Ik ben al enige tijd op zoek naar een vintage Citizen Diver.
Nu heb ik via Ebay een horloge weten te bemachtigen.
Het horloge moet vanuit de Filipijnen komen.
Er staat vermeld dat de verzendkosten 18 dollar zullen zijn.
Met welke kosten moet ik nog meer rekening houden?
Met de zoekfunctie heb ik het op dit forum niet kunnen vinden.
Als ik op de douanesite kijk, word het me ook niet veel duidelijker.
Kan iemand mij wegwijs maken in de wereld van de import?
Dat ligt aan de waarde van het horloge. De Filipijnen horen niet bij de EU. Je betaalt sowieso 13 euro inklaringskosten en je betaalt 21 % omzetbelasting (BTW) over de waarde van het horloge tot een waarde van 150 euro.
Als het horloge meer waard is, moet je daarnaast ook douanerechten betalen. Dit verschilt sterk per product en is niet 1,2,3 uit te leggen. Dan kan je het beste even contact opnemen met de douane.
Het invoerrecht op horloges bedraagt in dit geval, afhankelijk van het type uurwerk (electronisch, mechanisch/automaat of mechanisch/handmatig) tussen de 4,7 en 5 % van de zgn. douanewaarde - kort samengevat: van de verkoopprijs incl. verzendkosten gerekend tot de buitengrens van de EU.Over dat invoerrecht betaal je ook weer BTW.
Type horloge is een automaat.
Wat wordt er verstaan onder douanewaarde?
Verkoop incl. verzenden was: 122 dollar / 91 euro.
De douanewaarde is, zoals ik al schreef, kort samengevat de verkoopprijs incl. de verzendkosten tot aan de buitengrens van de EU. Nu je ruim onder de grens van 150 euro zit, is invoerrecht niet van toepassing.
Vraag aan de verkoper of hij de waarde èn valuta duidelijk op de douaneverklaring zet (die hij op het pakje plakt). Bij twijfel gaan ze uit van het gewicht, en dan kun je voor een nare verrassing komen te staan!
Is mij 1 keer overkomen, bezwaar maken hielp niets.
Voor het horloge plus verzending heb ik 91 euro
betaald.
Daar moet ik BTW over betalen x1.21 = 110,11
En dan nog inklaringskosten van 13 euro.
Dus zou totaal zo’n 125 euro worden?
Klopt en als je geluk hebt blijft het bij die 91.-
Of heel veel geluk, of het moet verzonden worden als een gift. Doen veel handelaren ook, Gewoon versturen als een gift met de juiste waarde, en geen extra kosten voor de koper.
Hoe jij je horloge wil gaan gebruiken maakt voor de waarde van het ding niet uit.
Tenzij je geluk hebt dat hij er doorheen glipt zal je gewoon belasting moeten betalen en afhandelingskosten, zoals het hoort en door de wetgever is bepaald.
Wil je dat niet, moet je van de koop afzien en in Europa kopen.
En dan betaal je ook belasting, al is dat dan wat meer verhuld, immers al in de koopprijs opgenomen.
Maakt mij niet uit dat ik belastingen moet betalen.
Wil graag weten hoeveel het wordt.
Er worden dingen gezegd dat als je als gift verstuurd dingen anders zijn.
Vandaar de vraag.
En als ik hem in Europa/Nederland had kunnen kopen had ik dat ook gedaan
Was hem alleen nog niet tegengekomen.