Doxa origineel?

Goh,

Ik was benieuwd of dit Doxa horloge origineel is? Het ziet er erg vers uit voor ide leeftijd?

Vast bedankt,

Boris

253372991602

1 like

nou 1925 is niet waar…
eerder 1950

1 like

Alles ziet er wel oud uit. Of ie daarmee ook origineel is, dat weet ik niet.

Het horloge heeft nochtans geen Incabloc en is tevens geen Stainless Steel. Dat onderschrijft het gegeven jaartal.

@Bwbobo houd er rekening mee dat de diameter zoals aangegeven wel erg royaal geschat is. Ga er vanuit dat het horloge +/- 10mm hoog is incl. glas, dan is het horloge niet heel veel meer dan 2,5x zo lang. Hoogstens 3x zo lang en dus 30mm lug to lug. Het is echt een ukkie!

1 like

Dank voor jullie advies!
Preciese leeftijd vind ik niet zo belangrijk. Een vriend was op zoek naar een leuk military model. Dzelf vind ik het een heel leuk exemplaar!

Centrale seconde wijzer in die tijd? Ik kijk wel vaker naar dit soort modellen helemaal ww2 tijd zit er bijna altijd een kleine seconde wijzer onderin.

Toch?

1 like

Ik begrijp wat je bedoelt. Een centrale secondewijzer was niet zo veelvoorkomend te zijner tijd.

Echter, geen zelfrespecterend merk zou in de '50s nog een uurwerk zonder Incabloc durven gebruiken. Mocht dit horloge uit de '50s komen dan is het beter om het te mijden. Maar ik vrees dat dit nooit met zekerheid vast te stellen zal zijn. De kans dat het horloge daadwerkelijk uit de pre-Incabloc periode stamt acht ik dan groter. Tenzij het een z.g.n. ‘re-case’ is, waarbij een kast is gepakt en daar een ander uurwerk in is gezet. Ook in dat geval, natuurlijk, mijden.

1 like

Het zijn eerste centrale seconde wijzers, afgeleid ( omgebouwde ) kleine seconde uurwerken uit jaren 30 / 40 die nog gebruikt werden tot in de jaren 50.
Dit is een modernere versie van het uurwerk Doxa 14, 10.5’’’ (ETA 810, 816)
http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&1archimedeshop&be0&2uswk&Doxa_014_10_5
Met een beetje googelen kom je wel een en ander te weten:spy:
http://forums.watchuseek.com/f34/1940s-doxa-anti-magnetique-watch-2644129.html
Groeten Iwan :motorcycle:

hier is nog zon model. hele andere prijs, en wijzerblad. Maar wel meer iets meer info.

Dat is toevallig!! Pas deze in bezit gekregen. Nog geen tijd gehad om het een en ander uit te zoeken! Mooi dat ik zo info erover krijg​:grin::+1:

1 like