Douane

Besten,
Een vraag voor de verzamelaars die vaker uit niet EU landen kopen. Officieel moet je invoerrechten en/of btw betalen als je een (vintage) horloge wil invoeren, hoe werkt dit? Als je een horloge uit bijvoorbeeld new york op laat sturen, moet je dat gewoon naar je toe laten komen en hopen op een goede afloop?
Hoor het graag, groet
ger

Oja, voor de Rotterdammers: de siebel ‘bij de media markt’ heeft een paar klokken in de opruiming, er lag niet veel bijzonders maar voor de liefhebber wel een seiko sportura…

welke mediamarkt?
siebel zit op andere adressen dan de mediamarkt

Ik heb een aantal dingen gekocht wereldweid en tot nu toe een keer bij een horloge uit america en bij een stenenpers uit Canada een berichtje gekregen dat ik deze op het postkantoor kon ophalen.

daar aangekomen bleek er inderdaad een rekening van de douane aan te zitten
Aangezien er ook een aantal zaken gewoon doorkomen weet ik echt niet welke criteria zij aanhouden.

Hoor wel eens opmerkingen dat je moet vragen of de verzender op het pakje zet dat het een gift is dan zou de douana niets rekenen. Zie wel regelmatig opmerrkingen op Ebay van verkopers die dat niet willen.
Weet niet of dit ook handig is m.b.t. verzekering van goederen.

Je moet er maar gewoon rekening mee houden dat het kan gebeuren.
je zou denken dat je er goedkoop aan komt maar met een rekening van de douane van € 50,-- vraag je je dan wel af of je niet beter de europese sites van Ebay kan afstruinen.

De ‘gift’ schijnt inmiddels niet meer te werken heb ik ergens anders gelezen, maar dank voor de reactie

RHV> de siebel op de Karel Doorman, schuin tegenover de KFC

Siebel op de Karel Doorman?? Betreft dit niet Brunott, Karel Doorman hoek Oude Binnenweg??

Orologio Signaturis Temporis

Die ja, tegenover de marskramer… excuus dacht dat dat een Siebel was. Loop meestal zo snel mogelijk door naar melief bender :wink:

op alle vragen aangaande de douane en invoerrechten, gebruik de zoek functie eens in de blauwe balk. tik —douane----- in en vervolgens —alle datums------
genoeg vragen en antwoorden om een boek mee te vullen :slight_smile:

Inderdaad,

Op laten sturen en afwachten wat er gebeurt.
Als ze je pakje aanhouden, kan je het verzoek krijgen om een rekening op te sturen waaruit de waarde blijkt. Als het een gift is, kan je je verschuilen achter een geschatte waarde ipv factuur. Helaas heeft de douane het recht om gewoon een waarde schatting te doen, waardoor het “gift” ook niet meer werkt.
Volgens mij valt het bij vintage klokjes wel mee, maar bij nieuwe zit ik op ongeveer 25% van pakketjes die wordt aangehouden. (ik kan ook gewoon pech/mazzl hebben)
Je moet er dus gewoon altijd rekening mee houden dat je aankoop een 20% duurder kan worden.

Je kunt de verkoper ook vragen om een lage, fictieve waarde op de green slip te zetten. Sommige verkopers doen dat wel en onder de pakweg 50 dollar vindt de douane het niet interessant genoeg om er veel tijd aan te besteden. Als het pakje veel meer waard is, moet het natuurlijk verzekerd verstuurd worden en gaat deze optie niet op.

Dank voor de reactie’s, ik had al gezocht op ‘douane’ was echter vergeten de tijd te verlengen tot langer dan 30 dgn geleden… niet heel bijdehand maar heb net al even zitten lezen en er staat inderdaad een hoop uitgelegd