Hi forumers. Ik heb al een hele tijd een schitterende Doxa Impermeable liggen uit de jaren 30 die ik zelf helaas niet in elkaar gezet krijg. Ik weet dat hij loopt en dat alle onderdelen aanwezig zijn. Maar helaas reikt mijn kennis en ervaring niet om dit klusje zelf te klaren.
Is er iemand hier op het forum die dit klusje op zich zou willen nemen? Het is mijn bedoeling om het horloge daarna te gaan dragen.
Hier volgen wat foto’s van het uurwerk en de onderdelen die dus terug op zijn plaats moeten.
Ik zou het wel kunnen
En het ook wel willen doen want het is een horloge zonder RADIUM.
Maar op deze onduidelijke foto zie ik geen hebelveer en ik zie dat de tiretteveer is afgebroken.
Hebelveer kan ik wel maken.
Tiretteveer zal je moeten zoeken en bestellen.
Hi @vouwfietser dank voor je reactie. Helemaal dank voor het aanbod om een poging te wagen. Voor zover ik weet zijn alle onderdeeltjes in tact en aanwezig. Indien nodig kan ik nog wat extra foto’s maken. Ik kan het uiteraard ook opsturen voor nadere inspectie. Hoor graag van je. Groeten Jaac
Hangt die niet onder de wijzerplaat denk je?
De wijzers blijven niet vanzelf zo staan gok ik. En het “pootje” waar de tirette mee op de tiretteveer haakt is inderdaad afgebroken.
Kunnen jullie aangeven op de foto wat de tiretteveer is en waar deze precies is gebroken? Dan weet ik waar ik naar op zoek moet gaan.
Het tandwiel van de urenwijzer zit inderdaad nog onder de wijzerplaat.
Ik heb gevonden welk uurwerk het is. Het is een Doxa 9 (FEF 130) en ik zie inderdaad dat er een stukje ontbreekt van de tiretteveer als ik het vergelijk met het plaatje van Ranft.
Gisteravond bij @vouwfietser op visite geweest en de Doxa met de nieuwe tiretteveer terug in elkaar gezet. Het horloge loopt weer uitstekend en ben André erg dankbaar. Bovendien erg gezellig en een hoop geleerd en over horloges gepraat onder het genot van een bak koffie.
Op de timegrapher liet het een mooie amplitude zien en een kleine afwijking van anderhalve minuut per dag maar dat neem ik voor lief voor een horloge van bijna 100 jaar oud.
Vandaag het horloge de hele dag om en ik blijf er naar kijken.
Nog wel een raadseltje dat we hier op het forum wilde delen.
Het horloge zit in een zogenaamde clam shell case. Om het uurwerk uit de kast te krijgen zou de kroon eraf gedraaid moeten worden maar daar kun je dus niet bij. Er is geen andere mogelijkheid om het uurwerk eruit te krijgen denken wij. Maar misschien weten jullie op het forum wel wat hiervoor de truck is. Voor een toekomstige service beurt is het wel handig als we weten hoe dit normaal gesproken werkt
Hierbij wat foto’s. Tips zijn welkom.
Dankjewel. Ik zal hem inderdaad eens op leer zetten. Maar dit metalen trap bandje zat er al bij en is uit dezelfde tijd dus voorlopig laat ik die er erven op. Draagt ook best comfi moet ik zeggen.
Meer foto’s op leer zullen spoedig volgen.