Doxa ref. 13801 Vintage

Ik had deze week voor iemand een horloge weer netjes gemaakt (glas gekrast, leijke band) dus glas weer krasvrij gemaakt en een leren band opgezet en wat informatie bij elkaar gezocht. Daar was hij erg blij mee, en daarom heb ik voor de moeite dit horloge gekregen. Een Doxa met referentienummer 13801 in een whopping 38mm kast, echt enorm groot voor een oude dresser.

Untitled

Originele gesigneerde kroon

Untitled

Untitled

Untitled

Het horloge moet niet al te lang geleden geserviced zijn want hij loopt verrassend goed, amplitude van 270, 0,1ms beat error en 10 seconden in de plus. Het is een AS 1604 handwinder uurwerk (met dank aan Melvin), waarschijnlijk jaren 40.

Untitled

Omdat de kast nogal vies was en het glas ook fors gekrast, leek me een korte schoonmaak en poetsbeurt wel op zijn plaats.

Voor:
Untitled

Glas geschuurd (korrel 600, 1000, 2000, 3000, napolijsten met Peek), met Rodico wijzerplaat afgenomen, met een satéprikker alle randjes schoongemaakt van de kast. Daarna met een zachte doek de hele kast even glimmend gepoetst.

Na:
Untitled

Wat een plaatje!

6 likes

Geert hij zou nog bij mij verzameling kunnen passen?? :smile:

Inderdaad een plaatje :+1:

Ik ben bang dat dit een blijvertje voor de eigen kist is Jack, sorry… :wink:

Mooie Doxa geert, wat een verassende grootte ook.

Jeetje wat lijkt dat dan weer op.

Allebei mooi overigens

Elf.

Dat is een mooie klok . :thumbsup:
Er zijn verschillende uitvoeringen van, mijn exemplaar is in veel minder mooie staat en het uurwerk is een ETA 1147 en ook 38,3mm
Op de achtergrond zie je een beschrijving uit een tijdschrift van een 42mm uitvoering met ETA 1081.

2 likes

Mooi gedaan hoor! Vraagje: vroeger deed je de kast altijd even in een badje met water en ammoniak. Waarom doe je dat tegenwoordig niet meer?

gr. Bouke

Mijn beste,

Wie goed doet, wie goed ontmoet!!
Een mooie vintage hoor. :+1:
Geniet er van!!

Orologio Signaturis Temporis. :wink:

Goede vraag, ik gebruik nu vaker een ultrasoonreiniger, die had ik eerder niet.

In dit geval had het een hele praktische reden, het uurwerk loopt goed en ik had daarom weinig zin om deze uit te bouwen om de kast te reinigen. Het voordeel van deze kast is dat je de bezel van de voorkant kunt wippen en deze dus gewoon onder kraan kunt schuren zonder het horloge in gevaar te brengen. Door deze toegang kon ik ook makkelijker de wijzerplaat schoonmaken.