Sinds een aantal maanden ben ik gegrepen door het Doxa sub virus. Met name de 1200T en 1500T in de Professional uitvoering - met de beroemde oranje wijzerplaat- vind ik schitterend.
Omdat ik serieus de aanschaf van 1 van deze 2 modellen overweeg, probeer ik zoveel mogelijk te lezen over de Doxa’s op verschillende fora. Hier ontstond mijn probleem; behalve veel juichende reacties, kwam ik ook de nodige kritische commentaren tegen. Deze gingen zelden over de kwaliteit van de horloges, maar meer over ‘het verhaal achter Doxa’, en belangrijker; het negeren van de Europese markt inclusief de aftersales.
Voor de niet- Doxa volgers;
Doxa subs worden geproduceerd in Zwitserland (ja, ik weet dat er hele threads vol geschreven zijn over mogelijke Chinese onderdelen en een ‘onzichtbare’ Zwitserse fabriek)
Doxa subs worden enkel verkocht via hun Amerikaanse website die voor 99% gericht is op de Amerikaanse markt.
Doxa heeft een niet te volgen prijspolitiek buiten de USA die gebaseerd lijkt te zijn op ‘eigen’ wisselkoersen. Een Doxa gekocht in de USA is stukken goedkoper dan in Europa. Ook in het geval je geen btw en douanekosten hoeft te betalen. Is dit altijd zo geweest of heeft iemand andere ervaringen?
Zijn er ‘grijze’ verkoopkanalen? (op Ch24 staan vrijwel geen nieuwe aanbiedingen de laatste maanden)
Heeft iemand ervaring met de aftersales service door Doxa, bv in geval van defect? (aftersales schijnt in Oostenrijk te zitten)
De Doxa-bezels schijnen moeilijk te verwijderen zijn, waardoor je voor service gebonden zou zijn aan Doxa zelf? Weet iemand of een goede horlogemaker in Nederland of België (bv via het forum) zich aan een moderne Doxa sub waagt?
Kijk zeker even op Chrono24! Er is een aanbieder die meer op voorraad heeft dan wat hij adverteert. Ik heb overwogen een Doxa Sub 1500T Searambler te kopen. Goede aanbieding gehad vanuit Europa! Nieuw, volledige garantie en geen invoerkosten. Ik heb zelf uiteindelijk voor een Squale gekozen, maar de Doxa Sub staat zeker nog op m’n lijstje en de 5000T Sharkhunter bovenaan. Succes!
Erg mooie klokjes.
Service kan bij elke horlogemaker. Gebeurt gewoon vanuit de achterkant, schoefdeksel.
Band is van goede kwaliteit, echter bijna zeker van chinese afkomst, de beads of rice zie je ook bij de benarus en de band van de 5000t komt ook bij meerdere microbrands voor die niet zo geheimzinnig doen .
Bezel verf laat soms los.
Douane en BTW moet je helaas altijd betalen, behalve als je het laat bezorgen in amerika en naar je opsturen als cadeau met een lagere waarde. Hier zitten wel risico’s aan en het is volgens mij ook niet legaal om zo de belasting en invoerrechten te om zeilen.
Dus zeker mooie klok met erg goed draagcomfort en een eigen smoel. Met name de professionals (oranje wijzerplaat) zijn echt doxa.
Als je de geheimzinnigheid en het feit dat een deel van de onderdelen van ( wel goede kwallteit) chineze makelij is voor lief neemt zeker een aanrader.
De 1200t is echt een hele mooie en past om bina iedere pols
Ik heb ooit een 1000T Sharkhunter gehad. Prima klok, zeer goed draagcomfort.
Wel overpriced, maar dat geldt voor zoveel horloges. Werd geleverd vanuit Oostenrijk. Bezel draait alles behalve soepel, maar dat is bewust gedaan gezien het belang ervan in de duiksport. Bezelverf is een bekend probleem, deze kan snel loslaten. Ook heb ik voorbeelden gezien van zwarte geverfde wijzers die aan de onderzijde nog gewoon wit waren. Zoiets zou niet mogen voor die prijs. De gehanteerde wisselkoers slaat inderdaad nergens op, maar het is niet anders. Klok liep zeer nauwkeurig en ik kreeg vele positieve reacties. Uiteindelijk toch verkocht maar sluit niet uit dat er ooit weer eentje terug komt. Succes met je keuze!
Geweldig mooie horloges! Enige nadeel is dat bij doorverkoop binnen de garantietermijn, de garantie komt te vervallen, deze is helaas niet overdraagbaar.
En dan hebben ze natuurlijk nog de “Aziatische lijn”, hele andere horloges die echter wel de naam Doxa dragen maar qua heritage niets met deze modellen te maken hebben. Deze dragen namen als Splash en Shark Ceramica.
Dat de prijzen in Nederland zo gigantisch verschillen met de prijzen in de U.S. is voor mij de reden dat ik nog geen Doxa heb…
Slaat in mijn ogen nergens op, ook de korting die je krijgt als je al een Jenny of een Doxa hebt aangekocht op een volgend horloge schiet mij in het verkeerde keelgat, dan heb ik gewoon het idee dat ik veels te veel betaal voor zo’n klok.
Ik ben zelf erg gecharmeerd van de Sub 1200T met zwarte plaat.
De niet overdraagbare garantie is inderdaad een negatief punt, maar heeft iemand van jullie wel eens gebruik moeten maken van de garantiebepalingen? Ik heb 1 maal gelezen over een Duitser die ontevreden was over de langzame opvolging van een probleem bij een nieuwe Doxa. Verder heb ik nooit over problemen met nieuwe Doxa’s gehoord.
Ik heb een mooie vintage Doxa sub gehad met oranje plaat. Blijft voor mij toch het ‘oer’ model en het grote voordeel… je hebt geen last meer van garantie In Duitsland komen ze regelmatig aardig geprijst voorbij.
Ik heb er niets mee, zou hem ook niet kopen. Maar net zoals bij ieder horloge geldt, als jij het mooi vindt waarom zou je het dan niet doen? Dat is mooie aan smaak, ieder heeft een andere smaak, wat zou de wereld saai zijn zonder de verschillende smaakjes