wel, afhankelijk wat er op het pakketje staat(gift of watchparts b.v)
Een pakje met een grote stikker er op lag laatst in de brievenbus.
De stikker zat geplakt op de plaats waar het pakje was opengesneden, er stond op dat het postbedrijf het pakje had gerepareerd.
Helaas zat er geen horloge meer in .
Gelukkig was het maar een Goer horloge met een skelet uurwerkje, die ik voor $1 , op ebay had gewonnen.
Groeten en beterschap gewenst.
Chris
Mijn ervaring is dat al mijn pakjes uit de US worden opengemaakt en die uit Azie steevast niet, dan praat ik over zo’n 20 pakketjes denk ik. De laatste dateert alweer van enkele maanden geleden dus wellicht dat het beleid is aangepast of anders heb ik gewoon geluk gehad.
Beste Marc,
heb nu al 10 stuks Parnis aan laten komen, maar heb nog geen enkele keer een controle gehad, maar jij komt toch uit België? denk dat ze daar misschien toch strenger controleren.
Vaak ligt het aan de wijze van verpakken: in een envelop gaat het meestal goed. Vooral met de mededeling ‘horlogical parts, for service’ of zoiets. Op de scan zien ze het horloge toch wel.
Het zijn vooral de transporteurs die zich er met een smoesje uit proberen te redden. En je kunt altijd een klacht indienen bij de belastingdienst over de wijze waarop je de pakketjes krijgt. Dan blijkt vanzelf hoe het in elkaar zit.
Ik ben de laatste tijd meer en meer gericht op Europese verkoopfora. Dan heb je dat gezeur niet: geen BTW, geen invoerrechten. En vaak gaat het versturen een stuk sneller. De dollar staat wel weer supergunstig, maar het weegt niet op tegen het gezeur van de 20% bovenop de aanschafprijs als je een aanslag krijgt van de douane.
Yep, ik bestel ook liever iets uit de UK, geen gezeur met de douane, tracking number from Het Majesty’s Post en snelle levering.
Maar de de GBP staat zo hoog
Ivm met omslagen/pakjes: vroeger was dat zo dat pakjes eerder werden geopend dan omslagen, maar nu heb ik toch al eens een paar omslagen gehad die ook opengensneden waren.
Maar ja, een Parnis kan je in de UK niet vinden; toch niet beneden de 100 euro
Nu, ze kunnen je in principe niks maken, niet met een Parnis, niet met een Alpha, maar ik vind het toch niet prettig om een opengesneden pakje te ontvangen. Ik zie dat eigenlijk een beetje als inbreuk op de privacy.
Uit de US wordt volgens mij ALLES gecontroleerd, dus daar koop ik enkel en alleen iets dat ik hier niet kan vinden en waar ik bereid ben er invoerrechten voor te betalen.
Hong Kong werd tot nu toe nauwelijks gecontroleerd, nu is het echter aan het veranderen…
De GBP staat helemaal niet hoog!
Het is al bijna één op één met de euro. En dat is flink anders geweest hoor
Er hoeven nog maar twee Britse banken om te vallen en het is gedaan met de pond (of zoiets dan he? Want verstand ervan heb ik niet hoor!)
Ah ja ? Toch enkele weken geleden iest gekocht en dat was in euri wat duurder dan in GBP.
Maar je zal wel gelijk hebben; een jaar geleden was het verschil, véél groter.
( Ik dacht toen een Zenith uit de UK gekocht te hebben )
Ik ga eens een shortcut op mijn pc maken om de koersen wat beter op te volgen
Nu is het wel zo dat je in de UK en zeker in Duitsland nooit of zelden gesteld bent voor een appel en een ei… Ze kennen de prijzen hoor. Zéker in Duitsland…
Je hebt gewoon mensen die zijn niet te vertrouwen.
Gegarandeerd dat er in HongKong bij de douane een grote foto en adres etc, etc van Marc hangt en als er iets weer richting België moet gaan dan checken ze dat direct.
Weel een holloge vool Malc in Helent , zekel vindt Mevlouw van Malc dat velschlikkellijk elg, weel veel eulo’s
Nog even ter aanvulling op mijn eerdere bericht: als je wilt (moet!) klagen, moet je wel iets kunnen overleggen. Ik vraag tegenwoordig aan verzenders of ze een foto willen maken van het pakket met adresgegevens, vlak voordat het over de toonbank gaat van de posterijen. Tot nu toe heb ik altijd verkopers gehad die wel willen meewerken. Het toont ook hun goede wil.
Nog even ter aanvulling op mijn eerdere bericht:
als je wilt (moet!) klagen, moet je wel iets
kunnen overleggen. Ik vraag tegenwoordig aan
verzenders of ze een foto willen maken van het
pakket met adresgegevens, vlak voordat het over de
toonbank gaat van de posterijen. Tot nu toe heb ik
altijd verkopers gehad die wel willen meewerken.
Het toont ook hun goede wil.
Menno
Hey Menno,
Da’s een prima tip !!!
Ga ik in het vervolg zeker doen !