Doxa Tweede Wereldoorlog soldatenhorloge mini-makeover

Tijdens de tweede wereldoorlog hebben alle partijen bij de neutrale Zwitsers horloges aangeschaft, merken als IWC leverden zelfs aan zowel de Duitsers als de Britten. Minder bekend dan de Dirty Dozen en misschien ook wel wat gevoeliger zijn de horloges gemaakt voor de Duitse kant. Hier meer informatie: http://www.time514.com/GermanX.htm

Vorige week vond ik een advertentie van een Duitser met een Doxa soldatenhorloge, de eerste check die je daarbij altijd moet doen is de achterkant, als er geen RLM (Reichsluftfahrministerium), KM (Kriegsmarine) of DH (Deutsches Heer) opstaat dan is dat een fikse rode vlag. Deze had het gelukkig wel, en afgezien van de missende lume in de minutenwijzer en het gebroken glas zag hij er eigenlijk best prima uit voor een 70-jarig horloge.

Untitled

Eenmaal thuis gaan we het horloge even onder handen nemen, gek genoeg loopt het horloge heel goed met een amplitude van 260-285 dus dat is een fijne meevaller. Maar goed, het glas is gebroken en daarop kan ik poetsen wat ik wil maar er moet gewoon een nieuwe in, daarnaast is de kast erg vuil.

Untitled

De “DH” waar ik het net over had, deze valt in de range van andere exemplaren die ik online had gevonden.Het vuil op de lugs en rondom de caseback is goed zichtbaar.

Untitled

Binnenin vinden we het Doxa caliber 1 uurwerk, wat opvalt zijn de fijnafstemming op de balans en de schokbescherming, toen nog een redelijk nieuw concept (in de Dirty Dozen set heeft maar Ă©Ă©n van de twaalf horloges schokbescherming).

Untitled

Om de kast te reinigen moet het uurwerk er uit, bij oudere uurwerken doe je dat door een schoefje voorzichtig los te draaien en ingedrukt te houden.

Untitled

Tijd om alles schoon te krabben en daarna wat op te poetsen

Untitled

Untitled

Als al het losse vuil verwijderd is kun je alle kastdelen weer glanzend poetsen met Peek en een zachte doek

Untitled

Uit mijn voorraadje heb ik een 296 glaasje gevonden, deze klem je in een plateau en met een glasklauw kun je deze vastpakken en iets krimpen zodat je deze in de kast kunt plaatsen.

Untitled

Het uurwerkje kan weer terug in de kast en de kroon weer vastgezet

Untitled

We draaien de caseback er weer op, poetsen het geheel nog een keertje na met een zachte doek, en omdat ik even geen vouwband heb gebruik ik maar even een Eulit perlon.

Voor
Untitled

Na:
Untitled

Zie hem eens shinen!

Even afgezien van de missende lume in de minutenwijzer (je kunt niet alles hebben) is het gewoon een heel fraai horloge met heel veel (discutabele) geschiedenis.

18 likes

Erg mooi horloge!

Hoop ook eens zoiets op een leuke manier te vinden :wink:

Zegt iemand met een originele B-Uhr van de rommelmarkt… :wink:

Ik wil overigens best ruilen hoor!

Leuk verslagje, die is weer mooi opgeknapt, bedankt voor het delen. :grinning:
Zou het trouwens zelf een beetje te doen zijn om weer lume in die wijzer aan te brengen?

Mijn beste,

Herzlichen Glückwunsch zu diesem schönen historischen Uhr . :+1:

Und für eine spätere gute Nacht!!

Orologio Signaturis Temporis. :wink:

Hallo Geert,
Deze lijkt veel op jou Doxa, heeft ook een DH nummer


Het is zeker mogelijk om opnieuw te lumen maar daar zijn twee issues mee:
-De kleur, lume verkleurt over tijd soms geel, oranje, donkergroen of bruin, je moet de verf dus bijkleuren (niet echt makkelijk) om het er oud uit te laten zien en dan ook meteen voor alle wijzers
-Originaliteit, veel liefhebbers zien relumen als een aantasting van originaliteit, zeker voor een ex-militair horloge een belangrijk aspect

Haha :wink:

Ik zal er eens even over denken :sunglasses:

Mooi horloge en weer heel mooi opgeknapt :+1:

Ik zou 'm inderdaad verder zo laten

Duidelijk, bedankt voor de uitleg. :sunglasses:

Mooie opknap beurt. En toch ook een mooi geschiedenis verhaal.

Dank je!

Wederom zeer leerzaam! Ik smul hiervan en ben blijkbaar niet de enige.

Vet Geert! Prachtig horloge, is de kast van staal?

Ja inderdaad, all stainless, dat maakt ook dat het horloge er nog zo mooi uitziet.

Een Dirty Dozen Jaeger LeCoultre is door de verchroomde kast daarom ook niet te vinden in een mooie toestand.

Behalve dat je ons weer hebt laten genieten van een door jou prachtig opgeknapt en bijzonder horloge, extra :thumbsup: voor delen van het boven vermelde overzicht! Bedankt!

Gaaf, wist ik niet.