Doxa 300T Searambler restauratie

Al jaren fan van een vintage Doxa 300T (het boek had ik al). Vorige week kwam een verwaarloosde Searambler voorbij op Ebay. Omdat ik tegenwoordig enkel nog kapotte horloges koop, stond op deze mijn naam geschreven. Het terugbrengen van horloges is voor mij het leukste deel aan de hobby geworden.

aan het bandje was ook werk

Wat is het:
2° versie van de Synchron = 1975-1978

Wat moest er aan gebeuren:
Binnenwerk eruit
Na een ultrasoon badje moest de bezel eraf.
Als je dit zelf zou overwegen, het viel reuze goed mee. Er zit een uitsparing ter hoogte van de lume pip.

Ik schrik er bij duikhorloges altijd van dat na een grondige poetsbeurt er nog altijd zoveel vuil onder de bezels zit :nauseated_face:.

deze veer zorgt voor de klik

Eens de bezel er af was, kon ik aan het vlakke mineraal glas beginnen.
Eerder al eens goede resultaten met de diamant slijpstenen om mijn houtbeitels te wetten (gestart met 1000 grit tot dat alle krasjes eruit waren. gelukkig geen afgebrokkelde randen, kraters of echt diepe krassen.
Omdat de diamantslijpsteen tov schuurpapier veel sneller materiaal afneemt, heeft deze eerste stap geen halve minuut geduurd. De stappen erna des te langer.

1000 grit, extra fine (wat dat ook al weer mocht zijn) en dan 3000 grit

gevolgd door diamantpasta en de dremel

Ik ga bij een volgende gelegeheid mijn waterstenen eens proberen, gezien die veel fijner gaan dan de 3000 diamantsteen en de dremel dan nadien minder werk zou moeten hebben.

Verder heb ik de bezel terug ingekleurd met modelbouwverf.

De Synchron 58 is gewoon een ETA 2783. Onderhoudje verliep dan ook vlot.

In de band heb ik één schakel verplaatst en dan 3 missende beads van een sloopband gerecupereerd. Alle beads vervolgens langs de achterzijde terug strakgetrokken, want zoals je op de 2° foto kan zien was het een wonder dat er maar 3 schakeltjes misten

Dit is het geworden, perfect is ie zeker niet maar een toolwatch mag mi wat leven laten zien.

Wie denkt dat dit goed afgelopen is voor de Doxa, heeft het mis.
Na een leven vol avonturen heeft hij op zijn oude dag een kantoorbaantje moeten nemen :upside_down_face:

bedankt voor het lezen

84 likes

Mooi werk!

1 like

Ik mis dus een endlink, wie o wie kan mij daar aan helpen?

Voorlopige oplossing

20mm bandaanzet, iets dat er op lijkt is ook goed

2 likes

Heel leuk om te zien! Tof. Heb je de pakkingen ook vervangen of valt er van de waterdichtheid niet teveel te verwachten denk je?

Mooi opgeknapt, dank voor het delen en veel plezier met het resultaat :+1:

1 like

De betere topic dit :+1: heel erg knap gedaan!

1 like

Dat heb je heel netjes gedaan. Allereerst een pracht horloge een nieuw leven gegeven en in de tweede plaats een schitterend horloge bemachtigd waar je trots op mag zijn.
Keurig gedaan.

1 like

Knap hoor…:+1:

1 like

Super om te lezen en te zien!
Echt vakwerk, is trouwens een setje eindlinks van een nieuwe doxa band geen optie?
Het glas van Mijn Certronic heb ik net ook gepolijst met waterproof opgebouwd tm 7000.
Helaas geen foto’s van voor maar dit is het resultaat.

3 likes

Het resultaat mag er zijn.:+1:
Mijn Searambler is nog pre-synchron:

7 likes

Bedankt voor het delen :+1:.

1 like

En dan nog de us divers versie :star_struck:

1 like

goed idee, net even gekeken maar Doxa is de glitter tour opgegaan :slight_smile:
image

1 like

Mooi werk en resultaat :star_struck: :clap: :clap: :clap: :+1:
Groeten Iwan :motorcycle:

1 like

Super zeg! Heel tof om te zien. Die is het bewaren weer waard.

1 like

Of je zou het na moeten laten maken door een goudsmid? Ik ken er een paar in het zuiden van het land…

1 like

Supertof!

Ik zag dit passeren op eBay: https://www.benl.ebay.be/itm/304613778607?mkcid=16&mkevt=1&mkrid=711-127632-2357-0&ssspo=A9Q7JfaAS_6&sssrc=2349624&ssuid=RnOx8N2RSoe&var=&widget_ver=artemis&media=COPY

1 like

Netjes👍

1 like

als niemand er één heeft liggen, ga ik eens proberen of ik deze niet in dezelfde vorm krijg image
is al redelijk close, enkel spijtig van die lijntjes

2 likes

Gaaf, ik zag ‘m op Ebay voorbij komen. Wat cool om te zien dat ie weer een nieuw leven heeft gekregen!

1 like